رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۲ آبان ۱۳۸۸

ادامه بازداشت روزنامه‌نگاران و معترضان

تارنمای «تا آزادی روزنامه‌نگاران زندانی»، از بازداشت مزدک علی‌نظری، روزنامه‌نگار و سردبیر سایت «خبرنگاران صلح» خبر داده ‌است.

بنا به این گزارش، آقای علی‌نظری چند روز پیش در منزل شخصی خود بازداشت شده ‌است.

این روزنامه‌نگار زندانی، در تماس تلفنی با خانواده‌اش، از مکان بازداشت و اتهامات خود، اظهار بی‌اطلاعی کرده ‌است.


مزدک علی‌نظری

مزدک علی‌نظری، یکی از برندگان جایزه شادروان «مهران قاسمی» در سال ۱۳۸۶ بود. این جایزه از سوی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران برای یادبود این رونامه‌نگار فقید اهدا شده بود.

سازمان گزارشگران بدون مرز می‌گوید در کمتر از ۱۵۰ روز پس از آغاز اعتراضات خیابانی به انتخاب مجدد محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ۲۲ خرداد ماه، دست‌کم ۱۰۰ روزنامه‌نگار و وب‌نگاردر ایران بازداشت شده‌اند که ۲۳ نفر از آنها همچنان در زندان بسر می‌برند.

بازداشت معترضان در سنندج
تارنمای «انجمن زنان آذرمهر کوردستان» نیز از بازداشت عامر گلی، در تجمع روز گذشته سنندج خبر داده است. روز گذشته، ده‌ها نفر از مردم سنندج در اعتراض به اعدام احسان فتاحیان، فعال سیاسی تجمع کردند.

بر اساس گزارش‌های رسیده از سنندج، تعدادی دیگر از تجمع‌کنندگان نیز دستگیر شده‌اند که اطلاعی از مشخصات آنها در دست نیست.

یاسر گلی و فاطمه گفتاری، برادر و مادر عامر گلی از سال گذشته در بازداشت هستند. فاطمه گفتاری، عضو کمیته‌ مادران صلح «انجمن زنان آذرمهر کوردستان» به اتهام «فعالیت تبلیغی برعلیه نظام» به حبس محکوم شده ‌است.

یاسر گلی، دانشجوی ستاره‌دار نیز سال گذشته از سوی دادگاه انقلاب شهر سنندج به‌ اتهام «تبلیغ علیه‌ نظام و اقدام علیه‌ امنیت ملی» به‌ ۱۵ سال زندان در تبعید محکوم شد که‌ هم اکنون دوران محکومیت خود را در زندان شهر، بافت، استان کرمان سپری می‌کند.

چهار سال حبس برای یک دانشجوی معترض
بر اساس خبرهای رسیده از تهران، دادگاه انقلاب، حسام سلامت، دانشجوی جامعه‌شناسی دانشگاه تهران را به چهار سال حبس تعزیری محکوم کرد.

به گزارش منابع نزدیک به اصلاح‌طلبان، این دانشجوی کارشناسی ارشد در ناآرامی‌های پس از انتخابات از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شد و دو ماه در بند ۲۰۹ زندان اوین زندانی بود.

در پنج ماه گذشته، بیش از چهار نفر از معترضان به نتایج انتخابات بازداشت شده‌اند. دادگاه، برخی از متهمان را به حبس‌های طولانی مدت محکوم کرده ‌است.

Share/Save/Bookmark