رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۸

رکسانا صابری آزاد ‌شد

رکسانا صابری خبرنگار ایرانی- آمریکایی با حکم دادگاه تجدید‌نظر امروز (دوشنبه) از زندان آزاد شد.

صالح نیکبخت وکیل مدافع خانم صابری به خبرگزاری ایسنا گفت که دادگاه تجدید‌نظر حکم هشت سال زندان تعزیری موکلش را به «دو سال حبس تعلیقی» که تا پنج سال به اجرا در نخواهد آمد، کاهش داده است.

آقای نیکبخت در گفتگو با زمانه گفت که در محکومیت اولیه، جرم خانم صابری «جاسوسی برای کشور متخاصم و نگهداری اسناد طبقه‌بندی شده» تشخیص داده شده بود. ولی با ارائه ادله و مستندات جدید، مورد اول از وی رفع و تنها مورد دوم جرم تشخیص داده شد.

به گفته نیکبخت، با پذیرش اتهام دوم از جانب خانم صابری، حکم صادره تخفیف یافت.

عبدالصمد خرمشاهی وکیل دیگر رکسانا صابری نیز به رویترز گفته است که موکلش تا پنج سال اجازه هیچ‌گونه فعالیت خبری در ایران ندارد.

با این حال به گفته رضا صابری، رکسانا اجازه خروج از ایران را دارد. آقای صابری به آسوشیتدپرس گفته است که تا چند روز آینده به همراه رکسانا و مادرش ایران را ترک می‌کند.

بی‌بی‌سی نیوز نیز خروج خانم صابری از زندان اوین را تائید کرده است.


والدین رکسانا در خارج از زندان اوین در انتظار آزادی فرزندشان (عکس از AP)

دادگاه تجدید‌نظر رکسانا صابری روز گذشته در شعبه ۱۴ دادگاه انقلاب برگزار شده بود.

رکسانا صابری از ۱۲ بهمن ماه سال گذشته تاکنون به اتهام «جاسوسی» برای آمریکا در زندان به سر می‌برد. سازمان‌های مدافع حقوق بشر، آمریکا و اتحادیه اروپا بارها با صدور بیانیه‌های جداگانه‌ای خواستار آزادی وی شده بودند.

باراک اوباما و هیلاری کلینتون رئیس جمهوری و وزیر خارجه آمریکا از صدور چنین حکمی برای یک تبعه ایرانی- آمریکایی اظهار «تاسف و نا‌امیدی» کرده بودند.

رکسانا صابری ٣٢ ساله در آمریکا متولد و بزرگ شده است و از شش سال پیش در ایران به‌ تحقیق و تحصیل مشغول است.

وی با شبکه رادیویی ان‌پی‌آر و بخش جهان رادیو و تلویزیون بی‌بی‌سی تا ١٣٨٥ همکاری داشت.

ماه گذشته با صدور حکم هشت سال حبس تعزیری این خبرنگار، محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری ایران در واکنش به صدور این حکم از دادستانی تهران خواست که در رسیدگی به پرونده این خبرنگار «عدالت» را رعایت کنند.

در پاسخ به این درخواست آیت‌الله محمود هاشمی شاهرودی رئیس قوه قضاییه دستور داد تا به این پرونده در دادگاه تجدید‌نظر به دقت رسیدگی شود.

Share


در همین رابطه:
دادگاه تجدید‌نظر صابری برگزار شد

نظرهای خوانندگان

بسیار خوشحال کننده است که می شنویم آدم حسابی هم تو جمع حاکم وجود داره که کمک به آزادی بشر می کنند! اگر نداشت که همه تو زندان بودند از دست حکومتی که به مردمش اعتماد نداره!

-- مسعود ، May 11, 2009 در ساعت 03:00 PM

خبر سیاسی خوبی بود . اولا با تعلیق مجازات یعنی اینکه رکسانا مجرم هست ) ( جاسوس ) هست ولی بدلیل درخواست احمدی نژاد ، در مورد درخواست تجدید نظر حکم ، وی یک چهره قابل قبول تری در غرب و کاخ سفید بدست اورده است
البته نباید فشار های بین الملی را در این درخواست نادیده گرفت.
همچنین بایددر نظر داشت که حتما کانالهای ارتباطی بین ایران و کاخ سفید در این مدت فعال شده است و حتما کاخ سفید تا لحظاتی دیگر بنوعی از این اقدام تشکر خواهد کرد.دردنیای واقعیت سیاست صدها رکسانا اهمیتی ندارند تنها کلید کشایش دروازه های مذاکرات و امتیاز گیری هست .

آزادی مشروط وی یک برد بر د برای اوباما و احمدی نژاد تلقی می شود.
سعید سلطا نپور
برنامه تلویزیونی سقف شیشه ای
تلویزیون ایرانیان کانادا ( ای تی سی )

-- سعید سلطا نپور ، May 11, 2009 در ساعت 03:00 PM

خنده داره. یا ایشان جاسوس بوده یا نه که اگه بوده برای چی داره ازاد می شه و اگه نبوده طبق کدام مدارک و شواهد ایشان را قبلا محکوم کردن و هزینه این چند ماه عذاب و ناراحتی و وقت را باید کی بدهد.
تنها چیزی که می شه نتیجه گرفت این هست که تو ایران هیچ قانونی حاکم نیست و هرکسی را می شه دستگیر کرد و حکم هم براش صادر کرد. با این گار خودشان علنا اعلام کردن ما هیچ کارمون حساب و کتاب و قانون نداره چون یک مشت ...هستیم که به قدرت رسیدیم

-- مریم ، May 11, 2009 در ساعت 03:00 PM

یک مانور تبلیغاتی بسیار مناسب برای آقای احمدی نژاد در آستانه انتخابات.

