رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۸ مرداد ۱۳۸۸

تحریم سومین جشنواره سینما «حقیقت»

بیش از ۱۳۰ مستندساز ایرانی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که در سومین دوره جشنواره بین‌المللی «سینما حقیقت» شرکت نخواهند کرد.

در این بیانیه با اشاره به فشار‌ها علیه مستندسازان آمده که «متاسفانه سخت‏گیری و ممانعتی که امروز بر مستندسازان در ارائه‏ تصویر واقعی و منصفانه از جامعه‏ ملتهب ما اعمال می‏شود، بی‏سابقه است.»

امضا‌کنندگان این بیانیه افزوده‌اند که چنین شرایطی آنها را «ناگزیر» کرده که از شرکت در سومین دوره جشنواره بین‌المللی «سینما حقیقت» خودداری کنند.

رخشان بنی‌اعتماد، کامران شیردل، بهمن کیارستمی، محمد شیروانی، مونا زندی، محمد رسول‌اف، مهوش شیخ‌الاسلام، مهرداد اسکویی و مهناز افضلی از جمله هنرمندانی هستند که این بیانیه را امضا کرده‌اند.


آنها در بیانیه خود افزوده‌اند که جای فیلم‌های مستند از وقایع اخیر در این جشنواره خالی است و به دلیل «ارزش و احترامی» که برای بیان حقیقت قائل‌اند از شرکت در این جشنواره خودداری خواهند کرد.

جشنواره بین‌المللی «سینما حقیقت» یکی از جشنواره‌های معتبر سینمایی در ایران است که پیش از این، دو دوره آن برگزار شده است.

این جشنواره از سه بخش مستند‌های کوتاه کمتر از ۶۰ دفیقه، مستندهای بلند بیشتر از ۶۰ دقیقه و جایزه بزرگ مستند ایران تشکیل شده که همه ساله در مهر ماه برگزار می‌شود.

دهم مرداد ماه نیز بیش از ۱۰۰ کارتونیست ایرانی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که در انتقاد به رخدادهای پس از انتخابات ایران، در نهمین دوسالانه بین‌المللی کاریکاتور تهران شرکت نخواهند کرد.

«متاسفانه سخت‏گیری و ممانعتی که امروز بر مستندسازان در ارائه‏ تصویر واقعی و منصفانه از جامعه‏ ملتهب ما اعمال می‏شود، بی‏سابقه است»

این کارتونیست‌ها در بیانیه خود آورده‌اند که «ما کاریکاتوریست‌ها همواره تلاش کرده‌ایم با آثارمان، مردم افسرده از انبوه فشار و رنج را بخندانیم؛ اما چگونه می‌توان کشته شدن برادران و خواهران بی‌گناهمان را دید و باز هم خندید و خنداند؟»

پیش‌تر ۱۲ کارگردان سینما نیز با انتشار نامه‌‌ای با ابراز نگرانی از وضعیت کنونی ایران، خواستار پاسخگویی نمایندگان مجلس در برابر سوگندشان شده‌ بودند.

کارگردانان سینما در نامه خود از نمایندگان مجلس پرسیده‌اند: «میان مضمون آن سوگند به خداوند و کتاب الهی با مصائبی که امروز بر مردم توفان‌زده کشورمان می‌رود، چه نسبتی وجود دارد؟»

حوادث پس از انتخابات ایران که با معرفی محمود احمدی‌نژاد به عنوان «پیروز» آغاز شد، ده‌ها کشته و مجروح برجا گذاشته است. تعداد بسیاری از معترضان به نتیجه انتخابات نیز در بازداشت به سر می‌برند که از سرنوشت بسیاری از آنها اطلاعی در دست نیست.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

تعداد امضا کنندگان به 142 نفر رسيده است. نبايد اجازه داد «حقيقت» در جشنواره ای سينمايی که نام «حقيقت» را يدک می کشد، قربانی شود.

-- بدون نام ، Aug 19, 2009 در ساعت 11:30 AM

درود بر این هنرمندان بزرگوار ، نام " هنرمند" شایسته ی اینان است .

-- سینا ، Aug 19, 2009 در ساعت 11:30 AM