رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۲ اسفند ۱۳۸۷
پلیس ایران اعلام کرد:

بازداشت هشت بهائی در جزیره کیش

پلیس ایران اعلام کرد که هشت بهائی را در جزیره کیش بازداشت کرده است.

سرهنگ سلیمان ملک‌زاده فرمانده انتظامی ویژه کیش، امروز پنجشنبه در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی پلیس این خبر را اعلام کرده است.

بازداشت این افراد، پس از یک‌سری «اقدامات اطلاعاتی و انتظامی» صورت گرفته است.
به گفته این مقام پلیس، بازداشت بهائیان در یکی از بازار‌های کیش انجام شده است.

سرهنگ ملک‌زاده گفته است که «تمامی این افراد ازخانواده‌های بهائی بودند و در بازرسی به عمل آمده از محل اقامت آنها در یکی از هتل‌های جزیره کیش، تعدادی کتب تازه به چاپ رسیده درباره بهائیت، کشف وضبط گردید.»

بر اساس این گزارش، افراد دستگیر شده دربازجویی‌ها گفته‌اند که «ساکن شهر تهران هستند و جهت تفریح و مسافرت به کیش سفر کرده‌اند.»
زمان دستگیری و هویت هیچ‌یک از این بهائیان تاکنون اعلام نشده است، اما وب‌سایت تابناک نوشته است که همه دستگیرشدگان کیش، زن هستند.

هنوز گزارش‌ها مبنی بر بازداشت تعدادی از بهائیان در تهران و اخراج دانشجویان در کرمان از سوی مراجع رسمی در ایران تائید نشده است

در پیوند با خبر دستگیری هشت بهائی در کیش، مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران از دستگیری چند بهائی در شهر تهران خبر می‌دهند.

این فعالان در گزارشی اعلام کرده‌اند که ماموران امنیتی ایران، روز گذشته با مراجعه به منزل ۱۰ بهائی در تهران، اقدام به تفتیش منازل آنها کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، ژینوس سبحانی، شاهرخ طائف، عزیزالله سمندری، پیام اغصانی و دیدار رئوفی از جمله این بازداشت شدگان هستند.

خانم سبحانی، منشی سابق کانون مدافعان حقوق بشر است که چند هفته پیش، فعالیت آن در ایران ممنوع اعلام شد.

روابط عمومی کانون مدافعان حقوق بشر شب گذشته با صدور اطلاعیه‌ای، بازداشت خانم سبحانی را تائید کرده است.
این کانون در اطلاعیه خود آورده است که بازداشت خانم سبحانی صبح روز چهارشنبه پس از تفتیش منزل شخصی وی صورت گرفته است.

مجموعه فعالان حقوق بشر همچنین در گزارشی دیگری از اخراج ۹ دانشجوی بهائی از دانشگاه کرمان خبر داده‌اند.

ژینوس سبحانی، منشی سابق کانون مدافعان حقوق بشر نیز در میان دستگیر شدگان است

مقام‌های دانشگاه شهید باهنر کرمان، اخراج این دانشجویان را به دستور سازمان سنجش کشور اعلام کرده‌اند.

هنوز گزارش‌ها مبنی بر بازداشت تعدادی از بهائیان در تهران و اخراج دانشجویان در کرمان از سوی مراجع رسمی در ایران تائید نشده است.

دستگیری این بهائیان در ایران در شرایطی صورت می‌گیرد که از ماه‌ها پیش روزنامه‌های کیهان، ایران و خبرگزاری‌های فارس و ایرنا اقدام به انتشار گزارش‌هایی علیه جامعه بهائیان ایران کرده‌اند که این اقدام‌ها با اعتراض جامعه جهانی بهائیت مواجه شد.

از سال گذشته تاکنون، هفت تن از مسئولان جامعه بهائیان ساکن ایران از سوی مقام‌های امنیتی جمهوری اسلامی دستگیر شده‌اند.

بهائیان در قانون اساسی جمهوری اسلامی به عنوان یک اقلیت دینی محسوب نمی‌شوند و پس از انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ در بیشتر اوقات، با نقض حقوق شهروندی از سوی نهادهای حکومتی روبرو بوده‌اند.