-- بدون نام ، May 11, 2009 در ساعت 03:00 PM

حالا نوبت بهمن قبادی است که منتظر واکنش نامزدش بماند.

-- رضا ، May 11, 2009 در ساعت 03:00 PM

مريم خانم از شما بعيده مگه شک داشتي؟

-- ايراني شريف ، May 11, 2009 در ساعت 03:00 PM

خبر خیلی خوبی بود و خیال همگی هم راحت شد. البته که من خودم خیلی نگران نبودم. ظاهرا این هم یکی از همان بازیهائی بود که جمهوری اسلامی گاه و بگاه با ان معرکه میگیرید. اما اینکه چطوری باین خبرنگاران جوان بگوئیم که این مملکت فعلا حساب و کتابی ندارد، و انها هم، با همه حسن نیتی که دارند، واقعا کار بدرد بخوری برای مردم انجام نمیدهند. حتی خبرنگاران اسم و رسم داری مثل شون پن و کریستین امان پور و غیره هم تا بحال نتوانسته اند هیچ خبری که اسمش خبر باشد و تاثیری در زندگی سیاسی و اجتماعی مردم داشته باشد و یا منجر به افشای یکی از هزاران موضوع پشت پرده بشود را گزارش کرده باشند. بنابراین این خبرنگاران جوان بهتر است که استداد و مهارت خود را در گوشه دیگری از این دنیای بزرگ بکار بگیرند و ایران را واگذلر کنند بهمان هزاران روزنامه نویس ایرانی که در داخل ایران زندگی میکنند و از قضای اتفاق خیلی هم با دل و جرات مینویسند. انها نه نگران ویزا هستند و نه شهروند دو مملکت هستند و در نتیجه جمهوری اسلامی هم نمیتوانداز سر وصای ایجاد شده بهره بردای تبلیغاتی کند. خوشبختانه کتاب خاطرات نوشتن هم رونق انچنانی را هم که تا چند سال پیش داشت، از فرط سوء استفاده های بیجا، دیگر ندارد. بنا بر این ترا بخدا تا اطلاع ثانوی ما را به خیر شما امید نیست، شر مرسانید. با سپاس فراوان.

-- مینا زند ، May 11, 2009 در ساعت 03:00 PM

این هم «سهم عدالت» رکسانای امریکایی از جانب احمدی نژاد در نقش مجری نمایشات. محاکمه نمایشی. زندان نمایشی. ازادی نمایشی. انتخابات درراه هم نمایشی. داریم از خالق یکتا خواهشی. پایان ببخش به این همه سرکشی.

-- بدون نام ، May 11, 2009 در ساعت 03:00 PM

حالا باید پدر رکسانا رو بازداشت کنند به جرم ازدواج با غیر مسلمان!

-- بدون نام ، May 11, 2009 در ساعت 03:00 PM

ایکاش بقیه زندانیان هم آمریکایی بودند...

-- بدون نام ، May 11, 2009 در ساعت 03:00 PM

جرم خانم صابری «جاسوسی برای کشور متخاصم و نگهداری اسناد طبقه‌بندی شده» تشخیص داده شده بود. ولی با ارائه ادله و مستندات جدید، وی آزاد شد!
مسخره تر از این حکومت اسلامی در هیچ کجای این جهان یافت نمی شود.
کارگر باغ وحش،

-- Baghe Vahsh ، May 11, 2009 در ساعت 03:00 PM

مگه این خانم خودش به جاسوسی اعتراف نکرده بود؟
آزادی ایشون نشون میده که دولت ایران در عمل خوب میدونه که حریف امریکا نیست و ادعاهای پر شاخ و برگ نظامیش فقط مصرف داخلی داره.

-- بدون نام ، May 11, 2009 در ساعت 03:00 PM

نه خیر جناب مسعود. در جمع حاکم هیچ آدم حسابی ای وجود ندارد. چون آدم حسابی نمی تواند در سیستم های کوچکتر اینها هم کار کند. چه برسد به دادگاههایشان. از ترس و تحت فشار دولت ژاپن و آمریکا و کشورهای اروپایی ایران مجبور به این کار شد. اگر این خانم سیتی زن امریکایی نبود و مادرش هم ژاپنی نبود- به سرنوشت امید میرصیافی و بقیه بینوایانی که اسیر دست جمهوری اسلامی می شوند دچار می شد. این جا هم تمایز پولدارها و بی پولها را می بینیم. به هر حال خوشحالیم که دختر جوان زندگی خود را بازیافت.

-- N ، May 11, 2009 در ساعت 03:00 PM

سوال اینست، آیا آمریکا دولت متخاصم شناخته شد یا خیر؟

-- سیامک ، May 12, 2009 در ساعت 03:00 PM