رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۴ آبان ۱۳۸۸

رای اعتماد به سه وزیر پیشنهادی احمدی‌نژاد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به سه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، نیرو و رفاه و تامین اجتماعی رای اعتماد دادند.

حمیدرضا حاجی بابایی، مجید نامجو و صادق محصولی، سه وزیر پیشنهادی محمود احمدی‌نژاد هستند که امروز یکشنبه، برای تصدی وزارتخانه‌های آموزش و پروش، نیرو و رفاه و تامین اجتماعی از مجلس رای اعتماد گرفتند.

براساس این گزارش، آقای حاجی بابایی با ۲۱۷ رای موافق، ۳۳ رای مخالف و ۱۳ رای ممتنع از مجموع ۲۶۵ رای، تصدی وزارت آموزش و پروش در دولت دهم را عهده‌دار شد.


از راست به چپ: مجید نامجو، حمیدرضا حاجی بابایی و صادق محصولی

مجید نامجو هم با کسب ۲۱۰ رای موافق در مقابل ۳۶ رای مخالف و ۱۹ رای ممتنع از مجموع ۲۶۵ رای، به عنوان وزیر نیرو وارد کابینه شد.

صادق محصولی نیز با ۱۴۹ رای موافق، ۹۵ رای مخالف و ۲۱ رای ممتنع از مجموع ۲۶۵ رای، توانست به عنوان وزیر رفاه و تامین اجتماعی از مجلس رای اعتماد بگیرد.

یکشنبه هفته گذشته، نامه معرفی این سه وزیر پیشنهادی در صحن علنی مجلس قرائت شده بود.

صادق محصولی با ۱۴۹ رای موافق، ۹۵ رای مخالف و ۲۱ رای ممتنع از مجموع ۲۶۵ رای، توانست به عنوان وزیر رفاه و تامین اجتماعی از مجلس رای اعتماد بگیرد

پیش‌تر فاطمه آلیا و علی ذبیحی به عنوان وزرای پیشنهادی آموزش و پروش و نیرو به مجلس معرفی شده بودند که احمدی‌نژاد، ۱۷ شهریور ماه، نامه معرفی آنها را از مجلس پس گرفت.

سوسن کشاورز، فاطمه آجرلو و محمد علی‌آبادی، سه وزیر پیشنهادی اولیه احمدی‌نژاد برای وزارتخانه‌های آموزش و پروش، رفاه و نیرو بودند که موفق به گرفتن رای اعتماد از مجلس نشدند.

در دولت نهم، پرویز فتاح، علیرضا على‌احمدى و عبدالرضا مصرى، وزرای نیرو، آموزش و پرورش و رفاه بودند.

محمود احمدی‌نژاد امروز نیز با حضور در صحن علنی مجلس، از سه وزیر پیشنهادی خود دفاع کرد و از نمایندگان خواست که به آنها رای اعتماد بدهند.

علی مطهری: «به طور طبیعی ثروت به صورت عادی جمع نمی‌شود و این سئوال در خصوص ثروت آقای محصولی وجود دارد که چگونه بدست آمده است»

در جلسه بررسی صلاحیت این وزرا، هیچ‌یک از نمایندگان در مخالفت و یا موافقت با وزارت حاجی بابایی و نامجو سخنرانی نکرند.

صادق محصولی تنها وزیر پیشنهادی بود که برخی از نمایندگان در مخالفت و برخی دیگر نیز در موافقت با وی سخنرانی کردند.

علی مطهری نماینده مردم تهران طی سخنانی درباره ثروت صادق محصولی گفت: «به طور طبیعی ثروت به صورت عادی جمع نمی‌شود و این سئوال در خصوص ثروت آقای محصولی وجود دارد که چگونه بدست آمده است.»

آقای مطهری همچنین با انتقاد از عملکرد صادق محصولی در زمان برگزاری دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مقام وزیر کشور اظهار داشت: «مجلس نباید به خاطر سوء مدیریت محصولی، به وی مدال افتخار بدهد و دوباره وی را به عنوان وزیر انتخاب کند.»

مهدی سنایی دیگر نماینده مجلس نیز طی اظهاراتی گفت که مجلس در بررسی صلاحیت محصولی باید به نحوه به دست آوردن ثروت وی در «اقتصاد ناسالم کشور» توجه کند.

مهدی کوچک‌زاده از نمایندگان نزدیک به محمود احمدی‌نژاد در تذکری آئین‌نامه‌ای، اتهاماتی متوجه آقای مطهری کرد که با واکنش علی لاریجانی رئیس مجلس مواجه شد

علیرضا منادی، علی‌اصغر زارعی و اسدالله عباسی از نمایندگان موافق وزارت محصولی بودند که در مجلس سخنرانی کردند.

در واکنش به اظهارات علی مطهری، مهدی کوچک‌زاده از نمایندگان نزدیک به محمود احمدی‌نژاد در تذکری آئین‌نامه‌ای، اتهاماتی متوجه آقای مطهری کرد که با واکنش علی لاریجانی رئیس مجلس مواجه شد.

آقای لاریجانی با وارد ندانستن تذکر این نماینده مجلس، دستور قطع میکروفون وی را داد، اما کوچک‌زاده از صندلی خود بلند شد و با صدای بلند خطاب به لاریجانی گفت: «شما تحمل ندارید.»

لاریجانی نیز پاسخ داد: «تذکر شما را شنیدم و وارد نمی‌دانم.»
وی از کوچک‌زاده خواست که بر صندلی خود بنشیند و گفت: «این کارها که شما می‌کنید به ضرر خودتان است.»

Share/Save/Bookmark