رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۸ بهمن ۱۳۸۸

درخواست پیگرد مسببان اعدام‌های دهه شصت

جمعی از خانواده‌های جان‌باختگان دهه شصت، با صدور بیانیه‌ای خواستار «پیگرد و محاکمه مسببین کشتارهای دهه‌ شصت، به ویژه اعدام‌های دسته‌جمعی سال ۶۷ و سرکوب، کشتار، شکنجه و تجاوزات حوادث اخیر» شدند.

در دهه شصت خورشیدی شمار زیادی از مخالفان دولت در زندان‌های ایران اعدام شدند.

صادرکنندگان این بیانیه با اعلام این که خواستار «الغای اعدام برای هر جرمی و شکنجه تحت هر عنوانی» هستند، از مقامات ایران خواستند که تمام زندانیان سیاسی و عقیدتی را بدون هیچ قید و شرطی آزاد کنند.

اعلام نام‌های دفن‌شدگان دهه‌ شصت در گورستان خاوران تهران و کشته‌شدگان رخدادهای اخیر از دیگر خواسته‌های عنوان‌شده در این بیانیه‌ است.

تارنمای نوروز، پایگاه خبری جبهه مشارکت چندی پیش نام و مشخصات نزدیک به صد نفر از کشته‌شدگان اخیر را منتشر کرد. مقامات رسمی ایران تعداد جان‌باختگان حوادث پس از انتخابات را ۳۰ نفر اعلام کرده‌اند.

در این بیانیه از دولت ایران خواسته شده تا با به رسمیت شناختن محل دفن «اعدام‌شدگان سی‌سال حاکمیت اسلامی در تهران و شهرستان‌ها» و تحویل بدون قید و شرط کشته‌شدگان رخدادهای اخیر به خانواده‌ها، اجازه‌ برگزاری مراسم در منازل و یا سر خاک این کشته‌شدگان را به خانواده‌ها بدهند.

دریافت وصیت‌نامه‌ اعدام‌شدگان، و اجازه‌ گذاشتن سنگ بر قبر کشته‌شدگان از جمله خواسته‌های مطرح شده در این بیانیه است

خانواده‌های اعدام‌شدگان دهه شصت می‌گویند که محل دفن بسیاری از زندانیان به خانواده‌ها اعلام نشده و آن‌ها اجازه برگزاری مراسم عزاداری نداشته‌اند.


دریافت وصیت‌نامه‌ اعدام‌شدگان، و اجازه‌ گذاشتن سنگ بر قبر کشته‌شدگان از دیگر خواسته‌های مطرح شده در این بیانیه‌است.

این بیانیه هم‌چنین خواستار دریافت کیفرخواست محکومان سیاسی و اعدام‌شدگان در طی این سی سال و افشای علت اعدام آنان شده‌است.

خانواده‌های اعدام‌شدگان دهه شصت می‌گویند که رویدادهای پس از انتخابات فرصتی برای سخن گفتن درباره این اعدام‌ها را فراهم کرده‌است.


در جریان رخدادهای پس از انتخابات برخی مقامات و چهره‌های شاخص جمهوری اسلامی ایران همچون محمدجواد لاریجانی و عطاالله مهاجرانی درباره اعدام‌ مخالفان دولت در دهه شصت اظهار نظر کرده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

ما نتوانستيم جان عزيزانمان را از دست جلادان رژيم نجات دهيم. لااقل بايد با تمام توان از نامشان دفاع كنيم و يادشان را زنده نگه داريم. آنها آزادمردان و زناني بودند كه توسط رژيم ...مستبد ناجوانمردانه قتل عام شدند. تا زماني كه زنده هستم ياد پدرم را زنده نگه مي‌دارم و به خاطرش مي‌جنگم.

-- حسين ، Nov 7, 2009 در ساعت 03:10 PM

درود و سلام بر اين شهيدان كه سي سال است براي آنها خون مي‌گرييم.
بايد مسببان و حاميان سبزپوش آن سالهاي آنها يعني كميته چياني را كه اين عزيزان را شكار كرده و دستخوش ميگرفتند هم مجازات شوند.

-- شاه ، Nov 7, 2009 در ساعت 03:10 PM

خطاب به جلادان شاملو چه خوب گفته
باش تا نفرین دوزخ از تو چه سازد که مادران سیاه پوش داغداران زیبا ترین فرزندان آفتاب وباد هنوز سر از سجاده ها بر ندا شته اند...

-- بدون نام ، Feb 7, 2010 در ساعت 03:10 PM