رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳۰ تیر ۱۳۸۸

سقوط هواپیمای مسافربری در قزوین

سازمان هواپیمایی کشوری از سقوط یک فروند هواپیمای مسافربری شرکت هواپیمایی کاسپین در نزدیکی شهر قزوین خبر داد.

خبرگزاری فارس به نقل از سرهنگ مسعود جعفری فرمانده انتظامی قزوین نوشته که تمام مسافران این هواپیما کشته شده‌اند.


عکس‌ها از رویترز

خبرگزاری ایلنا تعداد سرنشینان این هواپیما را ۱۶۸ نفر اعلام کرده است. بنابر اعلام این منبع خبری، تمام این مسافران در این سانحه هوایی جان باخته‌اند.

۱۵۳ نفر از سرنشینان این هواپیما مسافر و ۱۵ نفر دیگر نیز جزء خدمه بوده‌اند.

خبرگزاری دولتی ایرنا به نقل از رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد این هواپیما ساعت ۱۱ و ۳۳ دقیقه دچار سانحه شد.

واحد مرکزی خبر از محل سانحه گزارش داده است که هواپیما بر اثر برخورد به زمین متلاشی شده و قطعات آن تا صدها متر دورتر پراکنده شده است.

به گفته آقای جعفرزاده، هواپیما ۱۶ دقیقه پس از برخاستن از فرودگاه «بین‌المللی امام خمینی» در منطقه روستای جنت آباد استان قزوین سقوط کرده است.

این هواپیما به شماره ۷۹۰۸ از مبدا تهران به مقصد ایروان به پرواز در آمده بود.

واحد مرکزی خبر نیز از محل سانحه گزارش داده است که هواپیما بر اثر برخورد به زمین متلاشی شده و قطعات آن تا صدها متر دورتر پراکنده شده است.


این خبرگزاری، محل حادثه را در اطراف روستای فارسیان در حدود شش کیلومتری قزوین گزارش کرده است.

بر اساس این گزارش، گودال عمیقی بر اثر برخورد هواپیما با زمین ایجاد شده ونیروهای آتش‌نشانی و امداد در محل حضور دارند.

جان باختن اعضای تیم ملی جودوی جوانان
خبرگزاری ورزش ایران (ایپنا) هم گزارش کرده که اعضای تیم ملی جودوی جوانان ایران از مسافران این هواپیما بوده‌اند.

تیم ملی جودوی جوانان ایران برای شرکت در تورنومنت ایروان و شرکت در یک اردوی آماده‌سازی راهی ارمنستان بود.


علی بهرامی (سرمربی و سرپرست)، علی امیری (حراست)، علی محدث صدیق(مربی)، وحید ابراهیمی (داور)، ایمان زینوند، حسین بناء، سعید رسولی، مصطفی دباغی، یحیی باقرپور، مصیب عزیزالهی، علیرضا لشگری اعضای تیم ملی جودو بودند که در سانحه هواپیمایی جان باختند.

بر اساس آمار شبکه ایمنی هوانوردی ایران، یک هزار و ۵۳۰ سانحه هوایی در میان هواپیماهای ایران رخ داده است که بین ۵۰ تا ۷۰ سانحه آن مرگبار بوده اند.

پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ بیش از هزار و ۵۰۰ صد نفر جان خود را در سوانح هوایی ایران از دست داده‌اند.


سقوط هواپیمای نظامی در کرمان با ۲۷۶ کشته، بزرگترین سانحه هوایی جهان بین سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۴ میلادی بوده است.

اولین حادثه هوایی پس از انقلاب در اول تیر سال ۱۳۵۹ (۲۱ ژوئن ۱۹۸۰) رخ داده است.

آمار سقوط هواپیما در ایران

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

بابا جان بی خیال مرگ بر آمریکا رو بچسب تحریم ها که اثری نداره سر آقای جنتی سلامت باشه اونی که بی ارزشه ایرونی هستش و در آخر: ولایت فقیه یک هدیه الهی است

-- بابا ، Jul 15, 2009 در ساعت 02:15 PM

narat shodam be javaha ..dar zemn ba rossieh komonist kasif bodab yani in...marg bar khamenei zendebad iran azad...az france

-- arbab ، Jul 15, 2009 در ساعت 02:15 PM

گویا شنیدم در ایروان یک کنسرت قرار بوده برگزار شود. حتما رهبر درجهت آرمانهای اسلامی فاشیستی خود صلاح دیدند آنهایی را که برای فسق و فجور میروند از بین ببرد و درعین حال اذهان عمومی را برای نماز جمعه 26 تیرماه دور سازد. زهی خیال باطل!!!!!

