رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۸۷
چند ساعت پس از آتش‌بس یک‌جانبه اسرائیل صورت گرفت؛

اعلام آتش‌بس یک هفته‌ای حماس در غزه

منابع سوری اعلام کردند که رهبران حماس با آتش‌بس یک هفته‌ای در غزه موافقت کرده‌اند.

به گزارش رویترز و به نقل این منابع، رهبران حماس گفته‌اند که حملات علیه اسرائیل را متوقف می‌کنند و نیرو‌های اسرائیلی نیز طی این مدت باید از غزه خارج شوند.

اعلام آتش‌بس یک هفته‌ای حماس چند ساعت پس از آن‌که اسرائیل آتش‌بس یک‌جانبه را پذیرفت، صورت می‌گیرد.

این آتش‌بس مشمول تمام گروه‌های جهادی در فلسطین است.

کابینه اسرائیل از شب گذشته با آتش‌بس یک‌جانبه در غزه موافقت کرد، این در حالی بود که پرتاب راکت از سوی حماس امروز نیز به شهرک‌های یهودی نشین ادامه داشت.

آتش‌بس یک‌جانبه اسرائیل از ساعت سه و نیم بامداد به وقت تهران به اجرا شده است.

تا اندکی پیش از اعلام آتش‌بس، مبادله آتش به شدت میان طرفین درگیر در غزه ادامه داشت.

بی‌بی‌سی نیوز پیش از اعلام آتش بس حماس گزارش کرده بود که دست‌کم پنج راکت از سوی حماس به سدروت در جنوب اسرائیل اصابت کرده است.

ایهود اولمرت نخست وزیر اسرائیل با اعلام تصمیم کابینه اسرائیل در خصوص آتش‌بس یک‌جانبه اظهار داشت که اهدافی فراتر از آنچه مورد نظر این کشور بوده، محقق شده است.

با این حال وی تاکید کرد که سربازان اسرائیلی در غزه باقی می‌مانند و ادامه آتش‌بس، به رفتار حماس بستگی دارد.


سرباز اسرائیلی پس از اعلام آتش‌بس یک‌جانبه در غزه

سخنگوی دولت اسرائیل در واکنش به پرتاب موشک از سوی حماس اعلام کرده بود که ارتش این کشور در صورت پرتاب راکت از سوی حماس یا شلیک به نیروهای نظامی حاضر در غزه، به عمل متقابل دست خواهد زد.

در همین حال بان کی‌مون دبیرکل سازمان ملل و مقام‌های ایالات متحده و بریتانیا از اعلام آتش‌بس از سوی اسرائیل اظهار خشنودی کرده‌اند.

بان کی‌مون در عین حال بر ضرورت آتش‌بس دائمی و خروج نیروهای اسرائیل از غزه تاکید کرده است.

در همین حال امروز یکشنبه به دعوت مصر، نشستی بین‌المللی در شرم‌الشیخ برای تقویت طرح آتش‌بس پیشنهادی حسنی مبارک رئیس جمهوری مصر برگزار خواهد شد.

دبیرکل سازمان ملل، محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان، نیکولای سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، سفیر ایالات متحده در سوریه، گوردون براون وزیر خارجه بریتانیا، سیلویو برلوسکونی نخست وزیر ایتالیا، و دیگر سران کشورهای مختلف جهان در این نشست شرکت خواهند کرد.

آتش بس موقت میان اسرائیل و حماس پس از ۲۲ روز از حملات زمینی و هوایی به این منطقه به اجرا گذاشته شده است.
در این ۲۲ روز، بیش از ۱۲۰۰ فلسطینی و ۱۳ اسرائیلی کشته شدند.

تحلیل‌گران می‌گویند اسرائیل با اعلام آتش‌بس یک‌جانبه از پذیرش شرایط حماس در این خصوص امتناع کرد.

