رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۹ آبان ۱۳۸۸

فرانسه: ایران در مورد ریس ضمانت بدهد

برنارد کوشنر، وزیر خارجه فرانسه از مقام‌های ایران خواست که برای زندانی نکردن کلوتیلد ریس، پیش از صدور حکم دادگاه، ضمانت رسمی بدهند.

خانم ریس که در رشته زبان فرانسه در دانشگاه اصفهان فعالیت داشت، هنگام خروج از ایران به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی از طریق حضور در تجمعات و اغتشاشات مورخه ۲۵ و ۲۷ خرداد ماه و همچنین جمع‌آوری اخبار، اطلاعات و تهیه تصاویر از این اغتشاشات و ارائه آن به وابسته علمی سفارت فرانسه» بازداشت شد.

کلوتیلد ریس، به عنوان دستیار استاد در دانشگاه اصفهان، زبان فرانسه تدریس می‌کرد. منابع فرانسوی فعالیت علمی وی در اصفهان را تائید کرده‌اند.


کلوتیلد ریس

ریس، دانشجوی فوق لیسانس رشته علوم سیاسی در دانشگاه شهر لیل فرانسه بود که با بورسی از انستیتوی پژوهش‌های ایرانی، به اصفهان رفته بود.

وی حدود سه ماه پیش از این، با سپردن وثیقه از زندان اوین آزاد شد و قرار شده است تا زمان صدور حکمش در سفارت فرانسه در تهران اقامت داشته باشد.

آقای کوشنر در گفتگو با یک رادیوی فرانسوی اظهار داشته که کلوتیلد ریس، تنها در شرایطی در دادگاه حاضر می‌شود که جمهوری اسلامی تضمین دهد، وی پس از پایان دادگاه، می‌تواند به سفارت فرانسه بازگردد.

کوشنر گفته که کلوتیلد ریس، تنها در شرایطی در دادگاه حاضر می‌شود که جمهوری اسلامی تضمین دهد، وی پس از پایان دادگاه، می‌تواند به سفارت فرانسه بازگردد

کوشنر پیش از این هم، جلسه محاکمه بازداشت‌شدگان در ایران را «شو» خواند و این که یک زن جوان فرانسوی ۲۳ ساله بتواند میلیون‌ها نفر را در این کشور به اعتراض تحریک کند، جدی ندانست.

کلوتید ریس در جلسه دادگاه گفته بود: «نباید در تظاهرات‌ غیرقانونی حضور پیدا کرده و نباید عکس‌ها را ارسال می‌کردم. پشیمان هستم.»

نیکولای سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه نیز آزادی کلوتیلد ریس، شهروند فرانسوی بازداشت‌شده در ایران را اولویت‌ پاریس اعلام کرده بود.

نازک افشار، کارمند مرکز فرهنگی سفارت فرانسه در تهران هم به عنوان یکی از متهمان حوادث اخیر، محاکمه شده بود.

Share/Save/Bookmark