رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۰ آبان ۱۳۸۸

هشدار نسبت به افزایش خشونت‌ها در ایران

کانون مدافعان حقوق بشر با انتشار اطلاعیه‌ای، نسبت به گسترش خشونت‌ها در ایران علیه معترضان به نتیجه انتخابات و فعالان حقوق بشر هشدار داد.

در اطلاعیه‌ای که امروز چهارشنبه در وب‌سایت کانون مدافعان حقوق بشر منتشر شده، آمده است که دولت محمود احمدی‌نژاد در ماه‌های اخیر، فضای سیاسی و اجتماعی را «چنان بسته» که امکان فعالیت موثر برای فعالان اجتماعی وجود ندارد.

کانون مدافعان، ادامه چنین وضعیتی را زمینه‌ساز برخورد‌های «خشونت‌بار» در جامعه ارزیابی کرده که برای طرفین «نزاع، نه تنها سودی ندارد، بلکه مخاطره‌آمیز است.»


فضای سیاسی- اجتماعی ایران از ۲۳ خرداد ماه، زمان اعلام نتیجه دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ملتهب است.

هفته گذشته همزمان با برگزاری مراسم روز ۱۳ آبان در تهران و برخی دیگر‌ از شهرهای ایران، معترضان به نتیجه انتخابات نیز با شرکت در این مراسم، شعار‌هایی علیه دولت محمود احمدی‌نژاد و آیت‌الله علی خامنه‌ای سر دادند.

با حمله پلیس و نیرو‌های لباس شخصی به معترضان، گروهی از آنها زخمی و تعداد نامعلوم دیگری بازداشت شدند.

در اطلاعیه کانون مدافعان حقوق بشر آمده است که دولت محمود احمدی‌نژاد در ماه‌های اخیر، فضای سیاسی و اجتماعی را «چنان بسته» که امکان فعالیت موثر برای فعالان اجتماعی وجود ندارد

کانون مدافعان با محکوم کردن اعمال خشونت‌ها در این روز علیه معترضان به نتیجه انتخابات، اعلام کرده که تعداد بازداشت‌شدگان این مراسم بیش از آمار‌های رسمی است.

پلیس تعداد بازداشت‌شدگان مراسم ۱۳ آبان را ۱۰۹ نفر اعلام کرده که تعدادی قابل‌توجهی از آنها بنابر اعلام مقام‌های قضائی آزاد شده‌اند.

کانون مدافعات با هشدار نسبت به افزایش خشونت‌های دولتی، خطاب نیرو‌های حکومتی آورده که آنها «نباید عامل ایجاد خشونت، ارعاب و تضییع حقوق ملت شوند.»

این کانون در اطلاعیه خود همچنین خواستار «آزادی» تمام بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات و جلوگیری از برخورد‌های خشونت‌بار با اجتماعات مسالمت‌آمیز شده است.

در بخش پایانی این اطلاعیه اظهار امیدواری شده که نیرو‌های حکومتی، «صیانت از حقوق اساسی ملت ایران» را سرلوحه اقدامات خود قرار دهند.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
شیرین عبادی با بان کی‌مون دیدار کرد