Share
در همین رابطه:
بررسی عقب‌نشینی از غزه در کابینه اسرائیل

نظرهای خوانندگان

- چرا نيروهاي حماس مستقيماً با اسرائيلي ها در گير نمي شوند؟ چرا به صورت مخفيانه از گوشه و كنار شهر پرتراكم غزه موشك پراني مي كنند؟ آيا آنها جرات رو دررويي مستقيم با سربازان اسرائيل را ندارند و از روبه روي آنها فرار مي كنند تا از جاي ديگري در شهر به طور مخفيانه موشك پرت كنند؟ اين چه مقاومتي است كه از رو به روي دشمن فرار مي كند و نه با استفاده از شرايط وسنگرهاي طبيعي، بلكه با استفاده از سپر انساني مردم غزه حمله هاي پراكنده انجام مي دهد؟
آيا واقعاً‌حماس كوچكترين مسئوليتي در قبال مردم فلسطين احساس مي كندو يا صرفاً و به قيمت جان و امنيت مردم به دنبال اثبات قدرت خويش است؟

-- عارف ر ، Jan 18, 2009 در ساعت 04:00 PM

لطفا اگر مي توانيد به اين سئوال من جواب بدهيد.
دراين همه سالي كه در اين دنيا ي فاني زيسته ام(50سال)بياد ندارم ونه شنيده ونه ديده ونه در جائي خوانده ام كه دراينهمه فجايع وكشتارهاوجنايتي كه برعليه بشر و يشريت شده و مي شودچه در زمان گذشته و چه در زمان حال از جنايت هيتلر و موسو ليني واستالين گرفته تا ديگران تا كشتار ارامنه كشتار كردها كشتاردر دارفو كشتار در رواندا تبعض نژادي در افريقاي جنو بي كشتار وبمباران مردم بيگناه با انواع بمب هاي شيميائي وغير شيميائي در ايران وكردستان و....
هيچگاه صدائي اعتراضي جمله اي تظاهراتي از جانب سران عرب يا
اپوزيسون كشورهاي عربي يا مطبوعات عرب يا حتي مردم عرب يا نويسندگان يا روشنفكران عرب يا سازمانهاي سياسي عرب بلند شده باشد.چرا چنين است؟چرا؟
اگر هم اعتراضي بوده در زماني بوده كه اسمي از اعراب بوده و گرنه هيچ و سكوت.و حتي در بسياري از موارد تاييد ويا حما يت از جنايات.
واما در مورد ايرانيان هميشه بر عكس بوده و خود را نخود هر اشئ كرده و مي كند و دست اخر هم بهاي حماقتشان را مي پردازند.به تاريخ بنگريد مخصوصا تاريخ چند صد سال اخير.
ايا اشتباه ميگويم؟

-- ايراني ، Jan 18, 2009 در ساعت 04:00 PM

دوست عزیز «ایرانی»
اگر منظور از اعراب سران دولتهای عربی همچون مصر و عربستان و ... باشد، حق با شماست ، اما در مورد مردم عرب ما چیز چندانی نمی دانیم چرا که صدای آنها به سختی شنیده می شود اما در این شکی نیست که بیشتر مردم عرب از دولتهای حامی دیکتاتوری های منطقه بیزار اند. در مورد ایرانی ها می بایست ، دوباره ، میان سران نامحبوب و مردم تفاوت گذاشت. آنجا که ظلمی بر بی گناهی برود و این مردم از آن آگاه شوند مانند هر انسان با وجدان دیگر احساس هم دردی می کنند و در بسیاری از موارد ، نمونه را در تاریخ کهن به اقوام یهود و در تاریخ مدرن به ارامنه (در طول نسل کشی ارامنه توسط حکومت عثمانی ) کمک و هم دلی کرده است و ٣٥٠ کودک بی گناه فلسطینی نیز از این هم دردی برکنار نیستند و اینکه به خون ریزی دیوانه وار در هر گوشه دنیا و توسط هر قدرت فاسدی اعتراض می شود نباید موجب تعجب باشد چرا که در این مورد اکثر ایرانی ها در کنار دیگر مردم دنیا از خون ریزی بیزار اند و صدا های با وجدان را از قلب اسراییل تا دل اروپا را می شنوند و با آن همراه اند. و «حماقت» در سکوت است چرا که سکوت پذیرش وحشی گری ست و کسی که کشتار انسان بی گناهی را بپذیرد مجوزی را برای کشتار خود و قوم خود نیز صادر کرده است. اما حرکت گروه هایی چون حماس نیز قابل پذیرش نیست چرا که راکت را باید به سمت متجاوز نشانه رفت و نه مردم بی گناه . البته مردم فلسطین با تمام توان خود در برابر تجاوز مقاومت می کنند و گر نه یکی از قوی ترین ارتش های دنیا با جنگی نابرابر ٢٢ روز در حال حمله و کشتار برای هیچ نیست. کشتار چه در خاوران و چه در غزه و هر جای دیگر باید انسان را متاثر کند و گر نه «نشاید که نام ات نهند آدمی».

-- یک دوست ، Jan 18, 2009 در ساعت 04:00 PM