-- محمد ، Jul 15, 2009 در ساعت 02:15 PM

hawapeymaye iran=Russian Roullete

-- azadi ، Jul 15, 2009 در ساعت 02:15 PM

اینم از محصولهای بنجول روسی که به ایران غالب می کنند.

-- بدون نام ، Jul 15, 2009 در ساعت 02:15 PM

اي ايران اي مرز پرگهر ، اين روزها جان گهرهايت چه ارزانند
اي خاكت سرچشمه هنر، اين روزها همه سرچشمه‌هايت را مي‌خشكانند، چه بر سر تو آمد؟ اي ايران؟

-- شكيبا دانش ، Jul 15, 2009 در ساعت 02:15 PM

یکی دیگر از بی کفایتیهای وزرای احمدی نژاد (وزیر راه و ترابری) در ارائه خدمات مفتضحانه به مردم مشخص شد.سقوط هواپیمایی با 170 سرنشین اونم هواپیمای از رده خارج شده توپولوف آخه این مردم چه گناهی کردن که باید چنین تاوان سنگینی رو برای چندمین بار که هیچوقت درس عبرت برای آقایان به اصطلاح مسئول نمیشود را بدهند؟

-- ایرانی دلسوز ، Jul 15, 2009 در ساعت 02:15 PM

فدای سر رهبر معظم جمهوری اسلامی . اوجب واجبات حفظ نظام است
نه این چیزهای بی ارزش .

-- rahgozar ، Jul 15, 2009 در ساعت 02:15 PM

لعنت بر دولت روسیه و دولت دست نشانده اش...

-- Arash ، Jul 15, 2009 در ساعت 02:15 PM

خاطره فجیح و جنایتکارانه سینمای رکس ابادان را فراموش نکنید!!!
این جنایتکاران ... از هیچ جنایتی برای بقای خود چشم نمیپوشند. مطمین باشید که در این ماجرا هم دست دارند و هدف اصلی ایشان دسیسه ایست برای جلب افکار عمومی و شکاف در جنبش ازادی سبز است.
همه ایرانی ها و غیر ایرانی ها به ذات خبیث این نظام پی برده اند و میدانند که این جوانان ورزشکار هم جزو شهدای اینجنبش هستند و مردم ایران دیگر دروغ و روزه های این حیله گران را باور نمیکنند.!!!

-- Nam ، Jul 15, 2009 در ساعت 02:15 PM

اميدوارم كه ديگر هيچكجاي دنيا اين اتفاقات تكرار نشه ولي آيا اگر عزيز يكي از دولتمردان هم توي اين هواپيما بود باز به راحتي دم از عدم روابط با دنيا و ... را مي زد؟

-- امير ، Jul 15, 2009 در ساعت 02:15 PM

بی ارزش بودن جان انسان در نظام جمهوری اسلامی و در نتیجه عدم احساس مسئولیت و پاسخگوئی مسئولین امر در مورد این نوع حوادث باعث شده که مسئولین اهمیتی به خرید قطعات یدکی نمیدهند و در نتیجه ما همچنان شاهد چنین وقایعی خواهیم بود. قسمتی از بودجه سالیانه دولت به جای اینکه به جیب عربهای فلسطین، لبنان، سوریه و عراق برود متوانست صرف خرید این قطعات یدکی شود تا از این حادثه پیشگیری نماید.

-- مسعود ، Jul 15, 2009 در ساعت 02:15 PM

واقعاً حادثه دردناکی بود. میتونم درک کنم خانواده و اقوام مسافرین از دست رفته این سانحه چه لحظات تلخ و سختی رو سپری می کنن چون من هم یک بار چنین مصیبتی رو تجربه کردم. فقط می تونم از خدا بخوام که به اونا صبر و روح مفقودین این سانحه تلخ رو قرین رحمت و آمرزش خودش قرار بده

-- Hossein ، Jul 15, 2009 در ساعت 02:15 PM

جمهوری اسلامی سابقه چنین خرابکاری ها و جنایاتی را در پرونده خود زیاد دارد.سینما رکس را اتش زدند و به گردن شاه انداختند در حرم امام رضا بمب گذاشتند و مجاهدین را مسئول ان معرفی کردند.احتمال اینکه در هواپیما خرابکاری کرده باشند تا اذهان مردم را از جنایات اخیرشان به سوی این سانحه بکشانند بسیار محتمل است

