رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۸ آبان ۱۳۸۸

عفو بین‌الملل سخنان رهبر ایران را محکوم کرد

سازمان عفو بین‌الملل، با صدور بیانیه‌ای سخنان آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران در رابطه با «جرم» دانستن اعتراض به نتیجه انتخابات را محکوم کرد.

این سازمان مدافع حقوق بشر از رهبر ایران خواست که اظهاراتش در این رابطه را پس بگیرد.

آیت‌الله خامنه‌ای، روز چهارشنبه ۶ آبان ماه، رهبران اصلاح‌طلب را متهم کرد که «بدون دلیل و استدلال»، انتخابات اخیر را «دروغ» دانسته و «جرمی بزرگ» مرتکب شده‌اند.

این سازمان مدافع حقوق بشر از رهبر ایران خواست که اظهاراتش در این رابطه را پس بگیرد

مالکوم اسمارت، مدیر بخش خاورمیانه عفو بین‌الملل، اعتراض مسالمت‌آمیز و اعلام مخالفت با روند سیاسی در یک کشور را، حق قانونی افراد دانست و هدف از این سخنان را جرم تلقی کردن مخالفت مشروع و مدنی معترضان عنوان کرد.

به گفته وی مقامات ایران در رابطه با رویدادهای پس از انتخابات، همچنان به زیرپا گذاشتن حقوق بشر ادامه می‌دهند و تلاش می‌کنند با ترساندن معترضان، آن‌ها را ساکت کنند.

این سازمان مدافع حقوق بشر، از دولت ایران خواست تمام افرادی را که به خاطر فعالیت‌های سیاسی مسالمت‌آمیز و بیان عقایدشان دستگیر شده‌اند هر چه سریع‌تر و بدون قید و شرط آزاد کند.

محکومیت حکم صادره برای رسام
تقاضای تجدیدنظر در حکم صادرشده برای حسین رسام، کارمند ایرانی سفارت انگلیس در تهران، از دیگر موارد مطرح شده در این بیانیه‌است.

دادگاه حسین رسام را که به اتهام «مشارکت در راه‌اندازی اعتراض‌های خیابانی در تهران»، بازداشت شده، به «چهار سال حبس تعزیری و پنج سال محرومیت از ارائه خدمات در سفارت‌خانه‌های خارجی» محکوم کرده‌است.

وی متهم است که «سرکرده و استراتژیست اصلی و پشت پرده تلاش‌های سفارت بریتانیا برای ایجاد بلوا و ناآرامی» در تهران در روزهای پس از انتخابات بوده‌است.

در جریان رویدادهای پس از انتخابات ۹ نفر از دیپلمات‌های سفارت‌‌خانه انگلیس در تهران بازداشت شدند.

Share/Save/Bookmark