رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۴ آبان ۱۳۸۸

محکومیت خشونت علیه زنان از سوی موسوی و کروبی

میرحسین موسوی و مهدی کروبی در سومین دیدار خود، برخورد‌های خشونت‌بار با زنان معترض به نتیجه انتخابات را محکوم کردند.

این دیدار، روز گذشته در منزل مهدی کروبی برگزار شد و طی آن دو نامزد معترض به نتیجه انتخابات، از ادامه خشونت‌های دولتی علیه مردم ابراز نگرانی کردند.

به گزارش وب‌سایت تغییر، پایگاه اطلاع‌رسانی حزب اعتماد ملی، مهدی کروبی در این دیدار گفت که برخورد‌هایی که در پنج ماه گذشته با مردم صورت گرفته است، در زمان «رژیم پهلوی» با مخالفان صورت نمی‌گرفت.


آقای کروبی همچنین از شدت خشونت‌های صورت گرفته علیه زنان اظهار تاسف کرد و افزود که «نمی‌فهمد» دستور چنین رفتار‌هایی با مردم از کجا صادر می‌شود.

در جریان اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، گزارش‌هایی از برخورد‌های خشونت‌بار ماموران دولتی با دختران و زنان منتشر شده است.

آخرین این گزارش‌ها مربوط به مراسم ۱۳ آبان است که در یک فیلم ویدیویی پخش شده در اینترنت، یک مامور گارد ویژه، با ضربه باتوم به سر دختری جوان، او را نقش بر زمین می‌کند.

مهدی کروبی در این دیدار گفت که برخورد‌هایی که در پنج ماه گذشته با مردم صورت گرفته است، در زمان «رژیم پهلوی» با مخالفان صورت نمی‌گرفت

پخش این فیلم ویدیویی، واکنش‌ها و اعتراض‌های زیادی را در سایت‌ها و وبلاگ‌های فارسی زبان به همراه داشت.

کروبی که خود نیز از آسیب‌دیدگان مراسم روز ۱۳ آبان است، در این دیدار برای نخستین بار گفت که صبح آن روز، از سوی یکی از نهاد‌های امنیتی، نامه‌ای مبنی بر طراحی یک اقدام «تروریستی» از سوی گروه جند‌الله در این مراسم دریافت کرده بود.

دبیرکل حزب اعتماد ملی ادامه داد که بی‌اعتنا به این نامه، در مراسم ۱۳ آبان شرکت کرده و از نزدیک شاهد برخورد‌های خشونت‌بار با مردم معترض بوده است.

او در تشریح حادثه‌ شلیک گاز اشک‌آور که منجر به زخمی شدن دو تن از محافظانش شد، گفت: «در همین حین دیدم چیز عجیبی در جلوی پایم است. دیدم دارم خفه می‌شوم. انگار تمام صورت، ریش و ابروهایم گر گرفته است. من در جریان انقلاب، حداقل ۲۰ بار گاز اشک‌آور خورده‌ام. اما این، گاز اشک‌آور نبود.»


کروبی با انتقاد از رفتار ماموران حکومتی و لباس شخصی‌ها با مردم معترض افزود: «واقعا نمی‌دانم که این چه خدمتی است که این‌ها دارند به رهبری می‌کنند.»

این نامزد معترض به نتیجه انتخابات همچنین اظهار داشت که گمان می‌کند عده‌ای از ماموران و نیرو‌های لباس شخصی با فرستادن «افرادی از خودشان» در بین جمعیت، مردم را تحریک می‌کنند تا بهانه‌ای برای سرکوب آنها پیدا کنند.

روایت موسوی از روز ۱۳ آبان
میرحسین موسوی نیز در این دیدار با محکوم کردن برخورد صورت گرفته با مهدی کروبی در مراسم ۱۳ آبان، خطاب به وی گفت: «من از این حمله‌ای که به شما شد، بسیار متاثر شدم. اما رفتار شما، نشان‌دهنده اوج روحیه شجاعت و ایستادگی شما و مردم است.»

آقای موسوی در ادامه اظهارات خود به تشریح محدودیت‌هایی که در روز ۱۳ آبان علیه وی اعمال شد تا نتواند در کنار هوادارانش باشد، پرداخت.

