رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۸۷
درخواست تازه ایران:

«کشور‌های اسلامی با اسرائیل قطع رابطه کنند»

ایران در اعتراض به حوادث غزه از کشور‌های اسلامی خواست که روابط خود با اسرائیل را قطع کنند.

طرح این درخواست طی نامه‌‌ای به اطلاع رهبران چند کشور اسلامی رسیده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، منوچهر متکی وزیر خارجه ایران که امروز (دوشنبه) در حاشیه نوزدهمین نشست شورای برنامه‌ریزی منطقه‌ای اکو با خبرنگاران گفتگو می‌کرد، افزود که از ارتباط سیاسی برخی کشورها با اسرائیل متاسف است.

آقای متکی تاکید کرد که این تصمیم در مقابل اسرائیل، بخشی از اقداماتی است که کشور‌های اسلامی باید علیه تل‌آویو اتخاذ کنند.

وزیر خارجه ایران همچنین از آماده شدن لایحه‌ای از سوی وزارت بازرگانی خبر داد که بر اساس آن کمیته‌ای اجرایی برای شناسایی شرکت‌های مرتبط با اسرائیل، تشکیل خواهد شد.

هفته گذشته وزارت صنایع و معادن دولت احمدی‌نژاد نیز فعالیت تمام شرکت‌هایی که مظنون به داشتن سهام‌دار اسرائیلی هستند را در ایران به حالت تعلیق درآورد.

این تصمیم پس از تصویب طرح هفت ماده‌ای «الزام دولت به حمایت همه‌جانبه از مردم فلسطین» در مجلس شورای اسلامی اتخاذ شده است.


این مصوبه که ازسوی شورای نگهبان نیز تائید شده، دولت ایران را موظف می‌کند که «در روابط اقتصادی و سیاسی خود با کشورهای حامی» تجدید‌نظر کند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، دولت ایران شب گذشته کلیات لایحه‌ای را از تصویب گذرانده که بر اساس آن شرکت‌های خارجی طرف قرارداد با اسرائیل در ایران مجازات خواهند شد.

در صورت تصویب نهایی این لایحه، شرکت‌هایی که در اسرائیل سرمایه‌گذاری کرده و یا به تل‌آویو کمک مالی کنند با مجازات از سوی ایران مواجه خواهند شد.

از مشهورترین شرکت‌هایی که برخی از محافظه‌کاران با فعالیت آنها در ایران به خاطر آن‌چه «وابستگی به سهامداران اسرائیلی» می‌نامند، مخالف هستند، می‌توان به شرکت نستله، کوکاکولا، تیمبرلند، اینتل، نوکیا و... اشاره کرد.

برخی از این شرکت‌ها هم‌اکنون در ایران در حال فعالیت هستند و هنوز گزارشی رسمی مبنی بر این‌که کدام یک از آنها دارای سهامدار اسرائیلی هستند، از سوی دولت ایران منتشر نشده است.

منوچهر متکی در دهم مهر ماه سال جاری اعلام کرده که وزارت خارجه جزوه‌‌ای هفت جلدی که در آن نام تمام شرکت‌های اسرائیلی گرد‌اوری شده است را در اختیار محمدرضا باهنر عضو هیئت رئیسه مجلس قرار داده است.
این لیست تاکنون از سوی هیچ یک از رسانه‌های رسمی دولت منتشر نشده است.

Share
در همین رابطه:
تلاش ایران برای توقف خشونت‌ها در غزه

نظرهای خوانندگان

دیگر لزومی به قطنامه های سازمان ملل برای تحریم ایران نیست!!! بدبخت ملت ایران که مجبورند از فلسطینیها هم فلسطییتر شوند!!!

-- Nam ، Jan 12, 2009 در ساعت 05:00 PM