رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۸۷

ماهواره ساخت ایران در مدار زمین قرار گرفت

ایران نخستین ماهواره ساخت داخل را با موفقیت در مدار زمین قرار داد.

در گزارش روز سه‌شنبه خبرگزاری‌های ایران آمده است که این ماهواره با نام «امید» با فرمان محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری ایران شب گذشته به فضا پرتاب شده است.

براساس گزارش رادیوی دولتی ایران، این ماهواره در هر ۲۴ ساعت، ۱۵ بار به دور زمین خواهد چرخید و گزارش‌های دورسنجی به مرکز فضایی در ایران می‌فرستد.

این ماهواره همچنین دو باند فرکانس و هشت آنتن برای ارسال اطلاعات دارد که در هربار چرخش، دوبار توسط ایستگاه‌های زمینی کنترل و هدایت می‌شود.

به نوشته‌های رسانه های داخلی، این ماهواره توسط ماهواره‌بر «سفیر دو» در مدار قرار گرفته و تمام تجهیزاتش در سازمان صنایع هوافضای ایران طراحی و تولید شده است.


ایران سال گذشته میلادی با پرتاب ماهواره‌بری تحقیقاتی، نخستین مرکز فضایی خود را راه‌اندازی کرد.
مقام‌های جمهوری اسلامی اعلام کرده‌اند که قصد دارند برنامه فضایی این کشور را گسترش دهند.

پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری ایران اعلام کرده است که ماهواره «امید» از نوع ماهواره سبک است. این ماهواره با هدف برقراری ارتباطات متقابل ماهواره و ایستگاه زمینی، تعیین مشخصات مداری و تله متری مشخصات زیرسامانه‌ها، در مدار زمین قرار داده شده است.

این ماهواره در اولین اقدام پیام رئیس جمهوری ایران را از فضا به زمین مخابره کرد.

دانشمندان ایرانی می‌گویند که ساخت ماهواره تحقیقاتی «امید» طی یک پروژه ۱۰‌ساله انجام گرفته است.

ایران شش ماه پیش نیز پرتابگری با نام «کاوشگر ۱» را با هدف «شناسایی محیط پروازی»، آزمایش کرده بود.
همان زمان نشریه تخصصی «جینز» مربوط به تجهیزات دفاعی، در مورد قدرت پرتابگر «کاوشگر ۱» نوشت که اگرچه این آزمایش با موفقیت همراه بوده، اما قدرت و فن‌آوری آن از موشک «شهاب ۳» که قبلاً آزمایش شده بود، بالاتر نیست.

Share
در همین رابطه:
ایران ماهواره «امید» را پرتاب کرد

نظرهای خوانندگان

پيام آقاي رئيس جمهور هم بعنوان نخستين پيام از اولين ماجراجويي پارسيان در فضا در نوع خود جالب بود!
بگمانم بيش ار نيمي از پيام ايشان "تمامن" بزبان عربي بود! و متن پيام نيز بيشتر مذهبي بود تا هرچيز ديگر؛
بدور از هرگونه موضع‌گيري نسبت به ايشان و يا ادعاهاي نژادپرستانه نسبت به ايران و اعراب، آيا بهتر نبود كمينه هرچه در پيام ايشان بود به پارسي "ترجمه" ميشد؟!! آيا چنين نكته روشني از قلم افتاده بود يا خود پيامي براي دنيا و مردم ايران داشت! پيامي در دل پيام ديگر!

-- ميم ، Feb 3, 2009 در ساعت 06:50 PM

از شنیدن اینگونه خبرهای ادم نمیداند که به ذکاوت و هوش و خرد بچه های وطن در فراهم اوردن چنین امکانات تکنولوژی خیره کننده ئی شاد شود و یا از شرمندگی انچه که حکومت با سواستفاده از اینگونه دست اوردها برای سرکوب بیشتر ملت و گسترش اهداف ماجرا جویانه خود در جهان سود میبرد متاثر شد ؟!.
داوید / تنه نزن

-- داوید ، Feb 3, 2009 در ساعت 06:50 PM

خوشبختانه اميد با موفقيت در مدار قرار گرفته و وجود دو جسم جديد در مدار 55.5 درجه تاييد شده، اين موفقيت رو تبريك ميگم به همه ايرانيان و هم ميهناي عزيزم! بدست آوردن اين موفقيت زير تحريم به هر حال كار بزرگيه كه متخصصان ايراني انجام دادند، از صميم قلب تبريك ميگم!

