رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲ مرداد ۱۳۸۸

هشدار درباره محو گورستان خاوران

«کارزار علیه ویرانی گلزار خاوران» با صدور اطلاعیه‌ای خبر داد که بخشی از این گورستان از سوی ماموران جمهوری اسلامی تخریب شده است.

این اطلاعیه پس از آن‌که شاهدان عینی از زیر و رو شدن بخشی از خاک این گورستان در هفته گذشته خبر دادند، منتشر می‌شود.

گزارش‌ها از تهران حاکی‌ است که ماموران جمهوری اسلامی با پاشیدن خاک تازه، اقدام به کاشت درخت در بخشی از این گورستان کرده‌اند.

«کارزار علیه ویرانی گلزار خاوران» در نامه‌ای از کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل خواسته که مانع تخریب گورستان خاوران شود.


در این نامه خطاب به کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل آمده است: «ما از شما مى‌خواهیم که با استفاده از کلیه‌ اختیارت و امکاناتتان از ویرانى و نابودى این گورستان که سند جنایتى بزرگ است و نماد حافظه‌ تاریخی مردم ایران، به فوریت پیشگیرى کنید.»

گورستان خاوران قطعه زمینی در جنوب شرقی شهر تهران است که بسیاری از قربانیان کشتار‌ سال ۱۳۶۷ در جمهوری اسلامی در آن، دفن شده‌اند.

«طرح سازماندهی و بازسازی» این گورستان که از سال ۱۳۸۴ آغاز شده با مخالف بازماندگان قربانیان مواجه شده است.

خانواده قربانیان سال ۱۳۶۷ اعلام کرده‌اند در صورتی با اجرای این طرح موافقت می‌کنند که نام و نشان، چگونگی و زمان اعدام و چگونگی و محل دفن جان‌باختگان روشن شود؛ درخواستی که تاکنون از سوی مسئولان جمهوری اسلامی مسکوت مانده است.

در آبان ماه امسال نیز برخی از خانواده‌های این قربانیان در نامه‌ای از کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد خواست بودند که برای پایان دادن به فشار‌ها علیه بازماندگان کشتار ۶۷ از سوی جمهوری اسلامی، تلاش کند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

جدال انسان با قدرت همان جدال حافظه‌ با فراموشی است.فراموشی یعنی تسلیم شدن،و این به‌ معنای پیروزی جنایت است.از یاد مبر.

-- milan ، Jan 18, 2009 در ساعت 03:55 PM

به نام آزادی
مرگ بر استبداد و ستم
به امید محاکمه انسانی بانیان این جنایت

-- م.ر.ل.ی از مشهد ، Jan 19, 2009 در ساعت 03:55 PM

ای کاش مسوولان جمهوری اسلامی گورستان ویرانگری هایشان را ویران میکردند.،نه خاک پاک آنانی را که برای آزادی میهن شان سرافرازانه جان باختند...

-- امین ، Jan 25, 2009 در ساعت 03:55 PM

I remember being a child and coming to Khavaran cemetery to commemorate a relative's anniversary when the regime thugs rolled their trucks and buses while shooting in the air to disperse the crowd. I remember my mother picking me up and running behind my dad as these animals wouldn't even allow us to have his body buried in some place. What kind of government does this to its people?

-- Aria ، Jul 24, 2009 در ساعت 03:55 PM