رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۸ آبان ۱۳۸۸

درخواست از کمیته مراسم جایزه صلح نوبل

۱۰۰ روزنامه‌نگار، هنرمند و فعال سیاسی و مدنی، از کمیته برگزاری مراسم جایزه صلح نوبل خواستند که از خانواده جان‌باختگان حوادث اخیر ایران، برای شرکت در این مراسم دعوت کند.

در این نامه که نسخه‌ای از آن به دفتر رادیو زمانه ارسال شده، آمده است که دعوت از خانواده جان‌باختگان حوادث پس از انتخابات، منجر به افزایش «اعتبار و جلوه انسانی» این جایزه در نزد افکار عمومی جهان و به خصوص ایرانیان خواهد شد.

آنها در نامه خود از کمیته برگزاری مراسم صلح نوبل خواسته‌اند که با این اقدام «نمادین»، از جنبش مردم ایران حمایت کنند.

روزنامه واشینگتن پست در واکنش به اهدای این جایزه به اوباما نوشته که «این تصمیم کمیته نوبل در حالی اتخاذ شده است که جایگزین بسیار بهتری(ندا آقاسلطان) برای جایزه صلح نوبل وجود داشت»

به باور امضاکنندگان این نامه، «توجه و پشتیبانی از این جنبش دموکراتیک، به پیشبرد آرمان‌های صلح‌طلبانه و دموکراسی» خواهد انجامید.

رضا براهنی، شهرنوش پارسی‌پور، نیلوفر بیضائی، رضا علامه‌زاده، شکوه میرزادگی، عفت ماهباز، جهانشاه جاوید، احمد رافت و باقر مومنی از جمله امضاکنندگان این نامه هستند.

در جریان حوادث پس از انتخابات ایران، براساس اعلام مقام‌های این کشور، ۳۲ تن جان خود را از دست دادند، اما نهاد‌های مدافع حقوق بشر تعداد جان‌باختگان این حوادث را بیش از این آمار می‌دانند.

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا برنده امسال جایزه صلح نوبل شده است.

در این نامه، آمده است که دعوت از خانواده جان‌باختگان حوادث پس از انتخابات، منجر به افزایش «اعتبار و جلوه انسانی» این جایزه در نزد افکار عمومی جهان و به خصوص ایرانیان خواهد شد

روزنامه واشینگتن پست در واکنش به اهدای این جایزه به آقای اوباما نوشته که «این تصمیم کمیته نوبل در حالی اتخاذ شده است که جایگزین بسیار بهتری برای جایزه صلح نوبل وجود داشت.»

به نوشته این روزنامه «اهدای جایزه صلح نوبل به ندا آقاسلطان، با توجه به اینکه او به سمبل مبارزه برای دموکراسی در ایران تبدیل شده است، باعث شجاعت بخشیدن به ایرانیان و پیشرفت دموکراسی در آن کشور» می‌شد.

ندا آقاسلطان ۳۰ خرداد ماه در جریان اعتراض‌های خیابانی به نتیجه انتخابات، بر اثر اصابت گلوله جان باخت.

پخش صحنه‌هایی از لحظه جان‌باختن ندا از سوی رسانه‌ها باعث تاثر عمیق مردم جهان شد.

Share/Save/Bookmark