با این حال، چهار ماه پیش، آیت‌الله منتظری بلند‌پایه‌ترین روحانی منتقد جمهوری اسلامی، بار دیگر تاکید کرد که بهائیان «تا زمانی که علیه حاکمیت اسلامی فعالیت نکنند، باید از حقوق شهروندی برخوردار باشند، زیرا به هرحال حق آب و گل دارند و مالیات می‌پردازند.»

Share


در همین رابطه:
نگرانی سازمان ملل از نقض حقوق بشر در ایران

نظرهای خوانندگان

حقیقتاً حکومت ایران با این دستگیری ها به دنبال چیست؟! طوری درباره این دستگیری صحبت میکنند که گویی بهاییان گروهی فوق سرّی و فراری بوده اند و شناسایی آنان "یک‌سری «اقدامات اطلاعاتی و انتظامی»" میطلبیده است! تو گویی که سیستم امنیتی شان با دستگیری چند بهایی کاری خارق العاده انجام داده و مأموریتی پیچیده را به پایان رسانده که چنین با افتخار در مورد آن صحبت میکنند. بهاییان شهروندانی مثل دیگرانند، کتمان عقیده هم که نمیکنند، شناسایی و دستگیریشان چه مهارت عجیبی را میطلبد؟! دستگاه های عریض و طویل اطلاعاتی کشور به جای اینکه مشغول مبارزه با مواد مخدر و دزدیهای میلیونی و حفظ امنیت کشور باشد سرگرم کشف شهروندان بهاییست که سی سال است هنوز جرمشان مشخص نشده است! به کجا میبرید ما را...

-- گشتاسب ، Jan 15, 2009 در ساعت 04:00 PM

خب این همان آزادی مطلقی ست که جناب احمدی نژاد می گویند. مسخره نیست؟‌اینها جنایت نیستند؟؟

-- بدون نام ، Jan 15, 2009 در ساعت 04:00 PM

آفرین به رادیو زمانه که بالاخره این خبر را با تعداد درست و اسامی درست بازداشت شدگان منتشر ساخت .

-- anisa ، Jan 15, 2009 در ساعت 04:00 PM

سی سال پیش در چنین روزها شعارهایی بر در و دیوار نوشته میشد از قبیل « آزادی» ویا « من خواهان عدالت علی هستم تو خواهان عدالت کیستی؟». اکنون پس از سی سال آزادی را که باید در لقتنامه ها جستجو کرد ولی برای عدالت حضرت علی(ع) چه جوابی هست آیا آن حضرت هم چنین رفتاری باسایر دگر اندیشان داشتند؟ که مطمعنأ جوابش منفی است. آیا میتوان کسانی را که در این خاک زاده شده اند و پشت در پشت ایرانی بوده اند از حق زندگی و کار وتحصیل واز همه مهمتر امنیّت محروم کرد؟.به چه دلیل و مطابق کدام قانون با هممیهنان بهایی چنین رفتاری میشود؟ آنهایی که آیینشان هم بر خواسته از همین سرزمین است. آیا چه کسانی بیشتر از بهاییان که همه چیزشان ایرانیست در این سرزمین حق آب وخاک دارند؟ آیا مشکلات مردم ایران کم است که بهاییان این ظلمهای مضاعف را نیز باید تحمل کنند آنهم فقط به علت اعتقاداتشان؟ وای اگر از پس امروز بود فردایی!.

-- منصور ، Jan 15, 2009 در ساعت 04:00 PM

وقتی دراویش شیعه هم تحمل نمی شوند!!!

بنا به خبرهای رسیده از جزیره آزاد کیش ، پیرو پلمپ حسینیه و دستگیری تعدادی از دراویش نعمت اللهی گنابادی در هفته های گذشته ، امروز پنج شنبه 26دیماه ساعت 7 شب نیروهای اطلاعاتی و انتظامی بدون ارائه مجوز قضایی مبنی بر جلب و یا ورود به منزل در شب ، پس از محاصره و کنترل شدید منطقه ، به منزل آقای محمد جعفر انتصاری هجوم برده و تعدادی از دراویش سلسله نعمت اللهی گنابادی که در آن مکان جهت برگزاری مجلس درویشی و ذکر خدا حضور داشتند را جلب و با برخورد فیزیکی با مردان و زنان و با زور و غلبه، به بازداشتگاه اداره اطلاعات کیش منتقل نمودند.

