رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۸۷

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

نحوه اجرای سیاست‌هاى کلى برنامه پنجم توسعه
روزنامه ایران در سرمقاله امروز خود با عنوان «گام دوم در مسیر چشم‌انداز» به بررسی نحوه اجرای سیاست‌هاى کلى برنامه پنجم توسعه پرداخته است.

سرمقاله نویس روزنامه ایران می‌نویسد که «نگاهى گذرا به برنامه‌هاى توسعه که بعد از جنگ در ایران تدوین و اجرا شده نشان مى‌دهد محور اصلى برنامه‌هاى اول و دوم تأکید بر بازسازى اقتصاد کشور، برنامه سوم رشد اقتصادى و برنامه چهارم به گفته تدوین‌گران آن اقتصاد دانایى‌محور بوده است.»

این روزنامه در ادامه می‌آورد: «حال که سیاست‌هاى کلى برنامه پنجم توسعه با دو بال پیشرفت و عدالت قرار است به اجرا گذاشته شود، خوب است برنامه‌ریزان با نگاهى عمیق به آنچه گذشته است، از نواقص درس گرفته تا از آسیب هاى احتمالى جلوگیرى شود.»

ایران در بخش دیگری از سرمقاله خود در خصوص نحوه اجرای این برنامه می‌نویسد: «نکته قابل توجه در این سیاست‌ها توجه به هدفمندکردن یارانه‌ها به عنوان ابزارى در جهت دستیابى به عدالت اجتماعى و اقتصادى است، امرى که دولت نهم درصدد اجراى آن است.»

این روزنامه در پایان سرمقاله خود می‌آورد: «ابلاغ سیاست‌هاى کلى برنامه پنجم گام نخست در تدوین این برنامه است و امید است با همگرایى تمامى دستگاه‌هاى مسئول بتوان برنامه‌اى برپایه آنچه که در سیاست‌هاى کلى آمده تدوین کرد تا در پایان این برنامه شاهد تحقق نیمى از اهداف چشم انداز بود.»

متن کامل سرمقاله

توصیه‌هایی در خصوص صدور گاز ایران به اروپا
روزنامه دنیای اقتصاد در سرمقاله امروز خود با عنوان «شانس گازی و آنچه نباید کرد» به بررسی ظرفیت‌های گازی ایران در رابطه با اروپا پرداخته است.

به اعتقاد سرمقاله نویس این روزنامه «ایران این شانس را دارد که به عنوان دومین کشور دارای ذخایر گاز طبیعی در یک دوره میان ‌مدت به فروشنده اول گاز به اروپا و حتی جهان تبدیل شود.»

دنیای اقتصاد می‌نویسد:‌ «شانس هنوز در پشت دروازه ایران خوابیده است. اما استفاده از شانس نیازمند تدبیر، هوشمندی، آینده‌نگری و فرصت‌شناسی بالایی است و نمی‌توان همواره آن را منتظر گذاشت.»

این روزنامه در ادامه می‌آورد: «برای اینکه ایران در صادرات گاز نقش برجسته و منطبق با توانایی‌های ذاتی خود داشته باشد، چند کار باید کرد و چند کار نباید کرد. نخستین کاری که نباید کرد یا در انجام آن احتیاط کامل ضرورت اجتناب‌ناپذیر دارد، این است که با رقیب خود، رفیق صمیمی و یکرنگ و خالص نشد. واقعیت این است که گازپروم روس، رقیب ایران است و اتحاد استراتژیک با این پدیده بدون توجه به همه گوشه‌ و کنارهای مسئله صادرات گاز به منفعت ملی نیست.»

متن کامل سرمقاله

«دلایل حمله اسرائیل به نوار غزه»
روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود با عنوان «مقاومت همیشه زنده است» می‌نویسد که اسرائیل در حمله به غزه شکست خورده است.

به نوشته سرمقاله نویس این روزنامه «تاکنون علاوه بر واقعیت‌های مشهود در صحنه جنگ غزه که ناکامی ارتش رژیم صهیونیستی را به نمایش گذاشته حداقل سه نشانه روشن برای شکست این رژیم متجاوز بروز کرده است. اول اعتراف اولمرت نخست وزیر رژیم صهیونیستی که گفته است به هیچ‌یک از اهدافمان دست نیافته‌ایم، دوم تلاش سفرهای پیاپی هیئت‌های اروپائی به منطقه که پیداست در پی راه نجاتی برای صهیونیست‌ها هستند. و سوم سخنان حسنی مبارک رئیس رژیم مصر که گفته است حماس نباید پیروز این جنگ باشد.»

جمهوری اسلامی در بخش دیگری از سرمقاله خود می‌نویسدکه اسرائیل با هدف «جبران شکست در جنگ ۳۳ روزه لبنان» و «از بین بردن حماس» حملات در غزه را آغاز کرده است.

این روزنامه در پایان نتیجه می‌گیرد که اسرائیلی‌ها «به هیچ‌وجه تصور نمی‌کردند در غزه با چنین مقاومتی مواجه شوند. درست به همین دلیل بود که فکر می‌کردند بسیار سریع و با کمترین هزینه می‌توانند ضربه‌های روحی و حیثیتی سختی را که در شکست جنگ ۳۳ روزه متحمل شده اند جبران نمایند.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات
سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «بودجه چیست و برنامه کدام است؟»

سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «زمین‌گیرى در میدان، پیروزى روى کاغذ»

Share