رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۶ آبان ۱۳۸۸

«روزنامه‌نگاران زندانی در ایران آزاد شوند»

کمیته‌ اجرایی فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، از مقام‌های ایران خواست که هرچه سریع‌تر روزنامه‌نگاران زندانی در جمهوری اسلامی را آزاد کنند.

این کمیته همچنین خواستار فک پلمب دفتر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران و رفع محدودیت‌های ورود و خروج روزنامه‌نگاران به این کشور شده است.

دفتر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران، شامگاه ۱۴ مرداد به دستور سعید مرتضوی، دادستان وقت تهران پلمب شد.


انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران اوایل تیرماه سال ۱۳۸۷ از سوی وزارت کار، «واجد شرایط انحلال» اعلام شده بود که با برگزاری انتخابات، توانست به فعالیت‌های قانونی خود ادامه دهد.

نگرانی از «نقض آزادی بیان» در جمهوری اسلامی، موضوع دیگری است که در نامه کمیته‌ اجرایی فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران خطاب به سران ایران به آن اشاره شده است.

در این نامه همچنین «افزایش بی‌سابقه» بازداشت «خودسرانه»‌ روزنامه‌نگاران، پس از انتخابات ریاست جمهوری محکوم شده است.

نگرانی از «نقض آزادی بیان» در جمهوری اسلامی، موضوع دیگری است که در نامه کمیته‌ اجرایی فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران خطاب به سران ایران به آن اشاره شده است

نامه اعضای کمیته اجرایی و کارکنان فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، پس از برگزاری نشست دو روزه آنها در لندن منتشر شده است.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) دارای بیش از ۶۰۰ هزار عضو در بیش از ۱۲۳ کشور جهان است.

آن‌طور که سازمان گزارشگران بدون مرز اعلام کرده است، پس از برگزاری دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، بیش از ۷۰ روزنامه‌نگار از ایران خارج شده‌اند.

در حوادث پس از انتخابات ایران، براساس اعلام سازمان گزارشگران، بیش از ۱۰۰ روزنامه‌نگار بازداشت شده‌اند که در حال حاضر تعداد قابل توجهی از آنها در زندان به سر می‌برند.

در این نامه همچنین «افزایش بی‌سابقه» بازداشت «خودسرانه»‌ روزنامه‌نگاران، پس از انتخابات ریاست جمهوری محکوم شده است

سازمان گزارشگران بدون مرز چندی پیش اعلام کرد که رتبه ایران در رده بندی جهانی آزادی مطبوعات با هفت پله سقوط به ۱۷۲ رسیده ‌است. تنها سه کشور ترکمنستان، کره شمالی و اریتره در رده پایین‌تری از ایران قرار دارند.

این سازمان مدافع آزادی، با «غیرقابل تحمل» خواندن وضعیت روزنامه‌نگاران ایران، از ادامه داشتن «بازداشت‌های غیرقانونی و ربودن روزنامه‌نگاران در ایران» خبر داده است.

طی پنج ماه گذشته، بیش از چهار هزار نفر از معترضان به نتیجه انتخابات و وقایع پس از آن بازداشت شده‌اند که روزنامه‌نگاران بسیاری در میان آنها هستند.

روزنامه‌های اعتماد ملی، سرمایه و کلمه نیز از جمله روزنامه‌هایی هستند که در ماه‌های اخیر توقیف شده‌اند.

Share/Save/Bookmark