کروبی برای نخستین بار گفت که صبح روز ۱۳ آبان، از سوی یکی از نهاد‌های امنیتی، نامه‌ای مبنی بر طراحی یک اقدام «تروریستی» از سوی گروه جند‌الله در این مراسم دریافت کرده بود

او توضیح داد که در این روز، گروهی از لباس شخصی‌ها مقابل ساختمان فرهنگستان هنر جمع شده و شروع به سر دادن شعار کردند و تعداد زیادی موتور سوار لباس شخصی، با سد کردن درب فرهنگستان در خیابان ولیعصر و خیابان صبا مانع از پیوستنش به مردم شدند.

رئیس فرهنگستان افزود که این افراد «می‌خواستند با ممانعت از حضور من در میان مردم، قدرت‌نمایی بکنند، ولی در نهایت، این مردم بودند که قدرت‌شان را نشان دادند.»

این نامزد معترض به نتیجه انتخابات در بخش دیگری از اظهارات خود با انتقاد از رفتار‌های خشونت‌بار علیه زنان گفت: «پخش فیلم‌های این رفتارهای خشونت‌آمیز و حمله به مردم و باتوم‌زدن به سر و پای خانم‌ها عاقبت خوشی نخواهد داشت.»

«شعارهای ساختارشکنانه، اغلب متاثر از خشونت نیروهای امنیتی است که با ناجوانمردی به پیر و جوان و زن و مرد، حمله می‌کنند. مخصوصا حمله به زنان، اوج شکستن سنت‌های مرسوم جامعه ماست»

آقای موسوی همچنین اظهار داشت که جنبش سبز از «ارزش‌های بنیادین» دفاع می‌کند و خواستار برچیده شدن «دروغ و تقلب» است.

نخست‌وزیر پیشین ایران یادآور شد: «کسانی‌که مردم را می‌زنند، فکر نکنند می‌توانند با ترساندن، مردم را خانه‌نشین کنند. اسلام به مردم یاد داده ‌است که در راه‌ حق از چیزی نترسند.»

به گفته موسوی، «تصور این‌که سرکوب، حلال مشکل است، اشتباه است. سرکوب، شورش را از بین می‌برد. ولی آن‌چه ما در کشور شاهد آن هستیم، شورش نیست. بلکه درخواست حقوق قانونی است.»


موسوی افزود: «شعارهای ساختارشکنانه، اغلب متاثر از خشونت نیروهای امنیتی است که با ناجوانمردی به پیر و جوان و زن و مرد، حمله می‌کنند. مخصوصا حمله به زنان، اوج شکستن سنت‌های مرسوم جامعه ماست.»

این نامزد معترض به نتیجه انتخابات همچنین گفت که جنش سبز، خواستار «آزادی زندانیان سیاسی، تضمین برگزاری انتخابات سالم، تامین آزادی‌های مطبوعات، رسانه‌ها و عقیده» است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

بني صدر رئيس جمهور منتخب اكثريت ملت بود در آزادترين انتخابات در ايران٠اما موسوي و بهشتي و ٠٠٠٠ هيچوقت توسط مردم در يك انتخابات بدون فيلتر استصواب نشده به تاييد نرسيده اند٠
بني صدر مسلمان بود و هست ولي با چريكهاي فدايي كه در تركمن صحرا داشتند به سبك كشورهاي اقمار شوروي مثل افغانستان و فرقه دموكرات آذربايجان و ٠٠ ٠ تجزيه طلبي مي كردند و تخم كمونيسم مي كاشتند در يك جامعه قبيله اي فئودالي بحث آزاد كرد در تلويزيون ملي ٠
دشمن اصلي بني صدر توده ايها و كمونيست هاي روسي و متحدينشان خط امامي ها بودند٠
احمدي نژاد بايد به بني صدر اجازه بازگشت به كشور و تشكيل يك حزب ليبرال بدهد مثل تركيه ٠ چون خط امامي ها و سي سال خصومت كور با آمريكا و فعاليت پنهاني نقابداران توده اي جو كشور را به طرز خطرناكي شبيه داود در افغانستان كرده و ممكن است روسها يك تره كي در فرماندهي سپاه كاشته باشند٠ در ميان امنيتي ها هم كه نفوذ كرده اند٠ مجاهدين و سلطنت طلبان بايد از شكل گيري يك حزب ليبرال در ايران دفاع كنند تا زمينه براي فعاليت آنها را فراهم كند٠ در غير اين صورت چپ روسي تا يك كره شمالي درست نكند ول كن نيست٠

-- sadri ، Nov 14, 2009 در ساعت 03:00 PM

آقایان،گروبی و موسوی می بینم که پشیمانید ودل و جان درهوای گذشته دارید! یادش بخیر دوران پهلوی را.چه متمدن بودندآن ماموران. در همان زندان هم عمامه مان حرمت داشت.
آقای کروبی! عمامه ای که با تلنگری از سر می افتد،دیگر بکار این مردم نمی آید.بگذر از عبا وعمامه! همان بکن که شاد روان،احمد کسروی کرد. آنوقت نه من ! دنیا هم تو را می خواهد.

