رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۳ آبان ۱۳۸۸

تائید بازداشت چند روحانی اهل سنت

ابراهیم حمیدی، رئیس کل دادگستری استان سیستان و بلوچستان می‌گوید که کسی با عنوان «امام جمعه» در این استان بازداشت نشده است.

اظهارات این مقام قضایی پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر بازداشت مولوی عبدالغنی شه‌بخش، امام جمعه موقت اهل سنت زاهدان و مولوی محمد عثمان قلندرزهی، امام جمعه اهل سنت شهر خاش بیان می‌شود.

اما آقای حمیدی می‌گوید که دادگاه ویژه روحانیت کسی را با عنوان «امام جمعه» بازداشت نکرده و بازداشت‌ها تحت عنوان «مدیر مدرسه» صورت گرفته است.

در اعتراض به بازداشت گروهی از علمای اهل سنت، گزارش شده که مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جمعه مسجد مکی زاهدان، به همراه تعدادی از ائمه جماعات اهل سنت، برای دیدار با مقام‌های حکومتی به تهران سفر کرده است

به گزارش ایسنا، رئیس کل دادگستری استان سیستان و بلوچستان امروز شنبه گفته که تعداد بازداشت‌شدگان، چهار نفر است که اتهام آنها «معاونت در اقامت غیرمجاز اتباع افغان و تاجیک» است.

به گفته او دوتن از این افراد، آزاد شده و دو تن دیگر همچنان در بازداشت به سر می‌برند.

۱۹ آبان ماه دادستانی زاهدان از بازداشت سه مدیر مدارس اهل سنت با همین اتهام خبر داده بود.

به گفته حمیدی، تعدادی از مدیران اهل سنت دراین رابطه به دادگاه ویژه روحانیت احضار شده‌اند که ممکن است برخی از آنها بازداشت شوند.

مولوی عبدالمجید مرادزهی، استاد حوزه علمیه دارالعلوم زاهدان نیز در گفتگو با بی‌بی‌سی فارسی، علت بازداشت این افراد را مقاومت آنها در برابر اجرای طرحی به نام «ساماندهی حوزه‌های علمیه اهل سنت» عنوان کرده است.

سال گذشته، شورای عالی انقلاب فرهنگی، طرحی را به تصویب رساند که به اعتقاد علمای اهل سنت، قصد «تصرف حوزه‌های علمیه اهل سنت» را دارد. این طرح به گفته آقای مرادزهی، از یک ماه گذشته به اجرا گذاشته شده است.

۲۵ آذرماه ماه سال گذشته، گروهی از علمای اهل سنت مهاباد با ارسال نامه‌ای خطاب به محمود احمدی‌نژاد، تشکیل چنین شورایی را «ناقض استقلال مدارس اهل سنت و حقوق شهروندی و قانون اساسی» خواندند.

اظهارات این مقام قضایی پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر بازداشت مولوی عبدالغنی شه‌بخش، امام جمعه موقت اهل سنت زاهدان و مولوی محمد عثمان قلندرزهی، امام جمعه اهل سنت شهر خاش بیان می‌شود

مولوی عبد‌الحمید، امام جماعت اهل سنت زاهدان و گروهی از نمایندگان اهل سنت مجلس شورای اسلامی نیز با این مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مخالفت کرده‌اند.

این شورا ۱۱ عضو دارد که هشت تن از آنها از میان از مقام‌های دولتی و شیعه و سه تن دیگر نیز از میان اهل سنت انتخاب می‌شوند.

اساسنامه این شورا «تربیت عالمان آگاه، متعهد و متخلق و نیز ساماندهی امور آموزشی و فرهنگی با تأکید بر آموزش‌های تطبیقی و زبان رسمی کشور» را از جمله اهداف خود اعلام کرده است.

در اعتراض به بازداشت گروهی از علمای اهل سنت، گزارش شده که مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جمعه مسجد مکی زاهدان، به همراه تعدادی از ائمه جماعات اهل سنت، برای دیدار با مقام‌های حکومتی به تهران سفر کرده است.

این گروه خواستار دیدار با آیت‌الله علی خامنه‌ای و محمود احمدی‌نژاد هستند.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
بازداشت سه مدیر مدارس اهل سنت

نظرهای خوانندگان

من دلم می خواهد تمام امام جمعه ها را بازداشت کنیم!... من دلم می خواهدلغت نامه ما،از واژه گنبد پاکیزه بشود! من دلم می خواهد، خدا بر اهریمن چیره گرددو این بساط شیطانی را از روی کره ما بر چیند.

-- نادره ، Nov 14, 2009 در ساعت 12:15 PM