تعداد و اسامی بازداشت شدگان تاکنون به صورت دقیق مشخص نیست ولی بنا به گزارشهای دریافتی : آقایان انتصاری ، عبدالرضا گودرزی احمد گودرزی ، امید حسن زاده ، مهران اسدپور و تورج یگانه ، هم اکنون در بازداشتگاه اطلاعات کیش به سر می برند .

آخرین خبرها از جزیره کیش حاکی از آن است که خانواده های دراویش بازداشت شده هم اکنون در مقابل اداره اطلاعات کیش تجمع نموده و خواستار آزادی بلا قید و شرط نامبردگان می باشند . خبرهای تکمیلی متعاقباً اعلام می شو.د

-- صلح کل ، Jan 16, 2009 در ساعت 04:00 PM

تهدید یک درویش نعمت اللهی گنابادی به اجرای حکم شلاق

ساعت 12 ظهر روز چهارشنبه 25دیماه 1387، جمشید لک از دراویش سلسله نعمت اللهی گنابادی در شهرستان دورود از سوی دادگستری این شهرستان تهدید شد .

به گزارش خبرنگار سایت مجذوبان نور از خرم آباد : ساعت 12 ظهر روز چهارشنبه 25 دیماه ، شخصی ناشناس با شماره تلفن 4236212 و معرفی خود به عنوان کارمند دادگستری ، با منزل آقای جمشید لک از دراویش گنابادی تماس گرفته و خواستار حضور فوری وی در دادگستری شده است .

براساس این گزارش ، جمشید لک به واسطه احضارهای خلاف قانون اداره اطلاعات شهرستان دورود و ایجاد مزاحمت برای وی و خانواده اش و ایراد ضرب و شتم از سوی مأمورین اطلاعات دورود بر روی دهان و لثه وی در بهمن ماه 1384 ، شکایتی را از مأمورین خاطی در اداره اطلاعات ، به مقامات ذیصلاح نوشت . به دلیل نگارش این نامه با شکایت اداره اطلاعات از سوی دادستانی دورود به اتهام نشر اکاذیب ، افتراء و توهین به مأمورین دولت تحت پیگرد قرار گرفت و با دستور دادستان 11 روز زندانی شد .

این گزارش می نویسد : جمشید لک از سوی شعبه 102 دادگاه جزایی دورود به شش ماه حبس ، 74 ضربه شلاق و یک میلیون ریال جزای نقدی محکوم شد که نهایتاً شعبه هفتم دادگاه تجدیدنظر لرستان وی را ازاتهامات نشراکاذیب و توهین به مأمورین تبرئه و نسبت به افتراء ، محکومیت 74 ضربه شلاق را تأیید نمود و حال دادگستری دورود خواستار اجرای حکم شلاق این درویش گنابادی است .

این گزارش در پایان می افزاید : وکالت این درویش گنابادی را آقای مصطفی دانشجو برعهده داشت که آقای دانشجو نیز در این پرونده به دلیل دفاع از این درویش گنابادی با شکایت اداره اطلاعات به اتهام تهمت و افتراء از سوی شعبه 102 دادگاه جزایی به یکسال حبس و 74 ضربه شلاق محکوم شد که نهایتاً شعبه اول دادگاه تجدیدنظر لرستان با تغییر عنوان اتهامی این وکیل دادگستری به نشراکاذیب محکومیت آقای دانشجو را به سه میلیون ریال جزای نقدی تبدیل کرد

