رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۶ آبان ۱۳۸۸

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

راه‌کار استرداد
روزنامه دنیای اقتصاد در سرمقاله امروز خود با عنوان «بهترین تصمیم برای لایحه یارانه‌ها؛ نظر دولت، اصرار مجلس یا هیچکدام؟»، به ارائه توصیه‌هایی به دولت در خصوص لایحه یارانه‌ها پرداخته است.

به نوشته این روزنامه «تصمیم دولت برای استرداد لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها فارغ از علتی که مقامات دولتی بر آن انگشت می‌گذارند، قابل درک است. اصولا این یک قاعده اثبات شده است که احتمال اجرای تصمیمات بزرگی که اجماع عالمان و نخبگان حوزه مربوط به آن تصمیمات، همه ابعاد آن تصمیمات را نمی‌پوشاند، با نزدیک شدن به مرحله عمل رنگ می‌بازد و لایحه یارانه‌ها نیز قطعا از این قاعده مستثنا نیست.»

روزنامه دنیای اقتصاد می‌نویسد: «شبیه‌سازی ساده‌انگارانه این تصمیم متفاوت با سهمیه‌بندی بنزین نیز که در بستری از همراهی وسیع نخبگان و اقناع عمومی انجام شد، مشکلی را حل نمی‌کند.»

به نوشته سرمقاله‌نویس این روزنامه، «به نظر می‌رسد شروط جدید دولت برای اجرای این لایحه، عللی بسیار فراتر از گره خوردن آن به بودجه سالانه داشته باشد. اما در هر صورت با توجه به شاکله غیراجرایی فعلی که نه با ایجاد صندوق ویژه قابل حل است و نه با اصلاحات جزیی دیگر، شاید بهترین راه‌حل همان راهکار استرداد لایحه آن هم نه به بهانه کارشکنی مجلس، بلکه با هدف کارشناسی دقیق‌تر موضوع باشد.»

متن کامل سرمقاله

سرکوب گفتمان‌های طبیعی
سرمقاله امروز روزنامه مردمسالاری با عنوان «روان‌پریشی اجتماعی و حذف گفتمان‌های مستقل» به بررسی دلایل افزایش مشکلات روانی در ایران پرداخته است.

به نوشته مردمسالاری، «بر اساس تحقیقات به عمل آمده در یک موسسه علمی، میزان مراجعات مردم به روانپزشک تا ۶۰ درصد در سال ۱۳۸۷ افزایش یافته است. نفس این موضوع صرف نظر از اینکه درست است یا نادرست، درصد اعلام شده کم است یا زیاد، باید همانند یک زلزله بالای ۷ ریشتری است.»

این روزنامه افزوده است: «جامعه شناسان و نظریه پردازان ما آنقدر از واقعیت‌های اجتماعی و تحلیل آنها طفره رفتند که امروز ماهیتشان به راحتی زیر سوال می‌رود. سخن از این نیست که باید نظریه‌های جامعه شناسی بومی تولید شود یا نشود که قطعا باید تولید شود، سخن از این است که این نظریه‌ها در تحلیل واقعیت‌های اجتماعی،توانمندی خود را نشان نمی‌دهند و به راحتی مورد سوال واقع می‌شوند.»

مردمسالاری در سرمقاله خود نوشته است: «یکی از عوامل تاثیر گذار در افزایش روان‌پریشی‌های گسترده اجتماعی، سرکوب گفتمان‌های طبیعی و مستقل و غیروابسته جامعه است که از لایه‌های ساده به لایه‌های پیچیده اجتماعی راه یافته‌اند.»

متن کامل سرمقاله

«سرافکندگی» اوباما
سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «باج اوباما به صهیونیست‌ها» به بررسی صلح خاورمیانه و مواضع آمریکا و اروپا در قبال آن پرداخته است.

در روزنامه جمهوری اسلامی آمده است: «دوره‌گردی هیلاری کلینتون به منظور تامین اهداف مشترک با رژیم صهیونیستی این روزها به صحنه‌های حقارت باری تبدیل شده که طی آن واشنگتن از مواضع گذشته‌اش درخصوص ضرورت توقف شهرک سازی‌های صهیونیستی هم عقب‌نشینی کرده است.»

به نوشته سرمقاله نویس این روزنامه، «اکنون کلینتون در پایان مذاکراتش با صهیونیست‌ها و جناح خائن ابومازن دقیقا به تکرار مواضع تل‌آویو پرداخته و هشدارهای قبلی خود را نادیده گرفته است. این یک سرافکندگی بزرگ سیاسی برای اوباما و دولتش محسوب می‌شود.»

این روزنامه افزوده است: «اتحادیه اروپا هم در این زمینه در برابر آزمایش بزرگی قرار گرفته است. اکنون ما‌ه‌ها است که اروپا مواضع نسبتا واقع بینانه‌ای در قبال صهیونیست‌ها اتخاذ کرده و علیه جنایات جنگی و سیاست‌های ضدانسانی تل‌آویو واکنش‌های قاطع و روشنی از خود بروز داده است.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه وطن امروز با عنوان «آمریکا و نمایش جدید عباس»

سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «انتقاد از رهبری»

سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «افغانستان، چاله‌ها و چشم اندازها»

Share/Save/Bookmark