رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۸ آبان ۱۳۸۸

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

گرانی محسوس
روزنامه مردمسالاری در سرمقاله امروز خود با عنوان «آیا دستمزدها هم واقعی می‌شود؟»، به انتقاد از افزایش قیمت‌ها بدون تغییری در میزان دستمزدها در ایران پرداخته است.

به نوشته این روزنامه «مردم در پی یافتن پاسخ این پرسش هستند که سرانجام، در صورت تصویب این لایحه، در وضعیت زندگی آنها چه تغییراتی حاصل خواهد شد؟ این نگرانی‌ها از آنجا سرچشمه می‌گیرد که پیش از اجرایی شدن لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها و در حالی که هنوز از واقعی کردن قیمت‌ها خبری نیست، گرانی در بخش‌های مختلف محسوس است.»

روزنامه مردمسالاری می‌نویسد: «مردم معتقدند نباید در این طرح تنها قیمت کالاها در ایران با کشورهای دیگر مقایسه و براساس آن محاسبه شود و دستمزدها هم باید با سایر کشورها مقایسه شود. به عبارت دیگر، اگر قیمت بنزین یا نان در فلان کشور اروپایی، چند برابر بیشتر از ایران است، دستمزدها هم در آن کشور چند برابر بیش از دستمزدها درکشور ماست.»

به نوشته سرمقاله‌نویس این روزنامه، «مردم نگران پیامدهای اجرای طرحی هستند که طی ماه‌های اخیر بارها با تغییراتی به زیان مردم- از جمله کاهش سهم هر فرد از یارانه مستقیم از ۷۰ هزار تومان به ۲۰ و حتی ۱۰ هزار تومان- همراه بوده است و به همین دلیل این پر سش، بیش از هر زمان دیگری ذهن آنها را به خود مشغول کرده که آیا کسی به فکر واقعی کردن دستمزدها هم هست؟»

متن کامل سرمقاله

متدینین و تلویزیون
سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «کار سنگین و حساس» به ارائه پیشنهادهایی به عزت‌الله ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما پرداخته است.

به نوشته رسالت، «صدا و سیما باید هر روز حرف نو و تصویر جدید ارائه دهد، تا دیده و شنیده شود. ما باید در میان صداهای جهانی ، صدای انقلاب و اسلام را پاس داریم، ما باید در میان تصاویری که هر روز در جهان تولید می‌شود، تصویر انقلاب و اسلام را آن‌طور که هست و آن‌طور که باید باشد صیانت کنیم.»

این روزنامه افزوده است: «بسیاری از متدینین به برخی از موسیقی‌هایی که در صدا و سیما می‌شنوند به طورجدی شبهه دارند، آن را از مصادیق حرام می‌دانند و ترجیح می‌دهند گوش ندهند. مسئولین صدا و سیما باید دقت کافی در این امر داشته باشند. نباید گاهی پخش موسیقی مشکوک به تدریج به سمت حرام میل کند.»

رسالت در سرمقاله خود نوشته است: «مدل حضور زنان در سیما بویژه آنجا که با آرایش غلیظ ظاهر می‌شوند، مورد اعتراض متدینین است، گاهی در فیلم‌ها و اجرا این مهم رعایت نمی‌شود . نباید صدای زن در صدا و تصویر او در سیما به گونه‌ای باشد که احساس شود عاری از حیا است.»

متن کامل سرمقاله

«کارنامه بان کی‌مون»
سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «بان کی‌مون حافظ منافع صهیونیست‌ها!» به موضع گیری‌های آقای بان در خصوص حزب‌الله لبنان واکنش نشان داده است.

در روزنامه جمهوری اسلامی آمده است: «بان کی مون بار دیگر نتوانست منویات باطنی خود را کتمان کند و با اشاره به چند رخداد اخیر در ناحیه مرزی لبنان کینه خود نسبت به حزب‌الله لبنان را بروز داد. وی با مرتبط ساختن حزب‌الله به انفجار ماه گذشته در جنوب لبنان، این جنبش را به باد انتقاد گرفت و به همین بهانه خواستار خلع سلاح حزب‌الله شد.»

به نوشته سرمقاله نویس این روزنامه، «کارنامه و عملکرد سه ساله این دیپلمات کره‌ای در مسند دبیرکلی سازمان ملل در دو نکته قابل خلاصه کردن است؛ نخست برخورد ضعیف و انفعالی در مواجهه با بحران‌های جهانی و دوم وجود رگه‌های مشخص جانبداری از رژیم صهیونیستی در موضع گیری‌ها، بیانیه‌ها و اظهارات وی.»

این روزنامه افزوده است: «بان کی مون بهتر است در باقیمانده مدت ماموریت خود در موضع گیری‌هایش تجدیدنظر نماید و این‌گونه خود را آلت دست صهیونیست‌ها جلوه ندهد، در غیر اینصورت و با ادامه رویه کنونی اعتباری برای وی باقی نخواهد ماند و مجبور خواهد شد با کارنامه‌ای ننگین‌تر از اسلاف خود سازمان ملل را ترک نماید.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه قدس با عنوان «رؤیای کاغذی پهلوی»

سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «لایحه یارانه‌ها و تورم»

سرمقاله روزنامه آفتاب یزد با عنوان «به جای مجلس ‌سرزده به نانوایی بروید!»

سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «سرچشمه شاید..!»

Share/Save/Bookmark