رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳ آذر ۱۳۸۸

نهضت آزادی: معترضان به دام خشونت نیفتند

نهضت آزادی ایران با انتشار بیانیه‌ای، از معترضان به نتیجه انتخابات خواست که به «دام خشونتی» که از سوی «حاکمان نظامی» پهن شده است، نیفتند.

نهضت آزادی اعلام کرده که «جنبش سبز»، تنها در در چارچوب «مبارزات مسالمت‌آمیز و اصلاح‌طلبانه» پیروز خواهد شد و اندیشه «عدم خشونت» برای این جنبش، استراتژی اصلی به شمار می‌رود.

بیانیه این نهضت افزوده که «خویشتن‌داری» معترضان در مقابل خشونت‌های دولتی، تداوم «جنبش ضد استبدادی و ضد استکباری را تضمین» خواهد کرد.


همزمان با برگزاری مراسم روز ۱۳ آبان در تهران و برخی دیگر‌ از شهرهای ایران، معترضان به نتیجه انتخابات نیز با شرکت در این مراسم، شعار‌هایی علیه دولت محمود احمدی‌نژاد و آیت‌الله علی خامنه‌ای سر دادند.

با حمله پلیس و نیرو‌های لباس شخصی به معترضان، گروهی از آنها زخمی و تعداد نامعلوم دیگری بازداشت شدند.

خشونت‌های نیرو‌های حکومتی در این روز علیه معترضان، آن‌طور که رسانه‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان گزارش کرده‌اند، نسبت به راهپیمایی روز قدس و سایر تجمعات مشابه، بیشتر بوده است.

نهضت آزادی هشدار داده که در صورت «رادیکالیزه» شدن جنبش سبز، از فراگیری این جنبش کاسته شده و امکان حضور «میلیونی» مردم در آن را سلب می‌شود

میرحسین موسوی، مهدی کروبی، کانون مدافعان حقوق بشر و سازمان ادوار تحکیم وحدت نیز با انتشار بیانیه‌های جداگانه‌ای این خشونت‌ها را محکوم کرده‌اند.

آنها از معترضان خواسته‌اند که از کاربرد خشونت در راهپیمایی‌ها و تجمعات خودداری کرده و به صورتی «مسالمت‌‌‌آمیز» اعتراض خود را نشان دهند.

نهضت آزادی ایران نیز با محکوم کردن خشونت‌ها در روز ۱۳ آبان اعلام کرده که این اقدام حاکمان علیه «جنبش سبز»، نشان دهنده «احساس ضعف حاکمان از یک سو و ناتوانی آنان از درک عمق و گستردگی جنبش، از سوی دیگر است.»

در بیانیه این نهضت آمده که «حاکمان نظامی و شبه نظامی، با نفوذ در صف‌های معترضان و تحریک احساسات مردمی» قصد دارند فضایی به وجود بیاورند که «اقدام متقابل خشونت‌آمیز» از نظر مردم، عقلانی و درست جلوه کند.

این نهضت هشدار داده که در صورت «رادیکالیزه» شدن جنبش سبز، از فراگیری این جنبش کاسته شده و امکان حضور «میلیونی» مردم در آن را سلب می‌شود.

در این بیانیه آمده که «حاکمان نظامی و شبه نظامی، با نفوذ در صف‌های معترضان و تحریک احساسات مردمی» قصد دارند فضایی به وجود بیاورند که «اقدام متقابل خشونت‌آمیز» از نظر مردم، عقلانی و درست جلوه کند

نهضت آزادی در بیانیه خود همچنین در آستانه فرارسیدن روز ۱۶ آذر به دانشجویان توصیه کرده که در این روز «در قالب برنامه‌ای مسالمت‌آمیز و آرام، تنها در محوطه دانشگاه‌ها تجمع کنند تا بهانه‌ای به دست بدخواهان برای تحمیل خشونت در داخل دانشگاه‌ها داده نشود.»

در بخش دیگری از این بیانیه از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته شده که با جایگزین کردن مدیران سیاسی به جای مدیران امنیتی و پذیرش وجود بحران، «پل‌های پشت سرشان را برای یافتن راه حل‌های مسالمت‌آمیز برای خروج از بن‌بست سیاسی خراب نکنند.»

دو روز پیش نیز گروهی از فعالان مدنی و کنشگران سیاسی در آستانه مراسم سالگرد داریوش و پروانه فروهر؛ از قربانیان «قتل‌های زنجیره‌ای»، با صدور بیانیه‌ای نسبت به افزایش خشونت‌ها در ایران هشدار داده‌اند.

صادر کنندگان این بیانیه اعلام کردند که خشونت‌های صورت گرفته با معترضان به نتیجه انتخابات در بازداشتگاه‌هایی همچون کهریزک، ادامه خشونت‌های سال‌های اول انقلاب است که به گفتمان سیاسی ایران «آسیب جدی» وارد کرده است.

آنها هشدار داده‌اند که حاکم شدن خشونت در جامعه، «دور باطلی از خشم و حذف را به ارمغان می‌آورد که راه به هیچ بیراهه‌ای هم نمی‌گشاید.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

از نهضت آزادی تشکر می‌کنیم و گوشزد می‌کنیم که می‌دانیم این نهضت قبلا مفصلا افتزاهاتش را کرده (ترمودینامیک و اسلام !!!!) لطفا حضرات بپردازن با مسائل شرعی- علمیشون!

-- Ali ، Nov 24, 2009 در ساعت 02:00 PM