رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۳ تیر ۱۳۸۸

«فرد اعدام‌شده برادر عبدالمالک ریگی نبود»

«سه فردی که هشتم خرداد ماه جاری به اتهام انفجار مسجد علی‌بن ابی‌طالب شهر زاهدان اعدام شدند، نقش مستقیمی در بمب‌گذاری آن شهر نداشتند.»

قاضي پرونده این افراد به خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) گفته‌است که این افراد دو روز پیش از بمب‌گذاری زاهدان دستگیر شده بودند و اتهام آنها شرکت در گروگانگیری و تهیه مواد منفجره برای اقداماتی در سال گذشته بوده‌است.

یکی از سه فرد اعدام شده نیز متهم بود که موادمنفجره مورد استفاده حادثه مسجد علی‌بن‌ابی‌طالب را به فرد بمب‌گذار تحویل داده بود.»

این مقام قضایی می‌گوید که دادگاه این سه متهم، شب شنبه هفتم خرداد ماه برگزار شده و پس از پایان جلسه دادگاه، این افراد در سحرگاه هشتم خرداد به دار آویخته شده‌اند.

سردار غلامعلی نکویی، فرمانده انتظامی استان سیستان و بلوچستان روز هشتم خرداد ماه به خبرگزاری‌های ایران گفته بود که این سه نفر در انفجار انتحاری زاهدان دست داشته‌اند و به همین اتهام در ملاء‌عام اعدام شدند.

یک مقام قضایی مدعی است که «عبدالحمید ریگی اعتراف کرده‌است که برادرش، رهبر گروه جنداالله از آمریکا و اسرائیل دستور می‌گیرد»

روابط عمومی دادگستری سیستان و بلوچستان پیشتر از «اعتراف» این افراد به دخالت در این انفجار خبر داده بود.

این در حالی است که جندالله با برعهده گرفتن مسئولیت حمله تروریستی به مسجد شیعیان زاهدان، اعلام کرده بود که افراد اعدام‌شده دخالتی در این حمله تروریستی نداشته‌اند.

در جریان بمب‌گذاری مسجد علی‌بن ابی‌طالب شهر زاهدان ده‌ها نفر کشته و زخمی شدند.

برادر عبدالمالک ریگی اعدام نشده است
از سوی دیگر رئیس کل دادگستری استان سیستان و بلوچستان می‌گوید که متهمی که اواسط خرداد ماه جاری به نام عبدالحمید ریگی اعدام شد، برادر عبدالمالک ریگی نبوده‌است و دادگاه عبدالحمید ریگی و ۱۲ عضو دیگر گروه جندالله به تازگی در زاهدان برگزار شده‌است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ۱۶ خرداد ماه به نقل از دادگستری سیستان و بلوچستان، خبر اعدام عبدالحمید ریگی، برادر رهبر گروه جندالله را منتشر کرده بود.

ابراهیم حمیدی، رئیس کل دادگستری استان سیستان و بلوچستان به ایسنا گفته‌است: ««برخی رسانه‌ها خبر از اعدام فردی به نام عبدالحمید ریگی به عنوان برادر عبدالمالک در اواسط خردادماه داده بودند که باید بگویم چنین فردی اعدام شده، اما نسبتی با عبدالمالک نداشته و تنها یک تشابه اسمی بوده‌است».

راه‌بندی و سرقت مسلحانه، آدم‌ربایی مسلحانه، اقدام مسلحانه علیه پرسنل انتظامی پاسگاه‌های مرزی، ربودن اتباع خارجی و تهیه و حمل و نگهداری سلاح و مهمات از جمله اتهامات این ۱۳ عضو جندالله است.

قاضی این پرونده می‌گوید این افراد به وابستگی به سرویس‌های اطلاعاتی خارجی و حمایت مالی از کشورهای مخالف نظام جمهوری اسلامی به ویژه آمریکا «اعتراف» کرده‌اند.

این گزارش هم‌چنین مدعی است که «عبدالحمید ریگی اعتراف کرده‌است که برادرش، رهبر گروه جنداالله از آمریکا و اسرائیل دستور می‌گیرد و از سوی این کشورها آموزش دیده‌است.»

مقام‌های ایران سال گذشته اعلام کرده بودند که پاکستان عبدالحمید ریگی و سه تن دیگر از اعضای گروه جندالله را به ایران تحویل داده‌است.

عبدالحمید ریگی مسئول حادثه تاسوکی شناخته می‌شود که در آن دست‌کم ۲۱ نفر، از جمله مسئولان حراست فرمانداری و امور آب زاهدان و یکی از روحانیان دفتر نماینده ولی فقیه در استان سیستان و بلوچستان جان باختند.

گروه مسلح جندالله، مدعی است که در راستای حقوق اقلیت سنی در ایران می‌جنگد، اما تهران، جندالله‌ را گروهی ترویستی می‌داند که از سوی آمریکا و اسرائیل حمایت می‌شود.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
«برادر عبدالمالک ریگی اعدام شد»

نظرهای خوانندگان

ممنون از راهنمایی ریگی و این خبر اطلاع بدین
12=13 ؟
تعداد محاکمه شونده 12 تعداد اعدامی 13
564641 ایرنا مورخ 6/4/88
585658 ایرنا مورخ 22/4/88

-- ایرانی ، Jul 14, 2009 در ساعت 10:08 AM