رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۹ شهریور ۱۳۸۸

روز قدس ۳۵ نفر در تهران دستگیر شدند

سرتیپ عزیزالله رجب‌زاده، فرمانده پلیس تهران بزرگ از دستگیری ۳۵ معترض به نتیجه انتخابات در جریان راهپیمایی روز قدس در تهران خبر داد.

آقای رجب‌زاده، علت دستگیری این افراد را «تخریب اموال عمومی» عنوان کرده است.

به گفته این مقام پلیس، افراد دستگیر شده در روز جمعه، «چند دستگاه موتور سیکلت و تعدادی سطل زباله در سطح شهر تهران را به آتش کشیده‌اند.»


تظاهرات معترضان در روز قدس در تهران(AFP)

روز گذشته سرهنگ مهدی احمدی رئیس مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی پلیس تهران بزرگ، تعداد دستگیرشدگان در راهپیمایی روز قدس را «اندک» خوانده بود.

روز جمعه ۲۷ شهریور ماه به مناسبت روز قدس ده‌ها هزار معترض به نتیجه انتخابات با شرکت در راهپیمایی این روز در شهرهایی چون تهران، مشهد، شیراز، اصفهان، تبریز و اهواز در حمایت از میرحسین موسوی و مهدی کروبی شعار سر دادند.

اکبر هاشمی رفسنجانی، میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محمد خاتمی در راهپیمایی روز قدس در تهران شرکت کرده بودند.

به گفته این مقام پلیس، افراد دستگیر شده در روز جمعه، «چند دستگاه موتور سیکلت و تعدادی سطل زباله در سطح شهر تهران را به آتش کشیده‌اند»

براساس برخی گزارش‌ها، گروهی از لباس شخصی‌ها در مسیر راهپیمایی به محمد خاتمی حمله‌ور شدند که باعث افتادن عمامه وی بر زمین شد.

معترضان به نتیجه انتخابات در حالی در روز قدس شرکت کرده و شعار‌هایی علیه دولت سر دادند که روز پنجشنبه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود با هرگونه «اخلال‌گری» در راهپیمایی روز قدس برخورد خواهد کرد.

آخرین جمعه ماه رمضان از سوی آیت‌الله روح‌الله خمینی، روز قدس نام‌گذاری شده ‌است و همه ساله در این روز، راهپیمایی‌هایی در شهرهای ایران و برخی کشورهای مسلمان در اعتراض به سیاست‌های اسرائیل برگزار می‌شود.

ایران در سه ماه اخیر شاهد تظاهرات‌های گسترده معترضان به نتایج انتخابات بوده‌ است. در جریان این ناآرامی‌ها چهار هزار نفر از معترضان دستگیر شده و ده‌ها نفر کشته و زخمی شده‌اند.

Share/Save/Bookmark