رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۸۷

«نگرانی از وضعیت جسمی ۵۴ زندانی کرد»

خبرگزاری دیده‌بان حقوق بشر کردستان اعلام کرد، وضعیت جسمی ۵۴ زندانی کرد که اقدامات تنبیهی علیه آنان در زندان ماکو اعمال شده، وخیم است.

۵۴ زندانی سیاسی کرد که به مکانی جدید در زندان ماکو منتقل شده‌اند، به علت نبود وسایل گرمایشی و آب گرم دچار بیماری‌های عفونی و آنفولانزا شده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر کردستان علت انتقال این تعداد از زندانیان را به این «محل نامناسب» در واکنش به اعتصاب غذای ماه گذشته گروهی از زندانیان اعلام کرده است.

گروهی از زندانیان سیاسی کرد ماه گذشته در اعتراض به «وضعیت وخیم زندان و رعایت نکردن موازین قانونی در جریان دادرسی» دست به اعتصاب غذا زده بودند که گزارش شده اعتصاب غذای کنونی تعدادی از انها نیز در همین راستا است.

دانشجویان مدافع حقوق بشر کردستان نیز با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرده‌اند که وضعیت جسمی برخی از اعتصاب کنندگان در این زندان وخیم است.

این دانشجویان همچنین هشدار داده‌اند که تعدادی از اعتصاب کنندگان نیاز مبرم به اقدامات پزشکی دارند.

در این اطلاعیه به نام ۲۲ زندانی اشاره شده که هم‌اکنون در اعتصاب غذا به سر می‌برند.

مقام‌های قضایی و مسئولان زندان ماکو تاکنون با گذشت یک هفته از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر اعتصاب غذای زندانیان، در این خصوص اظهارنظری نکرده‌اند.

منابع کرد می‌گویند که به علت محدودیت‌های فراوان در زندان ماکو، اطلاعات بسیار محدودی از وضعیت زندانیان به بیرون از زندان منتقل می‌شود.

محدودیت‌ها علیه زندانیان کرد در حالی ادامه دارد که دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی که اخیرا از وضعیت اقلیت کرد در ایران منتشر کرده، از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته که قوانینی را که اجازه سرکوب این اقلیت در غرب این کشور را می‌دهد تغییر داده و یا لغو کنند.

Share
در همین رابطه:
گزارشی از وضعیت کرد‌های ایران