-- reza ، Jul 15, 2009 در ساعت 02:15 PM

باز بگید مرگ بر آمریکا.آخه چند تا سقوط از این هواپیمای مزخرف توپولف از رده خارج باید پیش بیاد تا این ...ها برن چند تا بوئینگ آمریکایی یا ایرباس بگیرن.من خودم پرواز خارجی با توپولف داشتم.یعنی تا فرودگاه جونت در میاد.هر تکونش بوی سقوط میده.آقا ول کن اون شعارو جون مردم رفته به باد

-- mamal ، Jul 15, 2009 در ساعت 02:15 PM

حالا دنبال انرژی هستیم نون نداریم بخوریم تربچه می خوریم اشتهامون باز بشه کسی نیست به این محمود ...که در همه ابعاد کوتوله هست بگوید مردم را به دست این تکنولوژی پوسیده روسیه دادن اینگونه خسارات را هم به دنبال داره با این وضعیت کشور را اداره کردن را هر ننه قمری می تواند ای بی کفایت .......

-- حسن ، Jul 15, 2009 در ساعت 02:15 PM

بابا چرا به روسيه و امريکا فحش می ديد. طراح سقوط تروريستی اين هواپيما وزارت اطلاعات و خامنه ای است.

از يک منبع موثق به من ايميل رسيد که بيشتر مسافران عازم کنسرت موسيقی شادمهر عقيلی اندی و ابی بودند که قرار بود 28 تير در ارمنستان برگزار شود. مسولان هواپيمايی کشور هم گفتند هواپيما اشکال فنی نداشت. اين همه شواهد و قراين کافی نيست؟

-- صمد ، Jul 15, 2009 در ساعت 02:15 PM

چه آمد بر سر ایران کوروش؟

-- mohamadreza ، Jul 15, 2009 در ساعت 02:15 PM

خدا لعنت کند کسانی که این خرابکاریها را انجام می دهند و اسم خود را هم مسلمان گذاشته اند.خدا لعنت کند که به خاطر حفظ منافعشان مردم را میکشند.

-- مینا ، Jul 16, 2009 در ساعت 02:15 PM

خدا لعنت کند کسانی که این خرابکاریها را انجام می دهند و اسم خود را هم مسلمان گذاشته اند.خدا لعنت کند که به خاطر حفظ منافعشان مردم را میکشند.

-- مینا ، Jul 16, 2009 در ساعت 02:15 PM

عكس هاي بيشتري ميخايد بگيد ايميل كنم

-- بدون نام ، Jul 16, 2009 در ساعت 02:15 PM

خاک برسر ما کنن که سرنوشتمان دست ادام های احمق است پول نفتو چکار میکنین که چند تا هواپیما نمیخرید ایا حضرت علی هم اینطوری حکومت میکرد

-- ایرانی بدبخت ، Jul 16, 2009 در ساعت 02:15 PM

سلام
همه آقایان ویا خانمها که از این اتفاق غمبار فرصت طلبی کرده و حرفهای نیشدار میزنند معلم است که تا چه اندازه این مرز پرگهر و مردمان شریفش را دوست دارند!! بابا خجالت هم خوب چیزی است. امروز ملت ایران در سوگ 168 نفر سیاه پوش هستند. البته جان باختگان تظاهراتهای اخیر که دشمنان دین ملت ایران بوجود آوردند و دوستان خودخواهی چون م-ح-م هم بآن دامن زدند را بر این تعداد باید اضافه کرد. آنان هم فرزندان این خاک و بوم هستند. از طرفی حقیقتا خاک برسر این فرد آخری که گفته است "خاک برسر ما کنن" چون ایشان بعد از سی سال هنوز مفهوم محاصره اقتصادی را نفهمیده است. در آخر بملت شریف و هوشیار ایران تسلیت میگویم انشاءالله خداوند به بازماندگان همه عزیزان صبر عنایت کند.

-- حسین ، Jul 18, 2009 در ساعت 02:15 PM

شما انگار سرتو کردی تو برف آقا حسین مگه همه دنیا چه پدرگشتگی باایران دارن که محاصره اقتصادی کنن . نفت هم داره از رده خارچ میشه شما باز میگید استکبار دنبال نفت ایران ماست ؟ ...خدا حکومت کمونیستی و جبری شما رو ریشه کن کنه !
تا کی میخواهین بگین دشمن خونی ما بقیه دنیاست . شما میرید بهشت بقیه دنیا میرن جهنم آقا برو ...

-- فریبرز آمریکا ، Jul 21, 2009 در ساعت 02:15 PM