رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۷ آبان ۱۳۸۸

گزارشگران: سرکوب مطبوعات محکوم است

سازمان گزارشگران بدون مرز با محکوم کردن «سرکوب» مطبوعات و آزادی بیان در ایران، نسبت به ادامه بازداشت خبرنگاران در این کشور ابراز نگرانی کرد.

این سازمان در اطلاعیه‌ای که شب گذشته منتشر کرده، روزنامه‌نگاران را یکی از «قربانیان» سرکوب‌ها در ایران طی پنج ماه گذشته معرفی کرده است.

آن‌طور که سازمان گزارشگران اعلام کرده است، هم‌اکنون ۳۲ روزنامه‌نگار و وب‌نگار در زندان‌های ایران محبوس هستند.

این سازمان همچنین خواستار «پایان دادن به اعمال فشار بر خانواده زندانیان و مدافعان حقوق بشر» شده است.

در اطلاعیه گزارشگران آمده است: «ما نگرانیم که با تشدید رعب و وحشت و سانسور، مقامات ایرانی موفق شوند کشور را از روزنامه‌نگاران مستقل خالی کنند»

در اطلاعیه گزارشگران آمده است: «ما نگرانیم که با تشدید رعب و وحشت و سانسور، مقامات ایرانی موفق شوند کشور را از روزنامه‌نگاران مستقل خالی کنند.»

در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده که «حرفه‌کاران رسانه‌ها امروز در برابر دو انتخاب قرار دارند یا سکوت و یا روشنگری و پیوستن به همکاران خود در زندان و ترک کشور.»

ابزار نگرانی از ادامه بازداشت خبرنگاران
سازمان گزارشگران در اطلاعیه خود گزارش‌ها درباره بازداشت اکو کردنسب، روزنامه‌نگار نشریه توقیف شده کرافتو، مزدک علی‌نظری، مدیر سایت خبرنگاران صلح و رحیم غلامی، همکار روزنامه‌های محلی اردبیل را تائید کرده است.

این سازمان اعلام کرده که خانواده و وکلای روزنامه‌نگاران زندانی و مدافعان حقوق بشر در ایران، همچنان «قربانی تهدید و اعمال فشار مداوم نهادهای امنیتی» هستند.

نسرین ستوده، وکیل دادگستری که وکالت بسیاری از روزنامه‌نگاران زندانی را برعهده دارد، از جمله وکلایی است که بنابر اعلام سازمان گزارشگران، تحت فشار‌های مقام‌های امنیتی و قضایی قرار دارد.

این سازمان می‌گوید که «تصویب قانون جرایم رایانه‌ای در مرداد ماه سال گذشته، دست نیروهای نظامی را برای سرکوب در عرصه اینترنت باز گذاشته است»

خانم ستوده به مسئولان سازمان گزارشگران گفته که وی و برخی دیگر از وکلا، پس حوادث انتخابات، احضار و بازجویی شده‌اند.

نسرین ستوده، عضو کانون مدافعان حقوق بشر است که در سال ١٣٨٢ از سوی شیرین عبادی تاسیس شد.

گزارشگران بدون مرز همچنین اعلام کرده که نگران «تهدید آزادی بیان بر روی اینترنت» است.

نگرانی این سازمان پس از آن‌که مقام‌های پلیس، از تشکیل «کمیته ویژه‌ای برای رسیدگی به جرایم رایانه‌ای» خبر دادند، اظهار می‌شود.

این سازمان می‌گوید که «تصویب قانون جرایم رایانه‌ای در مرداد ماه سال گذشته، دست نیروهای نظامی را برای سرکوب در عرصه اینترنت باز گذاشته است.»

گزارشگران بدون مرز در پایان اطلاعیه خود یادآور شده که ایران بزرگترین زندان روزنامه‌نگاران در خاورمیانه است.
ایران در رده بندی جهانی آزادی مطبوعات(منتشر شده در مهر ماه ١٣٨٨) در میان ١٧٥ کشور، در رده ١٧٢ قرار دارد.

Share/Save/Bookmark