رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۰ آبان ۱۳۸۸

موسوی: قانون اساسی وحی آسمانی نیست

میرحسین موسوی، نخست وزیر پیشین ایران می‌گوید که قانون اساسی، «وحی آسمانی» نیست و می‌تواند براساس مقتضیات زمان و چارچوب پیش‌بینی شده، مورد «تجدید‌نظر» قرار گیرد.

آقای موسوی در گفتگو با وب‌سایت جماران با اعلام این مطلب گفته که نمی‌شود در نظام جمهوری اسلامی، «یک نفر»، حرف‌هایی بزند و کار‌هایی بکند که «پاسخی» برای آنها نداشته باشد.


به گفته او، چنین موضوعی در شرایط کنونی ایران، «زیاد» دیده می‌شود و باعث «آسیب‌پذیری» نظام جمهوری اسلامی است.

میرحسین موسوی یکی از نامزد‌های معترض به نتیجه انتخابات است که دولت محمود احمدی‌نژاد را «نامشروع» اعلام کرده است.

این نامزد معترض به نتیجه انتخابات همچنین افزوده که شکستن پی در پی نهاد‌ها یا تخریب قانون اساسی، «حلال مشکلات» جمهوری اسلامی نیست و ادامه این روند، منجر به «آشوب و آشفتگی» می‌شود.

نخسیت وزیر پیشین ایران افزوده که «مردمی که در انقلاب به صحنه آمدند، یقینا برای تحمل این‌همه مشکل نیامدند. آنها آمده بودند تا به رفاه و آزادی برسند»

موسوی در بخش دیگری از اظهارات خود از رواج «تهمت و دروغگویی» در جامعه ایران انتقاد کرده و گفته است: «هستند کسانی که نان خود را از راه دروغ و تهمت می‌خورند.»

به گفته رئیس فرهنگستان هنر، «عده‌ای نفعشان بر این است که در این کشور اختلاف باشد و دایره نظام و متن نظام، روز به روز تنگ‌تر و لاغرتر بشود.»

این نامزد معترض به نتیجه انتخابات در عین حال گفته که احساس می‌کند در ایران، «قدرت» به سمت «مطلق» کردن خود به پیش می‌رود که این موضوع، منجر به بروز «فساد ساختار یافته» در بخش‌های مختلف نظام جمهوری اسلامی شده است.


او افزوده که «نمی‌شود در کشور، هزاران هزار مدیر برجسته‌ای که خدمت کرده‌اند، همه را کنار بگذاریم و به حاشیه ملحق بکنیم.»

به گفته میرحسین موسوی، «آنچه امروزه اتفاق افتاده این است که حاشیه، از متن فراتر رفته است و متن، خیلی لاغر شده است.»

آقای موسوی اظهار داشته که کسانی که در شرایط کنونی، در «متن اصلی» باقی مانده‌اند، به دلیل «عدم برخورداری از این حاشیه بزرگ، مجبورند در یک حالت پادگانی و فیزیکی به افراد معدودی تکیه بکنند.»

موسوی از رواج «تهمت و دروغگویی» در جامعه ایران انتقاد کرده و گفته است: «هستند کسانی که نان خود را از راه دروغ و تهمت می‌خورند»

این نامزد معترض به نتیجه انتخابات، نظام جمهوری اسلامی را مبتلا به «کرختی جذام‌وار» دانسته که هر روز بخش‌‌هایی از آن جدا می‌شود و مسئولان متوجه آن نیستند.

او به مقام‌های جمهوری اسلامی توصیه کرده که «به نفع کشور است که بر سر یک امر مهم و بنیادی به نام قانون اساسی» اجماع کنند.

موسوی خطاب به این مقام‌ها گفته که «اینکه به مردم بگوییم علی‌رغم همه بدی‌ها و ضعف‌ها و فساد‌ها پشت حاکمیت بایستید؛ این جوانمردانه نیست. نظام باید مشکلات همه مردم را حل کند.»

موسوی، نظام جمهوری اسلامی را مبتلا به «کرختی جذام‌وار» دانسته که هر روز بخش‌‌هایی از آن جدا می‌شود و مسئولان متوجه آن نیستند

نخسیت وزیر پیشین ایران افزوده که «مردمی که در انقلاب به صحنه آمدند، یقینا برای تحمل این‌همه مشکل نیامدند. آنها آمده بودند تا به رفاه و آزادی برسند.»

