رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۶ آبان ۱۳۸۸

دستگیری ۱۰۹ نفر در مراسم ۱۳ آبان

سرتیپ عزیزالله رجب‌زاده، فرمانده انتظامی تهران بزرگ از دستگیری ۱۰۹ نفر در مراسم روز ۱۳ آبان ماه در این شهر خبر داد.

۱۳ آبان همزمان با برگزاری مراسم دولتی «روز ملی مبارزه با استکبار جهانی»، معترضان به نتیجه انتخابات نیز با حضور در خیابان‌ها شعار‌هایی علیه دولت محمود احمدی‌نژاد و آیت‌الله علی خامنه‌ای سر دادند که با دخالت پلیس به خشونت کشیده شد.

چهارشنبه گذشته علاوه بر تهران، شهرهای مشهد، تبریز، زاهدان، اصفهان، شیراز و رشت نیز شاهد بروز برخی ناآرامی‌ها بود که در جریان آن، پلیس با شلیک گاز اشک‌آور، اقدام به متفرق کردن معترضان کرد.


حضور گسترده گارد ویژه در مراسم ۱۳ آبان(رویترز)

مقام‌های امنیتی و قضایی تاکنون از اعلام دقیق تعداد بازداشت‌شدگان اظهار بی‌اطلاعی می‌کردند، اما امروز شنبه، فرمانده انتظامی تهران بزرگ از دستگیری ۱۰۹ نفر خبر داده که به گفته وی ۴۷ نفر از آنها به قید کفالت آزاد شده‌اند.

خبرگزاری مهر به نقل از سرتیپ رجب‌زاده گزارش کرده که ۶۲ تن از دستگیرشدگان نیز با تشکیل پرونده به مقام‌های قضایی تحویل و زندانی شده‌اند.

از این تعداد، به گفته این مقام پلیس، ۴۳ نفر مرد و ۱۹ تن زن هستند.

برخی گزارش‌های تائید نشده از انتقال برخی از بازداشت‌شدگان به زندان «خورین»در نزدیکی شهر ورامین حکایت دارد

برخی گزارش‌های تائید نشده از انتقال برخی از این بازداشت‌شدگان به زندانی در نزدیکی شهر ورامین حکایت دارد.

این گزارش‌ها با نامطلوب توصیف کردن زندان «خورین» در نزدیکی ورامین، نسبت به وقوع «جنایاتی مشابه کهریزک» در این زندان ابراز نگرانی کرده‌اند.

«آزادی سه تبعه خارجی»
عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران نیز شب گذشته از آزادی سه تبعه دستگیر شده خارجی در مراسم ۱۳ آبان خبر داده است.

به گفته آقای دولت‌آبادی، در روز ۱۳ آبان، دو آلمانی و یک کانادایی از سوی ماموران انتطامی دستگیر شده بودند که همان روز «آزاد» شدند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، دادستان تهران همچنین دستگیری فرهاد پولادی، خبرنگار خبرگزاری فرانسه و نیلس کروسگارد، عضو اتحادیه روزنامه نگاران دانمارک را تائید کرده است.

دولت‌آبادی گفته که درباره وضعیت فرهاد پولادی و روزنامه‌نگار دانمارکی از مراجع ذی‌صلاح استعلام شده که پس از اعلام پاسخ، تصمیم‌ لازم اتخاذ خواهد شد

دولت‌آبادی گفته که درباره وضعیت این دو نفر از مراجع ذی‌صلاح استعلام شده که پس از اعلام پاسخ، تصمیم‌ لازم اتخاذ خواهد شد.

اتحادیه روزنامه‌نگاران دانمارک، روز جمعه اعلام کرده بود که نیلس کروسگارد(۳۱ ساله)، دانشجوی روزنامه‌نگاری که برای یک برنامه تحصیلی خود در ایران به ‌سر می‌برد، روز چهارشنبه بازداشت شده ‌است.

فرهاد پولادی خبرنگار خبرگزاری فرانسه نیز از دیگر روزنامه‌نگاران خبرگزاری‌های خارجی است که در جریان تظاهرات ۱۳ آبان دستگیر شده‌ است.

آقای پولادی، در حالی که مشغول پوشش خبری راهپیمایی سیزده آبان در تهران بود، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

مسئولان وزارت ارشاد به خبرگزاری فرانسه اطلاع داده‌اند که وضعیت فرهاد پولادی را پی‌گیری خواهند کرد.

Share/Save/Bookmark