رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۶ آبان ۱۳۸۸

در خواست نمایندگان کرد از صادق لاریجانی

جمعی از نمایندگان کرد اهل سنت در مجلس شورای اسلامی، در نامه‌ای به صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه، خواستار تجدید‌نظر در حکم اعدام برخی زندانیان سیاسی کرد شدند.

این نامه یک روز پس از آنکه سه نماینده کرد اهل سنت در نامه‌ای خواستار پاسخگویی وزیر دادگستری درباره گزارش‌های منتشر شده در خصوص پرونده اعدام احسان فتاحیان شدند، منتشر می‌شود.

احسان فتاحیان جوان ۲۸ ساله و از فعالان سیاسی کرد، چهارشنبه گذشته به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» در زندان مرکزی شهر سنندج اعدام شد.

نمایندگان اهل سنت در نامه خود با اظهار تاسف از افزایش مجازات فتاحیان در دادگاه تجدید‌نظر، اعلام کرده‌اند که این اقدام، «اثرات بسیار نامطلوبی بر روی افكار عمومی» به جا گذاشته است

حکم دادگاه بدوی این جوان، ۱۰ سال حبس در تبعید بود، اما شعبه‌ چهار دادگاه تجدیدنظر استان کردستان با افزودن اتهام «محاربه»، حکم به اعدام وی داد.

به گزارش وب سایت پارلمان‌نیوز، نمایندگان اهل سنت در نامه خود با اظهار تاسف از افزایش مجازات این جوان در دادگاه تجدید‌نظر، اعلام کرده‌اند که این اقدام، «اثرات بسیار نامطلوبی بر روی افكار عمومی» به جا گذاشته است.

آنها نوشته‌اند که جمعی از نمایندگان اهل سنت تلاش‌ کردند تا حکم اعدام احسان فتاحیان به اجرا گذاشته نشود، اما «نظر نمایندگان نادیده و حكم اجرا» شد.

این نمایندگان افزوده‌اند که انتشار گزارش‌هایی درباره صدور حکم اعدام برای چند زندانی کرد دیگر، موجب «نگرانی‌های فزاینده‌ای در سراسر كردستان» شده است.

این نمایندگان افزوده‌اند که انتشار گزارش‌هایی درباره صدور حکم اعدام برای چند زندانی کرد دیگر، موجب «نگرانی‌های فزاینده‌ای در سراسر كردستان» شده است

آنها از رئیس قوه قضائیه خواسته‌اند که برای نشان دادن «چهره رحمانی دین اسلام» و با در نظر داشتن «شرایط جهانی»، دستور تجدید‌نظر در احکام صادر شده اعدام برای زندانیان سیاسی کرد را بدهد.

سازمان عفو بین‌الملل هفته گذشته با انتشار اطلاعیه‌ای، ضمن محکوم کردن اعدام فتاحیان از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی، اعلام کرد که دست‌کم ۱۰ مرد و یک زن کرد دیگر نیز به اتهام عضویت در گروه‌های کرد و یا هواداری از آنها در معرض اعدام هستند.

زینب جلالیان، رمضان احمد، فرهاد چالش، رستم ارکیا، فصیح یاسمنی، رشید آخ کندی، علی حیدریان، فرهاد وکیلی، حسین خزری و فرزاد کمانگر، زندانیان کردی هستند که امکان اعدام آنها نیز وجود دارد.

شیرکوه معارفی و حبیب‌الله لطیفی دو فعال سیاسی کردی هستند که رسانه‌ها از اعدام قریب‌الوقوع آنها خبر داده‌اند.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
نامه سه نماینده مجلس درباره اعدام فتاحیان