رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۳ آبان ۱۳۸۸

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

بغض رقیبان
روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود با عنوان «۱۳ آبان محور وحدت»، در خصوص روز ۱۳ آبان و اختلاف میان گروه‌های سیاسی داخلی نوشته شده است.

به نوشته این روزنامه «سی سال از روزهای انفعال و درماندگی آمریکا و متحدانش می‌گذرد. زمانی که آنها به دنبال راه نفوذی می‌گشتند و از آنها دریغ می‌شد. ولی امروز عده‌ای با دست و دلبازی و صدالبته با بی‌درایتی، سعی دارند طیف عظیم کسانی که هم فکر و هم سلیقه با آنها نیستند را یکسره سرباز دشمن و متحد آمریکا و اسرائیل معرفی کنند!»

روزنامه جمهوری اسلامی می‌نویسد: «اگر نگاهی گذرا به تیترها و محتوای مطالب برخی روزنامه ها در همین روزهای اخیر بیندازیم بهتر درک خواهیم کرد که بغض و کینه علیه رقیبان بر اظهار خشم و نفرت ما علیه آمریکا می‌چربد و اصولا قابل مقایسه نیست.»

به نوشته سرمقاله‌نویس این روزنامه، «طرد نیروهای خودی با هر انگ و انگیزه‌ای که باشد ما را از مسیر وحدت دورتر می‌کند. اگر از سالگرد تسخیر لانه جاسوسی دست‌کم این درس بزرگ را فرا گیریم یقینا در عملکرد و افکار و اندیشه های خود تجدیدنظر خواهیم کرد.»

متن کامل سرمقاله

سامان یک رابطه
سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان آینده مناسبات ایران و آمریکا» نیز برقراری هرگونه رابطه میان ایران و آمریکا را ناممکن دانسته است.

به نوشته رسالت، «آمریکا تمامی پل‌های ارتباطی با ملت ایران را پشت سر خود خراب کرده است. کاخ سفید تنها با سرنگونی انقلاب اسلامی و تشکیل یک دولت دست نشانده در تهران می‌تواند روابط خود را با ایران سامان دهد.»

این روزنامه افزوده است: «منطق آمریکایی‌ها برای گفتگو این است. وقتی رودرروی گفتگو‌کننده می‌نشینند، دستهایشان را روی جیب خود می‌گذارند و بعد می‌گویند هر چه دارید روی میز بگذارید برای تقسیم!»

رسالت در سرمقاله خود نوشته است: «اکنون که آمریکایی‌ها بودجه 55 میلیون دلاری برای مداخله در امور داخلی ایران تصویب می‌کنند و در تدارک پدیداری نفاق جدید در برابر ملت ایران از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کنند، ساده‌لوحانه است که فکر کنیم مذاکره نفعی برای ما دارد.»

متن کامل سرمقاله

الگوهای نرم امنیتی
سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «امنیت اجتماعی و دشمنانش!» به ارائه پیشنهادهایی در خصوص برقراری امنیت اجتماعی در ایران پرداخته است.

در روزنامه کیهان آمده است: «جای شگفتی است که برخی رسانه‌های غربی هر بار که بحث طرح امنیت اجتماعی در جامعه بالا گرفته با تمام پتانسیل و ظرفیت خود سناریوهای مختلفی را طراحی کردند تا با تحریف و دروغ و نیرنگ حقایق و واقعیت‌های مربوط به آن را قلب نمایند و با نقاب حقوق بشر وانمود کنند که در ایران آزادی نیست.»

به نوشته سرمقاله نویس این روزنامه، «دستگاه محترم قضا باید در تهیه طرح جامع در برخورد با عوامل اخلال در امنیت اجتماعی مقوله براندازی نرم را هم پیش‌بینی نماید، چرا که تهدیدات علیه نظام امروزه به سمت الگوهای نرم میل کرده است.»

این روزنامه افزوده است: «ثانیا دستگاه محترم قضایی قبل از آنکه به تدوین طرح جامعی در برخورد با عوامل اخلال در امنیت اجتماعی همت بگمارد، می‌بایست با توجه به شرایط حاکم بر کشور و حوادث تلخ پس از انتخابات، سران اصلی این فتنه را که به معنای واقعی در امنیت اجتماعی آحاد شهروندان اخلال وارد کردند به پای میز محاکمه بکشاند.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه وطن امروز با عنوان «کلینتون، میچل و دیپلماسی فرسایشی»

سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «وقتی ضریب اعتماد اندک است»

سرمقاله روزنامه مردمسالاری با عنوان «شعار مردم درباره بت شکنی امام خمینی در ۱۳ آبان»

سرمقاله روزنامه قدس با عنوان «۱۳ آبان؛ آزمون استکبارستیزی»

Share/Save/Bookmark