رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۲ آبان ۱۳۸۸

اظهارات خامنه‌ای درباره مذاکره با آمریکا

آیت‌الله علی خامنه‌ای اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران، هر مذاکره‌ای که نتیجه آن از سوی آمریکا «مشخص شده باشد» را رد می‌کند.

آقای خامنه‌ای امروز سه‌شنبه در یک سخنرانی خطاب به دانشجویان در آستانه سی‌امین سالگرد تصرف سفارت آمریکا در تهران گفت: «ما مذاکره‌ای که توسط آمریکا از پیش تعیین شده باشد را نمی‌خواهیم.»

رهبر جمهوری اسلامی اظهار داشت: «گفتگویی این چنینی، شبیه رابطه گرگ و میش است و ما خواستار آن نیستیم.»


رویترز

آیت‌الله خامنه‌ای همچنین به کسانی که با «انگیزه‌ای اعم از انگیزه خباثت‌آلود و یا انگیزه بد و همراه با ساده‌لوحی»، قصد دارند «فرش قرمز» برای آمریکا پهن کنند، هشدار داد که جمهوری اسلامی اجازه چنین کاری به آنها نخواهد داد.

ایران در حال حاضر در مذاکرات بلندپایه و مهمی با حضور آمریکا شرکت دارد که تهیه سوخت هسته‌ای برای رآکتور تحقیقاتی تهران، مهترین محور آن است.

در هفته‌های اخیر، برخی رسانه‌ها و جریان‌های سیاسی محافظه‌کار، به طور تلویحی از تمایل دولت محمود احمدی‌نژاد برای آغاز مذاکره با کاخ سفید خبر داده‌اند.

«آمریکایی‌ها به برخی مسائل و غائله‌های بعد از انتخابات دل خوش نکنند، زیرا جمهوری اسلامی ایران عمیق‌تر و ریشه‌دارتر از این حرف‌ها است»

محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، چندی پیش در واکنش به انتشار این گزارش‌ها اعلام کرد که آقای خامنه‌ای در شرایط کنونی، مخالف مذاکره مستقیم با آمریکا است.

یک روز پس از اظهارات آقای باهنر، منوچهر متکی وزیر خارجه ایران در گفتگو با خبرگزاری ایلنا، گفته‌های وی را تائید کرد.

آقای متکی گفت که در خصوص نحوه مذاکره با آمریکا نظر رهبر جمهوری اسلامی «اصل» است.

ایران و آمریکا از زمان تصرف سفارت واشینگتن در تهران در سال ۱۳۵۸ رابطه دیپلماتیک ندارند.

آیت‌الله خامنه‌ای به کسانی که با «انگیزه‌ای اعم از انگیزه خباثت‌آلود و یا انگیزه بد و همراه با ساده‌لوحی»، قصد دارند «فرش قرمز» برای آمریکا پهن کنند، هشدار داد که جمهوری اسلامی اجازه چنین کاری به آنها نخواهد داد

محمود احمدی‌نژاد سال گذشته میلادی به عنوان اولین رئیس جمهوری ایران با ارسال پیامی، پیروزی باراک اوباما در انتخابات ریاست جمهوری این کشور را تبریک گفت، اما آقای اوباما از ارسال پیامی مشابه به وی خودداری کرد.

آقای خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «اگر مسئولان کشور، باهوش، مجرب، پخته و دل در گرو منافع ملت داشته باشند، فریب این لبخندها را نخواهند خورد.»

رهبر جمهوری اسلامی اظهار داشت: «زمانی که آمریکا از روحیه استکباری و دخالت‌های بی‌جا در امور ملت‌ها دست بردارد، برای ما دولتی همانند سایر دولت‌ها خواهد بود.»

وی همچنین افزود که «آمریکایی‌ها به برخی مسائل و غائله‌های بعد از انتخابات دل خوش نکنند، زیرا جمهوری اسلامی ایران عمیق‌تر و ریشه‌دارتر از این حرف‌ها است.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

اگر درطول بیست سال رهبری .ایشان یک حرف راست زده باشد همان سخنی است که گفت نظراحمدی نژادبه نظر من نزدیکتراست .اگر ایشان دراین گفتار صادق است پس ملاقاتهای بین ایران وآمریکاباچه انگیزه ای صورت گرفته ؟چگونه گرگ ومیش توانسته انددرکنارهم بنشینند؟محموداحمدی نژاد که نظرش به ایشان نزدیکتراست باچه انگیزه ای به اوبامابرای اولین بار درطول 30سال به رئیس جمهوری امریکاتبریک گفت ؟وبه این جنگ زرگری خاتمه دهید وبیش ازاین بامال وجان وآبروی این ملت بازی نکنید

-- ابراهیم ملکی ، Nov 3, 2009 در ساعت 02:00 PM

ظاهرا كساني در خود دستگاه حكومت دارند فرش قرمز را پهن مي كنند.

-- محمد ، Nov 3, 2009 در ساعت 02:00 PM

اگر سوخت را تحويل ندهند يعني مي خواهند بمب بسازند٠ حالا دست همه رو مي شود٠ چه كسي واقعا دنبال تشنج است٠ انها كه تحويل ميدهند يا انها كه مي گويند نگه داريم؟ جاي دو جناح حقه باز جمهوري اسلامي عوض شده٠ اينها به تحريك روسيه دارند موش و گربه بازي مي كنند٠ ملت بمب نمي خواهد٠ ج ا مي خواهد٠ گاهي راست مذاكره مي كند چپ غر ميزند گاهي بالعكس٠ آخرش ايران را با بمب اتمي ميزنند٠

-- eshkaly ، Nov 3, 2009 در ساعت 02:00 PM

بابا ایشون نوارشون خط افتاده، در هر شرایطی همون حرفهای همیشگی رو تکرار می کنند. مثل اون بابا که می گفت یه کیک و یه کوکا بده، می گفتن کیک نداریم، می گفت پس یه کیک و یه فانتا بده. جدی نگیرید.

-- بدون نام ، Nov 3, 2009 در ساعت 02:00 PM