رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۰ تیر ۱۳۸۸

اعدام ۱۲ عضو جند‌الله در هفته جاری

ابراهیم حمیدی، رئیس کل دادگستری استان سیستان و بلوچستان، از اجرای حکم اعدام ۱۲ عضو گروه جند‌الله در هفته جاری خبر داد.

آقای حمیدی امروز شنبه به خبرگزاری فارس گفت که رئیس دادگاه، برای ۱۲ تن از اعضای گروه جند‌الله حکم اعدام صادر کرده و یک عضو دیگر آن را به پنج سال «تبعید در زندان» محکوم کرده است.

به گفته این مقام قضایی، عبدالحمید ریگی برادر عبدالمالک ریگی نیز در میان ۱۲ نفری است که به اعدام محکوم شده‌اند.

آقای حمیدی از احتمال اجرای حکم اعدام این افراد در ملاء عام خبر داد.

پیش‌تر اعلام شده بود که عبدالحمید ریگی اعدام شده است، اما مقام‌های قضایی اعلام کردند که نام فردی که اعدام شده، مشابه نام عبدالحمید ریگی (برادر عبدالمالک ریگی) بوده است

«راه‌بندان و سرقت مسلحانه، آدم‌ربایی مسلحانه، اقدام مسلحانه علیه پرسنل انتظامی پاسگاه‌های مرزی، ربودن اتباع خارجی و تهیه و حمل و نگهداری سلاح و مهمات از جمله اتهامات این ۱۳ عضو جندالله است.

پیش‌تر اعلام شده بود که عبدالحمید ریگی هشتم خردادماه اعدام شده است، اما ۱۱ تیرماه مقام‌های قضایی اعلام کردند که نام فردی که به همراه دو عضو دیگر جند‌الله اعدام شده، مشابه نام عبدالحمید ریگی بوده و برادر عبدالمالک ریگی نبوده است.

مقام‌های ایران سال گذشته اعلام کرده بودند که پاکستان عبدالحمید ریگی و سه تن دیگر از اعضای گروه جندالله را به ایران تحویل داده‌ است.

عبدالحمید ریگی مسئول حادثه تاسوکی شناخته می‌شود که در آن دست‌کم ۲۱ نفر، از جمله مسئولان حراست فرمانداری و امور آب زاهدان و یکی از روحانیان دفتر نماینده ولی فقیه در استان سیستان و بلوچستان جان باختند.

گروه مسلح جندالله، مدعی است که در راستای حقوق اقلیت سنی در ایران می‌جنگد، اما تهران، جندالله‌ را گروهی ترویستی می‌داند که از سوی آمریکا و اسرائیل حمایت می‌شود.

Share/Save/Bookmark