-- صلح کل ، Jan 16, 2009 در ساعت 04:00 PM

مسؤولین محترم رادیو زمانه، ضمن تشکر از اطلاع رسانی های شما، همان طور که می دانید جامعهء بهائی در ایران تحت فشارهای زیادی است که منشأ اصلی آن اعتقاد بهائیان مبنی بر آمدن دینی جدید از طرف خداست.
اقلیت نامهربانی که کمر بر محو بهائیان بسته اند دقیقاً به همین دلیل اصلی است که بر ایشان ستم کرده و می کنند.اما از آنجا که اقلیت نامهربان مزبور خود را محور جهان و امت مرحومه می دانند و باقی دگر اندیشان بهائی وغیر بهائی را کم وبیش چیزی به حساب نمی آورند و از یک طرف نیز نمی خواهند سر به تن غیرشان باشد، و از طرف دیگر با ترس از افکار عمومی نمی خواهند ناقض حقوق بشر جلوه کنند، سرکوب بهائیان را نه به علت اعتقاد به دینی جدید، بلکه با وارد آوردن اتهامات و اکاذیب بر ایشان انجام می دهند.
گلهء ما بهائیان از این دوستان ستمگر بی انصاف زندان و محرومیت و کشته شدن نیست، بلکه گله از ایشان به خاطر نیرنگ و فریب و دروغ و اتهاماتی است که بر جامعه ای مظلوم وارد آورده و می آورند. ایشان می توانند همهء ما را بکشند؛ باکی نیست؛ مولای بهائیان به عشاقش فرموده در راه تحقق صلح و وحدت جهانیان حتی از دادن خون خود دریغ نکنند؛ چه خوش که گروهی در راه تحقق اتحاد بشر، بدون استفاده از خشونت و قهر ، به روشی مسالمت آمیز بکوشند و جان در این راه گذارند!
اما ستم روا داشتن از طریق تهمت و افترا کاری بس ناجوانمردانه وزشت است. افترا و دروغ برای توجیه ستمگری نشانهء ضعف و زبونی فکری وروحی و عقیدتی است. بکشید! ولی آن قدر جوانمرد باشید که بگویید به خاطر این می کشیم که معتقد به دینی جدید شده اید. ستمگران دورهء قاجار از شما بسی بی ریاتر بودند! چه که ایشان صریحاً می گفتند بهائیان را به خاطر خروج از اسلام وعقیده به دینی جدید می کشند! اما اقلیت نامهربان بی انصاف در این سی سال اخیر شجاعت آنان را ندارند و برای فریب ملت شریف ایران، ستم بر بهائیان را با تهمت زنا و جاسوسی و وابستگی سیاسی به صهیونیسم و امپریالیسم و ...توجیه می کنند.
اما دلخوشی ما بهائیان پس از اطمینان واعتماد به روح مترقی حاکم بر تعالیم حضرت بهاءالله، به اکثریت هم میهنان عزیزمان است که خود نیز خسته از ناجوانمردان اند و گوششان به مزخرفات ایشان بدهکار نیست.
روزی خواهد رسید که از میان این ملت نفوس منصف و جوانمرد بیشتری ظاهر خواهند شد و وقایع چند دههء اخیر را بازبینی عمیق منصفانه خواهند نمود و حقایق را بازنویسی و بازگو خواهند کرد. آن وقت است که ایرانیان عزیز صرف نظر از عقاید وجدانیشان، دست در دست هم ایران را آباد خواهند نمود.
درود بر هر جوانمرد منصفِ بی مکر و ریا

-- نوید ، Jan 16, 2009 در ساعت 04:00 PM

به مولایم سوگند که بهائیان هدفی جز کمک به ارتقاء و پیشرفت ایران ندارند، چرا حسن نیت را باور ندارید؟ چرا خدمات ایشان به هموطنان عزیز را می بینید و زندانی شان می کنید؟ ...؟
چرا این همه دروغ و تهمت؟ آیا خدایی آن بالا نیست که اینچنین پرده ی حیا دریده اید و زمین و زمان را به هم می بافید تا جرمی برای بهائیان بتراشید؟ آخر اگر جرمی بود، اگر کوچکترین نیت خلافی در بهائیان بود، اگر می خواستند علیه ملت یا دولت کاری بکنند در این سی سال بعد از اعدام بیش از 200 نفر و آزار و شکنجه ی ده ها و صدها هزار نفر از ایشان آن جرم را پیدا کرده بودید! ...

خدایا انصافی بده!