----
مشخصات دو جسم جديد در مدارها:
catalog numbers 33506 and 33507
in orbits of 245 × 378 km x 55.51 deg and 245 × 439 × 55.6 deg

يكي از دو جسم احتمالا شبه‌ماهواره اميد هست و ديگري آخرين بخش از حمل‌كننده سفير كه اون رو تا مدار مورد نظر همراهي كرده

اين دو جسم در اين مدار احتمالا قبل از سقوط مجدد به زمين حدود دو ماه باقي خواهند ماند و سپس هنگام سقوط بر اثر سايش با لايه‌هاي پايين‌تر جو خواهند سوخت و در مدتي كه مدار خودشون رو حفظ ميكنند هر نود دقيقه يك دور به گرد زمين ميچرخند كه يعني 16 بار در روز (تلوزيون ايران اعلام كرده بودحدود 14 بار گويا)

-- ميم ، Feb 3, 2009 در ساعت 06:50 PM

کسی که بخواهد گیر بدهد آخرش گیر می دهد. اگر با پرتاب ماهواره ایران جزو هشت کشور دارای قدرت پرتاب هم قرار بگیرد دوستان رادیو زمانه به یک جمله از یک مقاله ی یک مجله درباره ی مثلاً ضعف پرتاب قبلی اشاره می کنند.
یا دوستی به پیام احمدی نژاد گیر می دهد که چرا عربی دعا کرده!

-- سید مرتضی ، Feb 3, 2009 در ساعت 06:50 PM

احمدی نژاد به کنار، تبریک!
sometimes we really need to feel proud

-- بدون نام ، Feb 4, 2009 در ساعت 06:50 PM

اگرچه این آزمایش با موفقیت همراه بوده، اما قدرت و فن‌آوری آن از موشک «شهاب ۳» که قبلاً آزمایش شده بود، بالاتر نیست.
---------------------------------------------------
جالبه که موشک شهاب 3 که اینقدر به قدرش شک داشتن حالا میتونه ماهواره به فضا بفرسته و برای اینکه بگویند موشک ماهواره بر آنقدرها هم قوی نیست و پیشرفتی نشده میگویند شبیه به تکنولوژی شهاب 3 است.
رو که نیست سنگ ...
--------------------------------
اگر یک روز ایرانیها روی سطح ماه بنشینند خواهند گفت تکنولوژی ضعیفی در حد سفیر 2 بوده و آنقدرها هم جدی نیست

-- مهران ، Feb 4, 2009 در ساعت 06:50 PM

اقای سید مرتضی موضوع گیر دادن نیست. بر فرض که جریان طبق معمول خالی بندی نباشد این دوست ما حق دارد بر عربی بودن پیام احمدی نژاد انتقاد کند. ایا امریکا یا فرانسه یا هر کشور غربی مسیحی در اینگونه موارد از زبان لاتین استفاده میکنند یا زبان مادری و ملی خودشان (منظور زبان رسمی کلیسا هست که مسیحیان تا اواسط قرن بیستم صرفا برای نیایش به کار میبردند).
به نظر شما که سید و حتما راستگو هستید چند در صد از مردم این کشور بزرگ که موشک به هوا میفرستد و دلار به غزه و گندم و بنزین وارد میکند و غم و روزه و گریه و مرگ و خون و زندان و جایگزین شادی و خنده و جشن و رنگ و زیبایی کرده است عربی میفهمند و اصلا علاقه ای به فهمیدن این زبان دارند زبانی که بیشتر شبیه به ناله های شتران در کشتاگاه است تا یک زبانی با هارمونی و موسیقی و زیبایی زبان پارسی؟
اقا سید برو فکر کن و عمق فاجعه را دریاب که چرا افتخارات ما باید با عربی اعلام شود.

-- Nam ، Feb 4, 2009 در ساعت 06:50 PM

جناسب سید مرتضی "نیش عقرب نه از ره کین است اقتضای طبیعت اش اینست"
رادیو زمانه سایتی انتقادی ست و اصولا باید از همه چیز انتقاد کند البته بغیر از بعضی چیزها!

-- بدون نام ، Feb 4, 2009 در ساعت 06:50 PM

دوست عزيز سيد مرتضي،
همانطور كه در بالا ميبينيد من با اشتياق فراوان اين مطلب را دنبال ميكردم و از نخستين افرادي بودم كه آن را تبريك گفتم
ولي چنين انتقادي (كه چرا سخنان رئيس جمهور به فارسي ترجمه نشد) كاملا بر ايشان وارد است ولي در عين حال چيزي از ارزش اين كار بزرگ متخصصان ايراني كم نميكند!
من به شخصه وقتي خبر تاييد آن را شنيدم (چون شخصا به خبرگزاري‌هاي ايران مانند فارس ديگر اطمينان ندارم! حتما ميدانيد چرا) در پوست خود نميگنجيدم!
اين كار بسيار بزرگيست براي ايراني كه در تحريم به آن دست يافت ولي آيا بهتر نبود يك پيام كه به فارسي نگارش و ويرايش شده و بزيرايي نگاشته شده بعنوان نخستين پيام پارسيان از فضا انتشار ميافت؟! آيا خود شما از بابت از دست رفتن اين فرصت افسوس نميخوريد؟!
من به شخصه بسيار افسوس خوردم، هرچند اين گذشته ولي تذكر آن ميتواند جلوگيري كند از تكرار آن و از دست ندادن فرصتهاي بعدي براي گسترش فرهنگ وزبان پارسي و نشان دادن انسجام و يكپارچگي اين فرهنگ به جهان نه لجام گسيختگي و پاره پاره بودن آن!

-- ميم ، Feb 4, 2009 در ساعت 06:50 PM

بابا گیر ندید دیگه باید خوشحال باشیم

-- سید علی ، Feb 6, 2009 در ساعت 06:50 PM