رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۹ آبان ۱۳۸۸

حکم ۵۰ متهم حوادث اخیر صادر شد

ابراهیم رئیسی معاون اول قوه قضائیه، از صدور حکم بیش از ۵۰ متهم حوادث پس از انتخابات ایران خبر داد.

نتیجه دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران که در آن محمود احمدی‌نژاد به عنوان پیروز نهایی معرفی شد، با اعتراض هواداران سایر نامزد‌ها مواجه است.

معترضان در هفته‌های نخست اعلام نتیجه انتخابات، با حضور در خیابان‌ها خواستار ابطال انتخابات شدند، اما با دخالت نیرو‌های پلیس و لباس شخصی، حدود چهار هزار نفر از آنها دستگیر شدند که به گفته مقام‌های قضایی، بیشتر آنها در حال حاضر آزاد هستند.


ابراهیم رئیسی معاون اول قوه قضائیه

خبرگزاری مهر امروز شنبه به نقل از آقای رئیسی گزارش کرده که احکام صادر شده در مراحل اولیه است و «مراحل دیگری را نیز به دنبال دارد.»

معاون اول قوه قضائیه همچنین از درخواست تجدید‌نظر برخی متهمان نسبت به احکام صادره خبر داد.

رئیسی از تمامی همکاران خود در دادسراها و دادگاه‌های تجدیدنظر خواست که در رسیدگی به پرونده‌های متهمان، «سریع‌تر» عمل کنند.

رئیسی: «آنها که القای تقلب کرده‌اند و تشویش افکار عمومی نموده‌اند، بدون تردید جرم بزرگی را مرتکب شده‌اند و طبیعتاً باید در مقابل آنچه که مرتکب شده‌اند، پاسخگو باشند»

معاون اول قوه قضائیه در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به سخنان آیت‌الله خامنه‌ای که زیر سئوال بردن انتخابات را «جرم بزرگ» دانسته است، گفت: «آنها که القای تقلب کرده‌اند و تشویش افکار عمومی نموده‌اند، بدون تردید جرم بزرگی را مرتکب شده‌اند و طبیعتاً باید در مقابل آنچه که مرتکب شده‌اند، پاسخگو باشند.»

میرحسین موسوی و مهدی کروبی از رهبران جریان اصلاحات در ایران هستند که اعلام کرده‌اند نتیجه دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را نپذیرفته و دولت برآمده از آن را «نامشروع» می‌دانند.

در ایران طی چهار ماه گذشته، بسیاری از چهره‌های برجسته سیاسی اصلاح‌ِ‌طلب، به اتهام دست داشتن در شکل‌گیری و هدایت اعتراض‌های خیابانی، بازداشت و محاکمه شده‌اند.

محاکمه این افراد و سایر دستگیرشدگان، با اعتراض برخی مراجع تقلید شیعه، احزاب سیاسی و نهاد‌های مدافع حقوق بشر مواجه شده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

علت عجله شون برای رسیدگی به پرونده ها ، رسیدن 13 آبان و سیل بازداشتها و پرونده های جدیده . .
قوه قضاییه بهتره به فکر ساخت بیدادگاه ها و زندانهای جدید باشه . .
البته زندانهایی برای دانشجویان و روزنامه نگاران و روشنفکران با امکانات رفائی
. .

-- حامد پارسا ، Oct 31, 2009 در ساعت 11:00 AM