رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳۰ آبان ۱۳۸۸

تصویب قطعنامه علیه ایران در سازمان ملل

کمیته حقوق بشر مجمع عمومی سازمان ملل متحد، قطعنامه محکومیت نقض حقوق بشر در ایران را تصویب کرد.

این قطعنامه، جمهوری اسلامی را به خاطر نقض «جدی، ممتد و مکرر» حقوق بشر از جمله در دوران پس از انتخابات محکوم کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این قطعنامه امروز جمعه با ۷۴ رأی موافق، ۴۸ رأی مخالف و ۵۹ رأی ممتنع به تصویب رسید. این قطعنامه، محکوم‌کننده است، اما الزام‌آور نیست.


در رأی‌گیری مشابهی که سال گذشته و پیش از رخدادهای انتخاباتی ایران در سازمان ملل برگزار شد، شمار آرای حامی جمهوری اسلامی، بیشتر از این بود.

از جمله کشورهایی که سال گذشته به قطعنامه مشابهی علیه ایران رأی مخالف داده‌ بود، ولی امسال رأی موافق داد، عربستان سعودی است. ریاض، ایران را به پشتیبانی از شورشیان شیعه یمن متهم می‌کند و این رأی به عنوان نشانه‌ای از نارضایتی این کشور از این موضوع ارزیابی می‌شود.

قطعنامه کمیته حقوق بشر مجمع عمومی سازمان ملل با ابراز «نگرانی عمیق» نسبت به وضعیت حقوق بشر در ایران، واکنش دولت این کشور به اعترضات پس از انتخابات اخیر را محکوم می‌کند.

از جمله کشورهایی که سال گذشته به قطعنامه مشابهی علیه ایران رأی مخالف داده‌ بود، ولی امسال رأی موافق داد، عربستان سعودی است

این قطعنامه با حمایت کشور کانادا ارائه شده است.

محمد خزاعی، سفیر ایران در سازمان ملل به این قطعنامه اعتراض کرد و گفت که اتاوا با این کار، «نیات شر» خود را آشکار کرد و «برنامه سیاسی تنگ‌نظرانه خود را به پیش می‌برد.»

قرار است مجمع عمومی سازمان ملل با ۱۹۲ کشور عضو، این قطعنامه را در تاریخی که هنوز مشخص نشده، رسمی کند. از سال ۱۹۸۵ به این‌سو، این بیست‌ودومین بار است که این مجمع، مسئله حقوق بشر در ایران را در دستور کار قرار داده ‌است.

در جریان سرکوب اعتراضات پس از انتخابات دهم ریاست ‌جمهوری در ایران، بیش از چهار هزار نفر بازداشت شدند. محاکمه ۱۴۰ تن از بازداشت‌شدگان، از تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی پخش شده ‌است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

اصلن تموم این دنیای دنی شر است وفقط جمهوری قلابی اسلامی خیر مطلق است. بابا جمع کن کاسه کوزتو که دیگه تشت رسواییتون ازبوم افتاده. دوران خفقان تموم شده و مردم دارن یه درسی بهتون میدن که حالا حالاها یاد خودتونو و امامای قلابیتون بمونه. حتا دیگه حناتون برای عربا هم رنگی نداره وابهتی براشون ندارین
ننگت باد حکومت تزویر

-- آزاده ، Nov 21, 2009 در ساعت 06:00 PM

آقای محمد خزاعی،اگر به بچه های خودتم تو زندان های رژیم با باتوم،شیشه نوشابه یا هر چیز دیگری تجاوز شده بود باز هم این قطعنامه دارای نیات شر بود...

-- فرزاد ، Nov 21, 2009 در ساعت 06:00 PM

حكومت آخوندي اعتراض كرده كه چرا نمي‌گذاريد مردان و زنان ايراني را بكشيم و به دختران و پسران جوان ايراني تجاوز كنيم. دنيا چرا نمي‌گذارد حال كنيم و هي به ايراني‌ها تجاوز كنيم و نفت و اموالشان را مصادره و غات كنيم.

-- سيد علي مير احمدي ، Nov 21, 2009 در ساعت 06:00 PM