رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۸۷

تذکر به وزیر کشور در خصوص مراسم بازرگان

۲۳ نماینده مجلس ایران در نامه‌ای به منع برگزاری چهاردهمین سالگرد درگذشت مهدی بازرگان دبیرکل فقید نهضت آزادی اعتراض کردند.

در این نامه که خطاب به صادق محصولی وزیر کشور نوشته شده، از این‌که مقام‌های امنیتی و انتظامی اجازه برگزاری این مراسم را نداده‌اند، اظهار تاسف شده است.

مراسم چهاردهمین سال درگذشت آقای بازرگان قرار بود پنجشنبه گذشته در حسینیه ارشاد برگزار شود که چند ساعت مانده به شروع آن، پلیس با محاصره خیابان‌های اطراف این حسینیه، اجازه برگزاری آن را نداد.

امضاء کنندگان این نامه به وزیر کشور تذکر داده‌اند که محدودیت‌ها برای برگزاری مراسم اولین نخست‌وزیر جمهوری اسلامی را رفع کند.

روز پنجشنبه هاشم صباغیان عضو ارشد نهضت آزادی در گفتگو با رادیو زمانه گفته بود که مقام‌های امنیتی ایران ساعت ۱۰ صبح به برگزار کنندگان اعلام کردند که اجازه برگزاری چنین مراسمی را ندارند.

آقای صباغیان افزوده بود که مقدمات برگزاری این مراسم آماده شده بود، اما پلیس با بستن درب حسینیه ارشاد و متفرق کردن کسانی که برای شرکت در این مراسم آمده بودند، اجازه نداد مراسم چهاردهمین سالگرد درگذشت آقای بازرگان برگزار شود.

امضاء کنندگان این نامه به وزیر کشور تذکر داده‌اند که محدودیت‌ها برای برگزاری مراسم اولین نخست‌وزیر جمهوری اسلامی را رفع کند

در چهاردهمین سالگرد درگذشت آقای بازرگان قرار بود احمد صدر حاج سید جوادی، ابوالفضل بازرگان، وحید میرزاده، ماجد غروی و خالد توکلی سخنرانی کنند.

ممانعت از برگزاری این مراسم، با انتقاد آیت‌الله حسینعلی منتظری نیز مواجه شده است.

آقای منتظری جمعه گذشته با انتقاد از اعمال این محدودیت‌ علیه نهضت آزادی و مراسم بزرگداشت آقای بازرگان گفته بود که «حالا کار به جایى رسیده که جلوى برگزارى آن را‏ ‏مى‎گیرند، روسیاهى به زغال مى‎ماند.»

دوهفته پیش نیز ماموران امنیتی مانع از برگزاری مراسم بزرگداشت جمعی از فعالان حقوق بشر در ایران که قرار بود از سوی نهضت آزادی برگزار شود، شده بودند.

مهدی بازرگان (۱۲۸۶-۱۳۷۳) نخست وزیر دولت موقت بعد از انقلاب اسلامی بود.

وی در کنار محمود طالقانی و یدالله سحابی، یکی از سه بنیانگذار نهضت آزادی ایران و همچنین از موسسین انجمن اسلامی دانشجویان در دانشکده فنی دانشگاه تهران است.

Share
در همین رابطه:
ممانعت از برگزاری مراسم سالگرد بازرگان

نظرهای خوانندگان

مردان بزرگ همیشه مظلوم بوده اند اما مرده انها نیز منشائ اثر می باشد و از ان وحشت دارند.

-- علیرضا صادقی ، Jan 27, 2009 در ساعت 03:00 PM