رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۸۷

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

حمله شدید به برخی رهبران مذهبی جهان اسلام
روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود با عنوان «پرده‌هائی که بالا رفتند» به انتقاد شدید از مواضع برخی رهبران مذهبی جهان اسلام در خصوص حوادث غزه پرداخته است.

این روزنامه می‌نویسد: «راستی در طول نزدیک سه هفته تهاجم وحشیانه نظامیان صهیونیست به مردم غزه چرا از القاعده و طالبان صدائی در نیامد؟ چرا طنطاوی علیرغم آنهمه اعتراض که اساتید و علمای الازهر به او کردند حاضر نشد سکوت خود را بشکند؟»

جمهوری اسلامی در ادامه سرمقاله خود با اشاره به حوادث غزه می‌آورد: «اینجا که دیگر جنوب لبنان نیست تا آن افراطیون دروغگو و این مفتیان مزدور بتوانند این‌گونه توجیه کنند که حمایت از حزب‌الله موجب رشد تشیع می‌شود. مردم غزه اهل سنت و حماسی‌ها اخوانی هستند. حمایت از اهل سنت در برابر صهیونیست‌ها اگر وظیفه دینی افراطی‌ترین گروه‌ها و جریان‌های اهل سنت نباشد پس چه وظیفه‌ای برعهده آنهاست؟»

به اعتقاد سرمقاله نویس این روزنامه «جریان‌های افراطی و دربارهای عرب با همه متعلقاتشان از جمله مفتی‌های درباری دو سر یک طیف وابسته به مثلث شوم آمریکا انگلیس و صهیونیسم را تشکیل می‌دهند که فقط بنابه دستور و فرموده عمل می‌کنند.»

متن کامل سرمقاله

درخواست محاکمه بین‌المللی اسرائیل
روزنامه رسالت در سرمقاله امروز خود با عنوان «جنایت جنگی اسرائیل و وظایف نهادهای بین‌المللی» می‌نویسد که رهبران اسرائیل باید به خاطر حمله به غزه محاکمه شوند.

رسالت آورده است که اسرائیل به خاطر «استفاده گسترده از سلاح‌های ممنوعه و کشتار جمعی، کشتار زنان و کودکان و تیرباران دسته‌جمعی در خانه‌ها» مرتکب جنایت جنگی شده و باید محاکمه شود.

به باور سرمقاله نویس این روزنامه «تاریخ بشر هیچ مقطعی را سراغ ندارد که مردمی مظلوم در قطعه‌ای زمین به وسعت ۳۶۰ کیلومتر مربع از هوا، دریا و زمین بیش از ۲۲۰۰ بار مورد هجوم مداوم و بی‌وقفه قرار گیرند و علی‌رغم آن ۱/۵ میلیون نفر انسان بی‌پناه به هیچ چیز جز مقاومت فکر نکنند.»

رسالت در پایان می‌آورد: «پارلمان‌های کشورهای اسلامی موضوع جنایات جنگی رژیم صهیونیستی را به صورت یک طرح مورد رسیدگی قرار دهند و از دولت‌های خودشان بخواهند ضمن قطع رابطه با اسرائیل، نماینده خود را برای برپایی یک نشست جهانی جهت محکومیت جنایات ارسال نمایند.»

متن کامل سرمقاله

بررسی نتایج جنگ در غزه
روزنامه کیهان در سرمقاله امروز خود با عنوان «نعش اسرائیل بر دوش اوباما» به بررسی نتایج جنگ غزه پرداخته است.

به اعتقاد سرمقاله نویس این روزنامه «نبرد در غزه را اکنون می‌توان پایان یافته محسوب کرد. حماس جنگ را برده است و این حقیقتی است که حتی رسانه‌های اسرائیلی در بیان آن ملاحظه کاری نمی‌کنند.»

کیهان در ادامه می‌نویسد: «صهیونیست‌ها که ظاهرا جز کشتار زنان و کودکان هنری ندارد حدود پنج روز است که تلاش می‌کنند وارد شهرهای غزه و رفح شود اما هنوز حتی به قدر چند ده متر هم جلو نرفته‌اند. اکنون آخرین گزارش‌ها حکایت از آن دارد که صهیونیست‌ها عملیات جنگی واقعی را متوقف کرده‌اند و صرفا به جنایت مشغولند.»

این روزنامه در بخش دیگری از سرمقاله خود می‌نویسد: «حماس همانطور که خالد مشعل به روشن‌ترین شکل ممکن گفته، حداکثر آماده است تحت شرایطی ۱-محاصره کاملا رفع شود ۲-حملات زمینی فورا متوقف شود ۳-صهیونیست‌ها به‌طور کامل از غزه عقب نشینی کنند و ۴-حملات از راه دور قطع شود؛ درباره آتش بس موقت مذاکره کند.»

کیهان معتقد است «حتی اگر مصر و اسرائیل درباره جزئیات توطئه مشترک خود به تفاهم برسند حماس هر گز زیر بار آن نخواهد رفت و اساسا چه معنی دارد گروهی که زیر فشار زور و اسلحه و در صحنه جنگ سر خم نکرد و باج نداد، پای میز مذاکره حاضر به واگذاری امتیاز باشد.»

کیهان در پایان می‌نویسد: «غاصبان قدس شریف جنگ دوم را باختند. نه حماس نابود شد، نه دولت هنیه سقوط کرد، نه سران حماس به شهات رسیدند، نه موشک باران متوقف شد، نه شعاع ناامنی سرزمین‌های اشغالی کاهش یافت و نه حماس تا آن حد ضعیف شد که ابتکار ننگین آناپولیس را بپذیرد.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات
● سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «‌سیاست‌های انقباضی یا انبساطی؟»

● سرمقاله روزنامه مردمسالاری با عنوان «فرهنگ ترافیک حلقه مفقوده»

● سرمقاله روزنامه قدس با عنوان «گریز از شکست با حربه اتهام»

Share