رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۲ فروردین ۱۳۸۸

کبودوند برنده جایزه هلمن-همت شد

محمدصدیق کبودوند برنده جایزه هلمن-همت سازمان دیده‌بان حقوق بشر شد.

کبودوند فعال حقوق بشر و روزنامه‌نگار در ایران، به دلیل نوشته‌هایش هم‌اکنون در حال گذراندن محکومیت ۱۰ ساله خود در زندان است.

دیده‌بان حقوق بشر هر سال جوایز هلمن-همت را به نویسندگانی اهدا می‌کند که به خاطر «ابراز دیدگاه‌های مخالف، انتقاد از مقام‌ها و اقدامات حکومت و یا گزارش موضوعاتی که حکومت با انتشار آنها مخالف است، مجازات می‌شوند.»


سارا لی ویتسون مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرده که «فعالیت‌های کبودوند به‌ عنوان یک مدافع حقوق بشر و روزنامه‌نگار مروج و حامی اصلاحات در ایران موجب زندانی شدن او شده است.»

به گفته خانم ویتسون، تجربه کبودوند «گواهی ناگوار مخمصه روزنامه‌نگاران، دگراندیشان و سایر منتقدین مسالمت‌آمیز در ایران امروز است.»

دیده‌بان حقوق بشر همچنین از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته که «هر چه سریع‌تر مراقبت‌های پزشکی مورد نیاز را در اختیار کبودوند که در شرایط وخیمی قرار دارد، بگذارند و به حبس ناعادلانه او پایان دهند.»

«کبودوند، گواهی ناگوار مخمصه روزنامه‌نگاران، دگراندیشان و سایر منتقدین مسالمت‌آمیز در ایران امروز است»

این سازمان بار دیگر از حکومت ایران خواسته که «مفاد مبهم و خودسرانه قوانین جزائی خود را لغو کند.»

به اعتقاد این سازمان، «حکومت ایران از این مفاد برای ساکت کردن منتقدین و فعالانی که خواهان استفاده از حق آزادی بیان و اجتماعات هستند، استفاده می‌کند.»

جایزه هلمن-همت از سوی سازمان دیده‌بان حقوق بشر در سال ۱۹۹۰ آغاز شده و از آن زمان تاکنون، این جایزه به بیش از ۶۰۰ نویسنده از ۹۱ کشور جهان اهدا شده است.

همه ساله کمیته‌ای متشکل از نویسندگان، سردبیران و روزنامه‌نگاران که شغل‌شان مبتنی بر آزادی بیان است، نامزدهای این جایزه را تعیین می‌کنند.

Share


در همین رابطه:
کبودوند عضو افتخاری انجمن قلم سوئد شد
«زندگی کبودوند در خطر است»

نظرهای خوانندگان

واقا حق ایشون بود.ایشان از بانیان کارهای حقوق بشری بودند در کردستان

-- مبارک ، Jan 22, 2009 در ساعت 03:28 PM

"جایزه هملن-همت شد" یا جایزه هلمن- هامت؟!
Hellman/Hammett

-- حسن ، Jan 23, 2009 در ساعت 03:28 PM

امیدوارم که همیشه سلامت و زنده باشند. خداوند ایشان برای حمایت از ستمدیدگان کردستان و ایران حفظ کند. این هم یک بیت کردی از استاد هژار، که گویای احوال این بزرگ‌مرد است:
لای هه‌ڵۆی به‌رزه‌فڕی به‌رزه‌مژی
چۆن بژی شه‌رته‌ نه‌وه‌ک چه‌نده‌ بژی

ترجمه:
اگر مثل عقاب بلندپرواز و بلندمکان باشی
مهم آن است که چگونه زندگی کنی ن چه مدت

-- کورش ، Apr 1, 2009 در ساعت 03:28 PM