-- صادق ، Jan 16, 2009 در ساعت 04:00 PM

اين خبر مربوط به 6 ماه پيش ميباشد و در بين دستگيرشدگان يك كودك س چهار ساله هم بوده است ولي همه اين افراد به قيد وثيقه آزاد شده اند

-- دوست ، Jan 16, 2009 در ساعت 04:00 PM

دوست عزیزی که گفته‌‌ای این خبر برای شش ماه پیش «می‌باشد»
خوب است قبل از هرگونه اظهارنظر نگاهی به این لینک‌ بیندازی
http://tabnak.ir/pages/?cid=32912

-- علی ، Jan 16, 2009 در ساعت 04:00 PM

هنوز یادمان نرفته که 3 جوان بهایی فقط و فقط به جرم عشق ورزیدن به کودکان مناطق محروم و کمک به آنها، به جرم اقدام بر علیه امنیت ملی 1 سال و چند ماه است که به زندان رفته اند. هنوز یادمان نرفته که تعدادی از بهترین زنان و مردان این آب و خاک به جرم اداره تشکیلات بهایی به جاسوسی برای صیهونیسم متهم شده اند. هنوز یادمان نرفته که منای 16 ساله به جرم تشکیل کلاس برای اطفال بهایی طناب دار بر گردن می اندازد. حتی اگر ما نیز فراموش کنیم تمام روزهای سخت این چند سال را مولایم قسم یاد نموده که از ظلم احدی نگذرد... حضرت محمد رسول خدا فرموده است حکومت با کفر پایدار می ماند اما با ظلم نه

-- پریسا ، Jan 16, 2009 در ساعت 04:00 PM

تازه این هم لینک سایت پلیس که در کش گوگل قابل دسترسی است.

http://209.85.173.132/search?q=cache:k-AW9eAsYc8J:news.police.ir/NCMS/fullstory/%3Fid%3D90146

-- علی ، Jan 16, 2009 در ساعت 04:00 PM

شش ماه پيش نبوده، حدود 3هفته پيش بوده، كودك خردسالي هم همراه ايشان بوده.
جالب است كه سايت پليس، خبر را حذف نموده و از طريق كش گوگل قابل دسترسي است!!

-- پويا ، Jan 16, 2009 در ساعت 04:00 PM

جای تعچب است که جمهوری اسلامی که سی سال است اتهام جاسوسی برای اسرائیل را به بهائیان ایران تکرار می کند تا به حال نتوانسته برای اثبات این اتهام سندی ارائه دهد. جزتکرار این نکته که مراکز جهانی این گروه در اسرائیل واقع است. احداث این مراکز به دورانی که هنوز دولت عثمانی برقرار بود و دولتی بنام اسرائیل به این منطقه تحمیل نشده بود صورت گرفته است. چرا جمهوری اسلامی که تمام موجودیتش با اتکابه دستگاه عریض و طویل اطلاعاتی به ارث رسیده از حکومت پهلوی پابرجاست یکبار برای همیشه اسناد کشف شده از بهائیان را بطور مستند ارائه نمیدهد تا به ملت ایران ثابت شود اتهامات وارده به بهائیان قابل اثبات است؟ با یورش بردن به خانه های بهائیان و زیر و رو کردن اسباب و اموال آنها نباید تا به حال سندی قابل ارائه به ملت ایران کشف شده باشد؟ چرا برای سالیانی طولانی وقت و انرژی جوان هایی را که جذب سازمان های اطلاتی جمهوری اسلامی شده اند را این گونه به هدر می دهید؟ آیا نمی شود از این نیروها به گونه ای سازنده و مثبت استفاده کرد. این جوان ها جزو کم سوادترین و محتاج ترین قشرهای این جامعه هستند و نااگاهی و فقر آنها باعث شده این چنین مورد سوء استفاده قرار گیرند.

یک ایرانی طرفدار آزادی ابراز عقیده و بیان

-- بدون نام ، Jan 16, 2009 در ساعت 04:00 PM

اي دوست در روضه قلب جز كل عشق مكار كلمات مباركه مكنونه در حقشان دعا كنيم دستم بكير عبدالبهاء