وی هشدار داده که «عدم کارآمدی، به طور قطع به سلب مشروعیت نظام ختم می‌شود.»

موسوی در بخش دیگری از سخنان خود، به موضوع اجرای لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها اشاره کرده و گفته است اگر این لایحه به خوبی اجرا نشود، «مردم را مقابل دولت قرار خواهد داد.»


او در عین حال خطاب به مردم گفته که «اگر در یک نظام، مردم برایشان عادی باشد که حقوقشان پایمال بشود و آنها چیزی نگویند؛ آن نظام به سوی دیکتاتوری و خشونت سیر می‌کند.»

میرحسین موسوی همچنین از دخالت سپاه پاسداران در پروژه‌های اقتصادی کلان انتقاد کرده و آن را به نفع این نیرو، کشور و نظام جمهوری اسلامی ندانسته است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

بالاخره کسی‌ پیدا شد که راجع به قانون اساسی‌ حرف درستی‌ بزنه و بگه که این قانون آسمانی نیست! وقتی‌ قانون پر از اشتباهه، باید تغییر کنه! قانون باید در خدمت مردم باشه، نه مردم در خدمت قانون!

-- مصی‌ ، Nov 9, 2009 در ساعت 01:00 PM

آقای موسوی درک می‌کند که مسئولیت‌هایش بالاتر رفته و الان پخته تر صحبت می‌کند و گفتارش دارد میرود که از چارچوب نظام اسلامی بگذرد. اینها همه نشانه قدرت مردم در صحنه و درماندگی رژیم در سرکوب میباشد.

-- مردم ، Nov 9, 2009 در ساعت 01:00 PM

V

-- بدون نام ، Nov 9, 2009 در ساعت 01:00 PM

جنبش سبز برای روز شانزده آذر در حال ندارک است! به گفته ی یکی از نزدیکانم ما که ناحیه ای از آموزش پروش به عنوان بازرس خدمت می کند در مدارس بصورت خودجوش دانش آموزان در حال تشکیل شبکه ی بزرگی از جنبش سبز دانشجویی هستند. این عضو برجسته ی بازرسی مدارس می گوید که جنبش دانش آموزی از شش هفت سال به بالا در حال پیشرفت است، این تب و تاب از خانه و خیابان و جنبش دبیرستانی و دانشگاه به مدارس ابتدایی نیز سرایت کرده است. همین شخص که رشته ی اصلی او تاریخ است یادآور شد که در تاریخ ما کمتر سراغ داریم که جنبشی بنام جنبش سبز و یا هر رنگ و نام و نشان دیگر این چنین در تمامی لایه های اجتماعی شغلی و طبقاتی و قشری نفوذ کرده باشد. من وقتی سخنان آقای مهندس موسوی را خواندم و به واژه « کرخی » حکومت بر خوردم دیدم عجب موسوی مسئله را خوب دریافته است. حکومتی که اصولا متوجه خودکشی ای نیست که در حال انجام آن است. حکومتی که با دست خودش سر خودش را بریده و پیش از آنی که خونریزیش او را بکشد او در خون خودش خفه خواهد شد. قهرا و حتما و حکما موسوی آخرین شانسی ست برای این حکومت که او بتواند بدون خونریزی بیشتر قدرت را بدست موسوی و گروه او بسپارد. در غیر این صورت مردم موسوی را نیز به عنوان تعدیل کننده، و حتا واسطه و میانجی این حکومت و مردم کنار خواهند زد و آن وقت فاجعه بیشتر از حتمی حکمی و قهری خواهد بود. باید به خامنه ای و روحانیت گفت که سی سال جنایت، سی سال خیانت بس است! با زبان خوش بروید! و اگر نه منتظر خشمی خانمانسوز برای خودتان و دوستانتان و حتا ایران باشید.

-- یک دوستدار ایرن از تهران ، Nov 9, 2009 در ساعت 01:00 PM

صد هزاران پوست از پشت بهائم بر کنند***
تا یکی گردد درفش کاویان اندر میان!

آری سرانجام کم کم موسوی دارد حرف مردم را می زند! موسوی دارد رهبر واقعی می شود! و این طلیعه ی مبارکی ست!

مبارکمان باد. موسوی یکی از آن صد هزاران کاوه وار است! سرش سلامت!

