رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۶ آبان ۱۳۸۸
آیت‌الله صانعی:

«می‌خواهند مردم در جهل باقی بمانند»

آیت‌الله یوسف صانعی از مراجع تقلید شیعه نسبت به برخی تلاش‌ها برای در «جهالت» نگاه داشتن مردم هشدار داد.

آقای صانعی در دیدار با اعضای انجمن اسلامی دانشگاه هنر، از مردم خواست در برابر «برخی قضایا» که برای «سرگرم کردن ملت ایران» طراحی شده است، «آگاه» باشند.

این مرجع تقلید شیعه، به جزئیات بیشتری از این طرح اشاره‌ای نکرد، اما گفت که طراحان آن تلاش دارند از این طریق، «فقر، بیکاری و ناهنجاری‌های اجتماعی» را به فراموشی بسپارند.


آیت‌الله صانعی می‌گوید: «اگر ما کوتاه بیاییم، ظلم ظالمین بیشتر خواهد شد.»

او اظهار داشت که فشار بر «آگاهان جامعه» به خصوص انسان‌های «صالح» و محیط‌های دانشگاهی، در راستای این طرح انجام می‌گیرد و دانشگاهیان در «حد توان خود»، باید جامعه را نسبت به «مسائل و مشکلات» موجود آگاه کنند.

اوضاع سیاسی- اجتماعی ایران پس از اعلام نتیجه دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری «بحرانی» است.
اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات همچنان ادامه دارد و معترضان حاضر نیستند دولت محمود احمدی‌نژاد را به رسمیت بشناسند.

برخی مراجع تقلید شیعه با اعلام حمایت از اعتراض‌های مردمی، خواستار توقف برخورد‌های خشونت‌بار نیرو‌های دولتی با معترضان هستند.
آقای صانعی از جمله مراجعی است که در این مدت، بارها خشونت‌ها علیه مردم را محکوم کرده است.

«امروز اگرچه یک عده در دروغ‌گویی هنرمند شده‌اند، اما در نقطه مقابل، عده‌ای هم هنرشان در مبارزه است»

این مرجع تقلید شیعه در جمع اعضای انجمن اسلامی دانشگاه هنر گفته که «فشار زیاد، نشانه ضعف است، بازداشت و زندان و شکنجه، نشانه ضعف است.»

او با انتقاد از برخورد‌های صورت گرفته با بازداشت‌شدگان حوادث اخیر، «ممنوع‌الملاقات» کردن و نگهداری در «سلول انفرادی» را از مصادیق شکنجه در زندان‌های جمهوری اسلامی عنوان کرد.

آیت‌الله صانعی در ادامه سخنان خود و با بیان اینکه «در احقاق حق نباید تسلیم فشارها شد و نباید کوتاه آمد» گفت: «اگر ما کوتاه بیاییم، ظلم ظالمین بیشتر خواهد شد.»

این مرجع تقلید همچنین با بیان اینکه دروغ گفتن افراد، نشانه ضعف آنان است، اظهار داشت: «امروز بزرگترین مصیبتی که ما با آن روبرو هستیم، دروغ‌گویی است. متأسفانه عمل و گفتار برخی‌ها دروغ شده است و طوری هم دروغ می‌گویند که اصلاً باکی ندارند که دیروز خلاف این را گفته‌اند.»

این مرجع تقلید شیعه در جمع اعضای انجمن اسلامی دانشگاه هنر گفته که «فشار زیاد، نشانه ضعف است، بازداشت و زندان و شکنجه، نشانه ضعف است»

به گفته آقای صانعی، «دروغ‌گویی خصلت آدم‌های ستمگر است، آنها وقتی می‌بینند که زیر پایشان دارد خالی می‌شود، تن به دروغ می‌دهند و متوسل به دروغ می‌شوند.»

این مرجع تقلید شیعه اظهار داشت: «امروز اگرچه یک عده در دروغ‌گویی هنرمند شده‌اند، اما در نقطه مقابل، عده‌ای هم هنرشان در مبارزه است.»

در جریان اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات که با خشونت‌های دولتی همراه بود، بنابر اعلام کمیته پیگیری ستاد‌های مهدی کروبی و میرحسین موسوی، دست‌کم ۷۲ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

مقام‌های ایران این آمار را تکذیب کرده‌اند. آنها می‌گویند که تنها ۳۰ نفر در این حوادث کشته‌ شده‌اند که به گفته سردار محمدعلی جعفری فرمانده سپاه، بیشتر آنها جزو نیرو‌های بسج بوده‌اند.

آیت‌الله حسینعلی منتظری، آیت‌الله یوسف صانعی، آیت‌الله عبد‌الکریم موسوی اردبیلی، آیت‌الله اسدالله بیات زنجانی و آیت‌الله علی‌محمد دستغیب از دیگر مراجع تقلید شیعه هستند که نسبت به روند برگزاری انتخابات اعتراض داشته و برخورد‌های خشونت‌بار با معترضان را محکوم کرده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

جناب حجج اسلام صانعی و منتظری و ... روحانیونی از این دست ، بدلیل تخصص بی بدیل در جاهل نگاه داشتن مردم با عنوان مراجع تقلید ، شناخت خوبی نسبت به ...دارند...

-- علی سلحشور ، Nov 17, 2009 در ساعت 12:00 PM