-- نادره ، Nov 14, 2009 در ساعت 03:00 PM

من به اسلام اعتقاد ندارم اما برای من مهم نیست که اقای کروبی عمامه دارند بلکه ایشان ثابت کردند مرد حق وراستی هستند وبسیار ادم شجاعی هستند که اینطور جلوی یک مشت دزد سر گردنه که بغیراز ادمکشی وکتک زدن کار دیگه ای بلد نیستند ایستادند من که کارشون رو ستایش میکنم.عقیده هرکس برای خودش محترمه.

-- م ، Nov 14, 2009 در ساعت 03:00 PM

مردم ایران ولایت فقیه نمی خواهد! مردم ایران حکومت اسلامی نمی خواهد! اگر هوس بود، اگر تجربه، اگر تاریخ بود هر چه بود نابجا بود و سی سال اینچنین سزاوار چنین ملتی نیست! ما جمهوری اسلامی نمی خواهیم، هر قدر بر این تحمیل پای بیشتر فشرده شود، اسلام اصلی در خطرتر خواهد بود!
سرنگون باد این جمهوری اسلامی که در این سی سال غیر از عزا و ماتم و جنگ و ترور و تجاوز و اعدام و قتل عام و ازاله ی بکارت برای ما ارمغان دیگری نداشته است!
و
زنده باد جمهوری ایرانی
که:
در آن همه بتوانند، با هر دین و آیین و مسلک و سیاست و ایدئولوژی در آن زندگی کنند و امکان رقابتی آزاد داشته باشند!
جنبش سبز ایران هدیه ای ارزشمند است روشن به این تاریکی سی ساله! پیران و پدران و مادران قومان و خویشان جوانان باید برای پرداخت دین خود به جوانانی که که اسیر این حکومت هستند و بپا خاسته اند از خانه بیرون آیند و به کمک جوانان خود بشتابند! آنان نباید فراموش کنند که این حکومت ازاله بکارت و تجاوز و قتل و قتل عام کن، و سنگسارگر را آنان سرکار آورده اند. زنده باد جنبش سبز، زنده باد جمهوری ایرانی
مرگ بر مرگ پرستان و مرگ آوران سیاه دل.

-- بدون نام ، Nov 15, 2009 در ساعت 03:00 PM

جنبش سبز هر روز در کنارش درختی تنومند سبز می شود و اینک جنگلی شده است که تبر نابکاران را کند و کند و کندتر کرده است! و زنان شیرانند در این جنگل سبز! و باید بنویسند بر درختان این جنگل که ما چه کردیم!
من در فامیل خودمان شاهدم که روز های راه پیمائی، انگار روز عروسی خانم هاست. نمی دانید با چه شوق و ذوقی راه می افتند. این پدیده در جریان حوادث پیش و پس از انتخابات عجیب است. حتی باور نمی توانید بکنید. میدانند که روزهای راهپیمائی نقل و نبات خیر نمی کنند و میدانند چه حوادث شومی در انتظارشان است. از گاز اشک آورتا کتک و گلوله و گاز خردل و...

روزهای بهمن 57 را فراموش کنیذ! آن روزها حقیقتا پیش این روزها کاریکاتور است. خامنه ای که باورم نیست در سال 57 هم تظاهرات خیابانی مردم در برابر حکومت نظامی شاه و نه راهپیمائی های آخر کار زمان شاه را که یک گلوله هم در نمی رفت دیده باشد، باید هم برعکس بگوید. ندیده که بگوید. رعشه وجود همه شان را گرفته است. تا حالا به اعتبار سلاحی که در دستشان است مردم را تهدید می کردند و حالا دو روز قدس و 13 آبان نشان داد که ول معطل اند، چون مردم از مردن نمی ترسند؟ خودشان هم توی کارشان مانده اند و نمی دانند چرا مردم اینطور مثل سیل می ریزند توی خیابانها؟ چرا از کتک و گلوله و شکنجه و عمل شنیع تجاوز نمی ترسند؟
آقایان با همه توپ و تفنگشان ریزش دارند و جنبش سبز با همه بی سلاحی اش رویش" آنهم چه رویشی! هر روز بیشتر از دیروز!


-- یک زن و دوزن و سه زن و چهار زن ، Nov 15, 2009 در ساعت 03:00 PM