رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۸۷
برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری دهم؛

خاتمی: «یا من می‌آیم یا میرحسین موسوی»

محمد خاتمی می‌گوید که از میان وی و میرحسین موسوی تنها یک نفر نامزد انتخابات ریاست جمهوری می‌شود.

اظهارات آقای خاتمی یکی از صریح‌ترین مواضع وی در چندماه گذشته در خصوص دعوت‌ها برای حضور در انتخابات است.

به گزارش امروز (دوشنبه) بنیاد باران، آقای خاتمی گفته است: «ضمن احترام به همه کسانی که کاندیداتوری خود را اعلام کردند یا اعلام خواهند کرد، می‌گویم به یاری خداوند یک نفر از میان من و آقای مهندس موسوی نامزد خواهد شد.»

این تصمیم پس از نشست مشترک آقای خاتمی و میرحسین موسوی اتخاذ شده است.

با این اظهارنظر مشخص شد که یکی از نامزد‌های مطرح در انتخابات ریاست جمهوری ایران از میان یکی از این دو نفر خواهند بود.
با این حال، این در صورتی است که شورای نگهبان صلاحیت نامزد نهایی را تائید کند.

میرحسین موسوی که به عنوان فردی نزدیک با آیت‌الله خمینی شناخته می‌شود، طی سال‌های ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۸ پست نخست وزیری ایران را بر عهده داشت، اما دو دهه است که به نحو قابل توجهی از سیاست‌های اجرایی کناره گرفته است.

اصلاح‌طلبان ایرانی پیش‌تر علاقه‌مند بودند آقای موسوی به عنوان یک شخصیت میانه‌روی محبوب که به واسطه نزدیکی وی با آقای خمینی همچنان از مشروعیت بالایی برخوردار است، در انتخابات ریاست جمهوری نهم در سال ۱۳۸۴ شرکت کند.


با این حال وی به دلایلی که هرگز فاش نشد از شرکت در انتخابات خودداری کرد و محمود احمدی‌نژاد با شکست دادن اکبر هاشمی رفسنجانی به قدرت رسید.

موسوی چپ‌گرا با حمایت آقای خمینی توانست کشور را در جنگ با عراق و انزوای بین‌المللی حفظ کند.

پس از فوت آقای خمینی در سال ۱۳۶۸ پست نخست وزیری از میان برداشته شد.
میرحسین موسوی هم اکنون رئیس فرهنگستان هنر است.

محمد خاتمی نیز بین سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴ دو دوره پست ریاست جمهوری را بر عهده داشت.
از دولت وی به عنوان «دولت اصلاحات» نام برده می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار امیدواری کرد که «اگر از امکانات موجود سوء استفاده نشود، سخت‌گیری‌های بی‌جا نشود و واقعاً رای مردم مورد حرمت قرار گیرد» تردید ندارد که «وضع طور دیگری خواهد بود و حتی کسانی که امروز سر کار هستند و می‌خواهند دوباره بیایند باید شعار‌های خودشان را عوض کنند.»

انتخابات ریاست جمهوری دهم ایران ۲۲ خرداد ماه سال آینده برگزار خواهد شد.

وب‌سایت کلمه که گفته می‌شود متعلق به طرفداران آقای موسوی است نیز امروز در گزارشی نوشته که خاتمی و موسوی به این نتیجه رسیده‌اند که یکی از آنها به‌طور قطع نامزد ریاست جمهوری شود.

آن‌طور که این وب‌سایت از نتیجه جلسه مشترک این دو گزارش کرده، آنها توافق کرده‌اند که «با توجه به شرایط خطیر کنونی و نگرانی‌های ناشی از آینده انقلاب حضور در عرصه انتخابات ضروری است، از این رو یک از این دو بزرگوار قطعا در نامزد انتخبات خواهند شد و دیگری در جامعه مدنی پشتیبان فعال کاندیدای منتخب خواهد بود.»

Share

نظرهای خوانندگان

خبر خوبی است اگر به مردم این فرصت داده شود که باصطلاح از افراد خودی را از بین چندین نفر انتخاب کننند . اگرچه بنظر میرسد نظر آیت الله خامنه ای نسبت به این دو نفر آقایان بصور ت زیاد و شاید هم کم مثبت نباشد. علی

-- علی ، Jan 12, 2009 در ساعت 06:00 PM

به امید خدا و با کوشش مردم

-- بدون نام ، Jan 12, 2009 در ساعت 06:00 PM

دو تایی با هم رئیس جمهور بشوید چه اشکالی دارد ؟ فرق جمهوری اسلامی با دیگر جمهوری ها درجهان این است که تمام کارهایش با همه فرق دارد حالا چه اشکالی دارد اصلا 3 تا رئیس جمهور داشته باشیم خاتمی میرحسین موسوی محمود احمدی نژاد
اگر فکر می کنید 3 تا رئیس جمهوری کم است اسم من را هم تو صندوق رای گیری بیندازید والا حالا که صندوق ها از قبل پر می شود چند تا چند تا رئیس جمهوری داشتن که ایراد ندارد .

-- من هم هستم ، Jan 12, 2009 در ساعت 06:00 PM

تنها یک جنگ احتمالی با ایران می تواند احمدی نژاد را بر کسانی چون خاتمی یا موسوی پیروز کند و دست نیروهای تندرو را در منحرف کردن برنامه ی هسته ای باز بگذارد.

-- Reza ، Jan 12, 2009 در ساعت 06:00 PM

بهتر است آن کسی که اعتماد به نفس دارد و در مقابل ناملایمات می ایستد بیاید وگرنه اگر نیایید بهتر است. گذشته زشت و خنده زیبای شما را ما فراموش نمی کنیم آقای خاتمی و چه کنیم که که به تو اعتماد کردیم و از تو زخم خوردیم.

-- داریوش ، Jan 13, 2009 در ساعت 06:00 PM

به نظرمن امام
زمان هم كانديد شود بازاحمدي
نژادرارييس جمهورمي كنند

-- بدون نام ، Jan 21, 2009 در ساعت 06:00 PM

رییس جمهور باید شجاع باشد و فقط حرف نزند .
همه می توانند حرف بزند فقط مهم اینست ببینیم که چه کسی مرد عمل است .

-- بدون نام ، Feb 18, 2009 در ساعت 06:00 PM