-- بدون نام ، Nov 9, 2009 در ساعت 01:00 PM

روزی که مردم ما بفهمند «وحی آسمانی»= «....»، ایران ما دوباره مثل ٣٠٠٠ سال پیش آزاد خواهد شد.
روزی که مردم ما از چنگ عقاید اسلام آزاد شوند، خود به خود از چنگ حکومت اسلام هم آزاد خواهند شد.
اگر مردم ما اسلام را می شناختند، دنبال خمینی راه نمی افتادند که ما حالا باید مجازات بشیم.

-- هومن ، Nov 9, 2009 در ساعت 01:00 PM

در شوروي سابق هم كه مورد علاقه اين نخست وزير بدترين دوران ج ا بود يك نفر(لنين و استالين و خروشچف و برژنف ) يك تنه همه تصميمات را به جاي ملت به نام طبقه كارگر ولي به كام طبقه حزبي كمونيستي حاكم مي گرفت و به همه تحميل و مخالفين را توسط بريا و ك گ ب دستگير و شكنجه و تبعيد و سر به نيست مي كرد
كاسترو و كيم اولسونگ و مائو و چائوشسكو و ٠٠٠٠ هم همينطور

-- velemoonkon ، Nov 10, 2009 در ساعت 01:00 PM

به "یک دوستدار ایرن از تهران" گرامی،

خبرهای شما در مورد جنبش دانشجویی بسیار خوب است اما دلگرم کننده نیست: وقتی مردمان کشوری حاضر بشوند حتی جگرگوشگان دبستانی خود را نیز در مسیر مسایل سیاسی و احیای حقوق اقتصادی خود "فدا" کنند، فرق چندانی با "فرزندخواری ناشی از قحطی و بی غذایی و زورگویی و احتکار حاکمان" که در قرون وسطی در بعضی از جوامع اروپایی برای مدتی رایج بود نخواهد داشت!

خانواده های شهدای انقلاب اسلامی و "جبهه های نبرد حق علیه باطل" نیز همین اشتباه جنایت‌بار را مرتکب شدند و اگر هنوز هم از این کار سرفراز هستند، به گمان من در مورد صحت عقل و پاکی وجدان آنها باید شک عمیق و عظیم بکنیم!

اگر قرار است این ملت "شریف" همچنان از خون پاک فرزندان بی گناه و نوجوان و نو باوه خود "شهید" بدهد تا بر "دشمن" داخلی یا خارجی پیروز شود --کاری که هزاران سال است حتی از پیش از اسلام و "با افتخار" به آن مشغول بوده-- آنگاه فرق وی با خونخواران جلاد این رژیم یا رژیمهای مشابه دیگر در تاریخ ایران و جهان چه خواهد بود؟

واقعاً که بیله دیگ / بیله چغندر!

و در آخر، در تایید و تکمیل سخنان "هومن" گرامی،

درست است: اگر ما از شر فرهنگ مذهبی متعصبانه و جاهلانه ی 3000 ساله ای که مزوران و فرصت طلبان و تجار مال پرست ابتدا با زرتشتی گرایی و بعد با یهودیت (دین موسی / عیسی و دست آخر محمد و از همه آخر تر، با دین بهایی و مانند آنها) به خورد ساده لوحان این سرزمین و باقی جهان داده اند، خود را به راستی خلاص کرده و دنباله روی خرد انسانی و منش طبیعی بشری باشیم، شاید، فقط "شاید" که شانس بیاوریم و از "شر" بلاهت و دورویی و ریا و "فرهنگ معبد و تجارتخانه و پول" رها شده و به راستی و درستی و پاکی برسیم!

آمین!

-- ایرانی تبعیدی ، Nov 10, 2009 در ساعت 01:00 PM

اسلام کامل ترین دین دنیاست ولی کسانی که ادعای اجرای اسلام را دارند ناکارامدند

-- بدون نام ، Nov 10, 2009 در ساعت 01:00 PM

"اسلام کامل ترین دین دنیاست ولی کسانی که ادعای اجرای اسلام را دارند ناکارامدند"

و همیشه هم ناکارآمدان بر سر کارند!

این حرف را که کمونیستها و سرمایه دارها و شاه پرست ها و ملی ها و بقیه هم می زنند!

-- ایرانی تبعیدی ، Nov 11, 2009 در ساعت 01:00 PM