رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۱ آبان ۱۳۸۸

شیرین عبادی با بان کی‌مون دیدار کرد

شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل با بان کی‌مون دبیرکل سازمان ملل متحد درباره وضعیت حقوق بشر در ایران دیدار و گفتگو کرد.

وب‌سایت کانون مدافعان حقوق بشر با اعلام این خبر نوشته که در این دیدار درباره وضعیت حقوق بشر در ایران و ممنوع‌الخروج شدن برخی اعضای این کانون، بحث و تبادل نظر شده است.

آن‌طور که این وب‌سایت گزارش کرده است، خانم عبادی در این دیدار، رفتار مقام‌های جمهوری اسلامی با کانون مدافعان حقوق بشر را «غیر قانونی» دانسته است.


شیرین عبادی، بان کی‌مون و سوهاری بل‌حسن(عکس: وب‌سایت سازمان ملل)

براساس این گزارش، خانم عبادی همچنین با ناوانتم پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل نیز دیدار و گفتگو کرده است.

در این دیدار، رئیس کانون مدافعان حقوق بشر در نامه‌ای از کمیسر عالی حقوق بشر خواسته که موضوع ممنوعیت خروج برخی اعضای این کانون را پیگیری کند.

در بخش‌هایی از این نامه که متن کامل آن در وب‌سایت کانون مدافعان حقوق بشر منتشر شده، آمده است که اعضای این کانون از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی، «مدام در معرض تهدید، زندان، اخراج، احضار و... قرار» دارند.

شیرین عبادی اعلام کرده است که اعضای کانون مدافعان از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی، «مدام در معرض تهدید، زندان، اخراج، احضار و... قرار» دارند

در این نامه همچنین آمده که نرگس محمدی، نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر، عبدالفتاح سلطانی سخنگوی کانون مدافعان، هادی اسماعیل‌زاده، محمد سیف‌زاده و محمدعلی دادخواه از اعضای شورای عالی نظارت این کانون، از سوی مقام‌های امنیتی و قضائی، ممنوع‌الخروج هستند.

کانون مدافعان از عبدالرضا تاجیک به عنوان همکار مطبوعاتی این کانون به عنوان یکی دیگر از اعضای ممنوع‌الخروج خود نام برده است.

این نامه افزوده که «اعضای کانون مدافعان حقوق بشر، نه تنها برای شرکت در نشست‌ها و کنفرانس‌های حقوق بشری، اجازه خروج از کشور ندارند، بلکه حتی برای سفرهای شخصی و ملاقات با اقوام و ادامه تحصیل و ... اجازه خروج ندارند.»

کانون مدافعان در نامه خود آورده که «گویا آنها در ایران به گروگان گرفته شده‌اند و در معرض تهدید و افزایش محرومیت قرار دارند.»

«اعضای کانون مدافعان حقوق بشر، نه تنها برای شرکت در نشست‌ها و کنفرانس‌های حقوق بشری، اجازه خروج از کشور ندارند، بلکه حتی برای سفرهای شخصی و ملاقات با اقوام و ادامه تحصیل و ... اجازه خروج ندارند»

کانون مدافعان حقوق بشر از سوی شیرین عبادی، برنده صلح نوبل و جمعی از وکلا و حقوق‌دانان مستقل اداره می‌شود.

از وکلای سرشناسی که در تاسیس این کانون نقش داشته‌اند، می‌توان از محمد سیف‌‌زاده، محمدعلی دادخواه، عبدالفتاح سلطانی و محمد شریف نام برد.

فعالیت‌های کانون مدافعان حقوق بشر در سال‌های اخیر پیرامون سه محور «دفاع از زندانیان سیاسی ـ عقیدتی، اعتراض به نقض حقوق بشر و حمایت از خانواده فعالان سیاسی زندانی» است.

بنیانگذاران این کانون اعلام کرده‌اند که برای فعالیت‌های حقوق‌بشری خود از نهاد‌های بین‌المللی مجوز داشته و این کانون را پیش از آن‌که در داخل به ثبت برسانند، به عضویت فدراسیون بین‌المللی جوامع حقوق بشر در آورده‌اند.

ماموران امنیتی جمهوری اسلامی اول دی ماه سال گذشته، دفتر کانون مدافعان حقوق‌بشر در تهران را پلمب کردند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

خوب چی گفت غیراز اینکه یکی به میخ زد یکی به نعل......

-- بدون نام ، Nov 10, 2009 در ساعت 04:00 PM

خانم عبادی! ما می دانیم و دنیا نیز آگاه است.که ما صاحب چه نوع حکومتی در ایران هستیم. یاد آوری ها بس است. دلسوخته گی را تمام کنید. ملت ایران خسته اند از این حرف ها . آنها اکنون در پی راهی می گردند که چگونه از شر این عنکوبت سمی رها بشوند. عنکوبت با حرف و آه وناله کردن نمی میرد. آتش وسیخ داغ می خواهد.

-- نادره ، Nov 11, 2009 در ساعت 04:00 PM

khanome ebadi
lotfan aval be albabe amricaei va esraeilitan darse akhlagh va ensaniyat biyamozid ke ba mosalmanan raftari ensani dashteh bashand va bad akhoondhaye adamkosh ham az anan biamozand va agar nayamookhtand,be anan biamoozid.sansorchiyane zamaneh ham bedanand,mardom ra momken ast modati khar konand vali roozi pasokhe dandanshekan az mardome farib dadeh shodeh khahand gereft.nemooneash in ast ke mardom be khatere dorooghgooeihaye dolatmardan,ahzab va sazmanhaye siyasie mokhalefe dolat,bad az enghelab barayeshan arzeshi ghael nistand.M

-- mansour piry khanghah ، Nov 12, 2009 در ساعت 04:00 PM