رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۰ آبان ۱۳۸۸

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

ریشه تورم
روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود با عنوان «پیامدهای قبل از اجرا!»، به انتقاد از طرح هدفمند کردن یارانه‌ها پرداخته است.

به نوشته این روزنامه، «موج گرانی و افزایش قیمت‌ها طی چند روز اخیر در حالی به دغدغه بیشتر افکار عمومی جامعه منجر شده که هیچ یک از عوامل پیرامونی از قبل نزدیک شدن به ایام خاصی از سال و یا مناسبت‌های مختلف که به طور سنتی جهش مقطعی قیمت‌ها را به دنبال دارند در حال حاضر نقش و تاثیری در این وضعیت ندارند و همین مسئله پرسش‌های بیشتری را در مورد ریشه این تورم بوجود آورده است.»

روزنامه جمهوری اسلامی می‌نویسد: «پیدایش این موج تورمی در شرایطی که هنوز هیچ اقدامی در راستای اجرای طرح طرح هدفمندی یارانه‌ها انجام نگرفته و قرار پرداخت یارانه ها همچنان به قوت خود باقی است به این دغدغه دامن زده که دولت تا چه حد در مهار شوک قیمتی ناشی از حذف یارانه های غیر مستقیم موفق خواهد بود.»

به نوشته سرمقاله‌نویس این روزنامه، «به عبارت دیگر تجربه چند هفته اخیر ثابت کرد که نقش عوامل روانی و تورم انتظاری که کارشناسان دولت اذعان دارند از محاسبه آن در تخمین تورم ناشی از هدفمندی یارانه‌ها عاجزند، بسیار پررنگ‌تر و جدی تر از آن است که بتوان از آن صرف نظر کرد.»

متن کامل سرمقاله

یدک نام جوان
سرمقاله امروز روزنامه مردمسالاری با عنوان «به جای تبلیغات مشکلات جوانان را حل کنید» به انتقاد از عملکرد سازمان ملی جوانان پرداخته است.

به نوشته مردمسالاری، «سازمان ملی جوانان، بی‌شک یکی از پرحاشیه‌ترین سازمان‌های دولتی از ابتدای تاسیس خود تا به امروز بوده است. سازمانی که به دلیل ابهام در وظایف عملکردی‌اش، همواره مورد انتقاد طیف وسیعی از نخبگان و فعالان اجتماعی و مدنی بوده است و اینان کوشیده‌اند تا با نقدهای اصولی، در اصل وجود این سازمان و وظایف دائمی آن تشکیک‌هایی را وارد نمایند.»

این روزنامه افزوده است: «این مشکلات البته با روی کارآمدن دولت محمود احمدی‌نژاد بیشتر هم شد و مدیران این سازمان با ارائه برخی طرح‌های غیر حرفه‌ای،در جهت کاهش شان سازمانی خود گام برداشتند.»

مردمسالاری در سرمقاله خود نوشته است: «جوانان این مرز و بوم این روزها با مشکلات و معضلات فراوانی در حوزه‌های مختلف دست و پنجه نرم می‌کنند که جا دارد مدیران کنونی سازمانی که نام جوان را به یدک می‌کشد، تمامی انرژی خود را صرف کاستن از مشکلات آنان نمایند و این‌گونه نباشد که عده‌ای در یکی از بهترین خیابان‌های تهران در ساختمانی شیک و مدرن بنشینند و تنها به نصب بیلبورد و انجام مصاحبه و تبلیغات بپردازند.»

متن کامل سرمقاله

«جنگ استکبار و اسلام»
سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «تب پس از واکسن» به گمانه‌زنی در خصوص حوادث پس از انتخابات ایران پرداخته است.

در روزنامه کیهان آمده است: «حوادث تلخی که در این چند ماهه رقم خورد، معلوم کرد عرصه سیاست کشور از آسیب‌های بزرگی رنج می‌برد. خیلی‌ها غافلگیر شدند وقتی این حجم عظیم از جفا و خیانت و مرزشکنی‌ها را دیدند. برخی رجال سیاسی چنان تن به انتحار حیثیتی سپردند که گواهی می‌داد نه دچار ضعف بصیرت، بلکه گرفتار نابینایی مطلق شده‌اند.»

به نوشته سرمقاله نویس این روزنامه، «رجعت طلبان شورشی پس از آن که همه زاغه مهمات و خشاب خویش را در آتشباری کور از کف داده‌اند، اکنون به باقی مانده نیروها هشدار می‌دهند که رادیکالیسم و شعارهای تند، باعث شکاف و ریزش بیشتر می‌شود. بماند که حامیان مدعی هواداری به خاطر اینها به میدان نیامده بودند که به خاطر همین‌ها نیز بازگردند.»

این روزنامه افزوده است: «امروز روشن شده که دیگر دعوا، سر رقابت فلان نامزد با بهمان نامزد نیست. دعوا اصلا سرانتخابات نیست. دولت و احمدی‌نژاد بهانه بود. جنگ استکبار است با جبهه اسلام.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه وطن امروز با عنوان «اخلاق در فوتبال ما از ریشه خراب است»

سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «تاملی بر روند نرخ ارز»

سرمقاله روزنامه قدس با عنوان «تحلیل جهان سومی از دموکراسی و آزادی»

سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «طرح آشتی با ملت»

Share/Save/Bookmark