رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۶ آبان ۱۳۸۸

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

همدستی با آمریکا
روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود با عنوان «مسکو در جایگاه تهدید کننده»، به انتقاد از همراهی مسکو در پرونده هسته‌ای ایران با واشینگتن، پرداخته است.

به نوشته این روزنامه، «در واقع به نظر می‌رسد در پرونده هسته‌ای ایران، جای آمریکا با روسیه تغییر کرده و این بار مسکو به زبان تهدید علیه ایران متوسل شده است و طرف آمریکائی سعی کرده سخنان مورد نظر خود را از زبان کرملین بشنود تا بلکه در طرف ایرانی اثر کند و صهیونیست‌ها ماهی مورد نظر خود را بگیرند»

روزنامه جمهوری اسلامی می‌نویسد: «امروز بهتر از هر زمان دیگر می‌توان به همه فهماند که در قبال پرونده هسته‌ای ایران، تفاوت چندانی میان دیدگاه‌های آمریکا و روسیه وجود ندارد و اگر تا دیروز به همگان ثابت شده بود که ایران به آمریکا اعتماد ندارد، اکنون با توسل مدودف به زبان تهدید برای سخن گفتن با ایران به خوبی می‌توان علت بی‌اعتمادی ایران را از زبان رئیس جمهور روسیه شنید و به آن پی برد.»

به نوشته سرمقاله‌نویس این روزنامه، «تصمیم ایران در خصوص نحوه تعامل با دیگران قطعا در چارچوب مصالح و منافع ملی ما شکل خواهد گرفت و دراین فرایند کوچکترین جایگاهی برای تهدید و فشار دیگران قائل نیستیم. درک این نکته برای رهبران کرملین حائز اهمیت فراوان است که همدستی با آمریکا قطعا در این پرونده به نفع مسکو نخواهد بود.»

متن کامل سرمقاله

بازی با بازیگران اصلی
سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «راز سیاست‌ ژله‌ای روسیه» به گمانه‌زنی در خصوص موضع گیری‌های اخیر روسیه در قبال ایران پرداخته است.

به نوشته دنیای اقتصاد، «سرپیچی روسیه از تعهدات خود به ایران در زمینه ساخت نیروگاه‌ هسته‌ای، دیگر به داستانی کهنه، تکراری و کسالت‌آور تبدیل شده است. سال‌ها است که رهبران مسکو موعد تحویل نیروگاه را تمدید می‌کنند و مسوولان ایرانی تهدید می‌کنند که این آخرین فرصت است و چند ماه دیگر دوباره داستان از نو نوشته می‌شود.»

این روزنامه افزوده است: «روسیه در اتخاذ سیاست‌های منطقه‌ای، یا به جلب حمایت آمریکا می‌اندیشد و یا در پی مهار قدرت آمریکا است. این استراتژی که روس‌ها ناگزیر به اتخاذ آن بوده‌اند، سیاست خارجی این کشور را ژله‌ای و به تابعی از تحولات بزرگ جهانی به ویژه مسائل گروه کشورهای صنعتی، ترتیبات امنیتی اروپا و ترتیبات اقتصادی شرق آسیا (اتحادیه اپک با محوریت آمریکا) تبدیل کرده است.»

دنیای اقتصاد در سرمقاله خود نوشته است: «پیمان امنیتی ترکیه و اسرائیل کمرنگ شده و دیگر ایران دلیلی برای شرکت در ائتلاف ضدترکیه و جمهوری آذربایجان ندارد و روابط تهران و آنکارا از گذشته گرم‌تر شده است. همچنین زمزمه‌های مذاکره احتمالی ایران و آمریکا به روس‌ها این پیام را داده است که تهران دیگر اهرم مطمئنی برای تسویه حساب‌های بین‌المللی مسکو نیست. این تحولات روس‌ها را متقاعد کرده است که به جای بازی با شاخ و برگ‌های سیاست جهانی، به فکر ارتباط با بازیگران اصلی باشند.»

متن کامل سرمقاله

تمامیت واحد
سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «نمایش در سالن خالی!» در خصوص وقایع اخیر ایران، نوشته شده است.

در روزنامه کیهان آمده است: «آنچه این روزها عرصه سیاسی جامعه شاهد آن است از یک سو ریزش شدید حامیان جنبش سبز و از سوی دیگر به در و دیوار زدن آنان برای پررنگ نشان دادن حرکت‌های خود است. وب نوشت‌ها و اخبار و مطالبی که در سایت‌های وابسته به آنان منتشر می‌شود، حکایت از تدارک آنان در راه‌اندازی موج دیگری در آستانه ۱۶ دارد.»

به نوشته سرمقاله نویس این روزنامه، «سوال این است که آیا آنان موفق به این کار شده و یا خواهند شد؟ ۵ ماهی است از شروع مخالفت ها و اغتشاشات می‌گذرد و علیرغم آنکه فتنه‌گران سعی دارند تا با کار تشکیلاتی به هدف خود نزدیک‌تر شوند، برون‌داد این جریان و ریزش‌های فراوانی که صورت گرفته، نشان می‌دهد سران جنبش ناکام و تنها مانده و تبدیل به فرماندهان بی‌لشکر شده‌اند.»

این روزنامه افزوده است: «فتنه سبز وابسته به جریان اصلاح‌طلب، روی دیگر سکه ماجرای دوم خردادی است که مدتهاست از آخرین ضربه بر میخ تابوت به آن می‌گذرد. چه در گذشته و چه در حال آنچه عقلای جامعه از افکار و عقاید این جریان دیده‌اند، دستمایه‌ای نبوده تا ملاک شکل‌گیری یک تمامیت واحد قرار گرفته و محوری برای ایجاد همبستگی و وحدت حول آن باشد.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه قدس با عنوان «ماجراجویی جدید صهیونیست‌ها در نوار غزه»

سرمقاله روزنامه وطن امروز با عنوان «حریری جوان و مشکلات مزمن لبنان»

سرمقاله روزنامه مردمسالاری با عنوان «برون‌رفت سیاسی با حرکت به سوی بازی برد-برد»

سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «رقابت‌های سیاسی و مسئله استقلال ایران»

Share/Save/Bookmark