رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۸۷

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

بررسی سیاست‌های دولت در خصوص درآمد‌های نفتی
روزنامه سرمایه در سرمقاله امروز خود با عنوان «تامین هزینه‌ها با سرمایه نفتی» به نقد رفتار دولت نهم در چگونگی مصرف درآمد‌های نفتی در چند سال اخیر پرداخته است.

این روزنامه می‌نویسد که «طی چند سال گذشته دولت سعی نکرده رفتار انقباضی در پیش بگیرد، بنابراین سهم نفت در بودجه هر سال افزایش پیدا کرده و رقم آن نیز بالا رفته است. اثر مهم و منفی افزایش سهم نفت در بودجه، افزایش حجم نقدینگی در جامعه بوده است.»

به اعتقاد سرمقاله نویس سرمایه «دولت برای استفاده از دلار نفتی هیچ راهی جز تبدیل آنها به ریال در پیش نمی‌گرفت بنابراین به یکباره حجم ریال در جامعه بالا رفت و موجب تورم شد.»

این روزنامه در ادامه می‌نویسد که «اهمیت کم شدن وابستگی بودجه به نفت آنقدر زیاد است که در سیاست‌های ابلاغی برنامه پنجم نیز بر آن تاکید شده است. هر چه دولت سالم‌تر باشد و بودجه صحیح‌تری داشته باشد، وابستگی بودجه به نفت هم کمتر است.»

متن کامل سرمقاله

بررسی نتایج خشونت‌ها در غزه
روزنامه کیهان در سرمقاله امروز خود با عنوان «از عقب‌نشینى پلکانى تا گدایى آتش‌بس» به بررسی تحولات اخیر در غزه پرداخته است.

به نوشته سرمقاله نویس این روزنامه، «مقاومت جانانه و ایستادگی سرخ و عاشورایی حماس و مردم غزه که دو روی یک سکه‌اند، خیلی زودتر از آنچه انتظار می‌رفت محاسبات رژیم وحشی و کودک‌کش اسرائیل را برهم زد و رویای صهیونیست‌ها و حامیان عرب و آمریکایی آنها را به کابوسی وحشتناک بدل کرد.»

کیهان در سرمقاله خود می‌نویسد که «رژیم صهیونیستی که با رویای پیروزی ۳ روزه و با هدف اعلام شده محو کامل حماس دست به حمله وحشیانه و سنگین زده بود، ۲۲ روز بعد با ناکامی و رسوایی به دریوزگی آتش‌بس آمده و حماس از پذیرش آتش‌بس دائم خودداری کرده و بر ضرورت مقاومت تا آزادی کامل فلسطین تاکید می‌ورزد.»

به اعتقاد کیهان «صهیونیست‌ها همزمان با احساس شکست و برای سرپوش نهادن بر این رسوایی و افتضاح بزرگ، به تدریج و به صورت پلکانی از اهداف قبلاً و رسماً اعلام شده خود عقب‌نشینی کردند.»

کیهان در ادامه به آتش‌بس یکجانبه اسرائیل اشاره می‌کند که و می‌آورد: «بدیهی است که آتش‌بس نمی‌تواند و نباید پایان ماجرا باشد. صهیونیست‌های غاصب دست به جنایات وحشیانه زده‌اند و کمترین مجازات آنها، مرگ است. هر جا که باشند و در هر نقطه ای از دنیا که پیدا شوند.

متن کامل سرمقاله

نقش دولت در اجرای سیاست نقدی کردن یارانه‌ها
روزنامه دنیای اقتصاد در سرمقاله امروز خود با عنوان «سیاست نقدی کردن یارانه‌ها و دخالت دولت» به بررسی میزان دخالت دولت در موضوع نقدی کردن یارانه‌ها پرداخته است.

سرمقاله نویس این روزنامه می‌نویسد: «نکته‌ای که باید به آن دقت کرد، این است که بزرگی و دخالت دولت به حجم درآمدها و مخارجش نیست، بلکه این نام برازنده مقررات‌زایی‌ها و دست‌اندازی‌هایی است که دولت در بازار انجام می‌دهد.»

دنیای اقتصاد در ادامه سرمقاه خود می‌آورد که «برای بستن راه دخالت‌ها باید مقررات‌زدایی صورت گیرد و آزادی در فعالیت‌های اقتصادی هرچه بیشتر با حمایت دولت فراهم شود و در این مورد اگر چه براساس قانون اساسی، منابع و مصارف طرح نقدی کردن یارانه‌ها باید از مجرای خزانه و بودجه بگذرد و احتمالا بودجه دولت را متورم می‌کند، اما به معنای دخالت بیشتر دولت در اقتصاد نیست.»

این روزنامه در پایان سرمقاله خود می‌آورد: «واقعیت این است در کشورهای توسعه‌یافته، دولت‌ها مخارج عظمیی را صرف تامین اجتماعی می‌کنند؛ اما این مخارج بدون دخالت و اخلال در سیستم بازار عمل می‌کنند، حال انتظار این است که دولت نیز در صورت پرداخت نقدی یارانه‌ها آن را در خارج از بازار بدون اخلال در سیستم بازار با مجراهای تامین اجتماعی هزینه کند.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات
سرمقاله روزنامه مردمسالاری با عنوان «گامی دیگر در پایان نومحافظه کاران»

سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «جمع بندی مقاومت غزه»

Share