-- ماهان ناشري از فرديس كرج ، Jan 16, 2009 در ساعت 04:00 PM

واقعا نميتوان از به اين بي عدالتي در جامعه چشم پوشي كرد.اونهم از جانب كساني كه در قانون اساسي خود همه افراد را يكسان در نظر گرفتند و بايد براي رعايت عدالت اجتماعي ،حداقل حقوق اجتماعي و شهروندي را براي افراد جامعه اش فراهم كند.نميدونم واقعا اين همه تعصب و غرض ورزي براي اين گروه از شهروندان جامعه كه همه جوره حامي كشور ايرانند ، چه معنايي مي تونه داشته باشه؟واقعا تنها چيزي كه مي تونم بگم اينه كه،اميدوارم كه وقتي ما دم از عدالت مي زنيم ،لااقل بتونيم يك قطره از اين درياي عدالت را نشون بديم براي حفظ آبرو هم كه شده.دست حق نگهدارتون

-- منادي صلح ، Jan 16, 2009 در ساعت 04:00 PM

در رابطه با خبر مربوط به دستگيري 8 نفر بهائيان در كيش، اين موضوع مربوط به شنبه 7 خرداد ماه ميشود كه 9 نفر كه يكي از آنها دختر بچه اي چهار ساله بود و به قصد مسافرت تفريحي به كيش رفته بودند. ايشان را در يكي از بازارهاي كيش دستگير نموده و نهايتا ايشان را پس از بازجوييهاي متعدد تا 10 ديماه آزاد كرده اند. نهايتا از يكي از ايشان وثيقه گرفته اند و فعلا حكمي براي آن يك نفر صادر نشده است.

ايشان 5 خواهر به همراه فرزندانشان بوده اند كه بصورت گروهي به سفر رفته بودند و عجيب! اينكه بلافاصله پس از دستگيري، كليه موبايل ها را از ايشان گرفته و امكان هيچگونه اطلاع رساني به خانواده هايشان را نداده اند و مامورين هتل را هم تهديد كرده اند كه بهيچ وجه به خانواده هاي ايشان، اطلاعات درستي ندهند و تنها بگويند كه پس از خروج از هتل، هيچگونه خبري از ايشان نداريم.

البته امنيت و آرامش هم معني جديدي پيدا كرده است!

-- ناشناس ، Jan 17, 2009 در ساعت 04:00 PM

اشتباه می کنید

-- راستگو ، Jan 17, 2009 در ساعت 04:00 PM

به سایت تابناک مراجعه کردم و حقیقتا متاسف شدم از این که دولت جمهوری اسلامی به جهت استیصال دست به دامن تهمت و افترا شده . این دو رفتار و کردار در قرآن صراحتا منع شده است و گویا دوستان عزیز از آن بی خبرند.
شایان ذکر است که بهائیان معتقدند که یک ذره عفت و عصمت بهتر است از هزار سال عبادت. آنها تقوی و پرهیزگاری را در راس همه فضائل می دانند و معتقدند در رفتار و گفتار و کردار هرگز نباید از حد وقار و ادب تجاوز نمود.حضرت بهاءالله ادب را سید اخلاق می نامند.
ایشان غیبت را مذموم و در ردیف زنا می شمارند. حال این دوستان عزیز با دروغ و غیبت و افترا و مکر می خواهند مروج فضائل اخلاقی شوند ؟ چگونه می خواهند در آن عالم در پیشگاه الهی جوابگوی اعمال و کردار زشت و ناپسند خود باشند؟

-- حقیقت جو ، Jan 18, 2009 در ساعت 04:00 PM

اخه خودتون فکر کنید چرا بهاییان با این همه ظلم و ستم که در حقشان شده باز هم محکم ایستاده اند ؟ چرا برای رشد ایران تلاش می کنند؟ ایا انها سزاوار این همه ظلم هستند؟ تمام دنیا انها را قبول دارند به جز ایران.....

-- ایرانی ، Jan 18, 2009 در ساعت 04:00 PM

چی میشه گفت؟بهایی نیستم ولی کتابهای دینی انها ره مطالعه کردم.به عنوان انسان حق استفاده از اب و خاک مملکت خودشان را دارند.ایران برای تمام ایرانیان است

-- lida ، Jan 20, 2009 در ساعت 04:00 PM

هر چند اینهمه مورد ظلم و ستم قرار گرفته ایم ولی ترسی نداریم اطمینان دارم به یاری خداوند منان و یاری جمال مبارک حقیقت آشکار خواهد شد و به قول معروف ماه همیشه پشت ابر نخواهد ماند

-- عاشق صلح و دوستی ، Mar 12, 2009 در ساعت 04:00 PM