رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۸۷

تلاش اتحادیه اروپا برای آتش‌بس در غزه

خاویر سولانا به نمایندگی از اتحادیه اروپا خواستار آتش‌بس فوری در غزه شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، خاویر سولانا رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در عین حال گفته است که کشورهای اروپایی عضو این اتحادیه، برای مشارکت در ماموریت ناظران بین‌المللی بر روند صلح اعلام آمادگی می‌کنند.

وی در گفتگو با بی‌بی‌سی نیوز تاکید کرده است که آتش‌بس باید دائمی باشد و همه باید آن را رعایت کنند.

آقای سولانا که برای گذراندن تعطیلات سال نو میلادی در اسپانیا به سر می‌برد، امروز برای پیوستن به هیئت اتحادیه اروپا راهی قاهره شد.
این هیئت قرار است برای بررسی وضعیت منطقه و راه‌های آتش‌بس و نیز ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه، به فلسطین، اسرائیل، مصر و اردن سفر کند.

سولانا در عین حال قرار است به‌طور جداگانه از سوریه و لبنان نیز دیدار کند.

کارل شوارزنبرگ وزیر خارجه جمهوری چک که هم اکنون ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، رئیس این هیئت است.
برنارد کوشنر وزیرخارجه فرانسه، کارل بیلت وزیرخارجه سوئد و بنیتا فررو والدنر کمیسیونر روابط خارجی اتحادیه اروپا نیز از دیگر اعضای این هیئت هستند.

روسیه نیز اعلام کرده است که نماینده‌ای برای بررسی اوضاع غزه، به منطقه خواهد فرستاد.


سربازان اسرائیلی وارد خاک غزه می‌شوند

در حالی که بسیاری از سران جهان خواستار برقراری آتش‌بس فوری در نوار غزه هستند، ایالات متحده از مواضع متحد خود اسرائیل حمایت می‌کند و بر اساس منابع دیپلماتیک، واشینگتن مانع اصلی دستیابی به توافق در نشست شورای امنیت بوده است.
این نشست ویژه برای توافق بر سر توقف خشونت‌ها در غزه تشکیل شده بود.

آمریکا می‌گوید در حال بررسی طرحی است که ضمن برقراری آتش‌بس، توقف پرتاب موشک از سوی حماس به اسرائیل را هم تضمین کند.

آسوشیتدپرس نیزگزارش کرده است که امروز با آغاز حملات زمینی اسرائیل به غزه، ۳۱ نفر دیگر از شهروندان فلسطینی جان باخته‌اند.

به این ترتیب، تعداد قربانیان حملات اسرائیل به غزه از شنبه گذشته تا کنون به ۵۰۰ تن رسیده است که به گفته مقام‌های سازمان ملل، دست‌کم ۱۰۰ نفر از آنها غیرنظامی هستند.

در حالی که ارتش اسرائیل شمار نظامیان کشته شده حماس در حملات زمینی را ده‌ها تن اعلام کرده، حماس می‌گوید تنها چهار تن از نیروهایش جان باخته‌اند.

تلویزیون حماس نیز از زخمی شدن ۳۰ سرباز اسرائیلی خبر داده است که منابع اسرائیلی این خبر را تائید نکرده‌اند.

مارک رگو سخنگوی دولت اسرائیل صبح امروز با رد شایعه تغییر دولت در غزه پس از حمله زمینی به این منطقه، گفت که مردم غزه خود قربانی افراطی‌گری‌های حماس هستند.

حملات اخیر اسرائیل به غزه، شدیدترین حملات نظامی این کشور پس از حمله ۲۰۰۶ به لبنان بوده است.

Share
در همین رابطه:
درگیری شدید ارتش اسرائیل با حماس

نظرهای خوانندگان

اینها همش بازی است. با دروغ در عرض یک هفته به عراق حمله ور شدند و بیش از یک میلیون و بیست هزار مردم بدبخت را به خاک و خون کشیدند. مسلمانان باید هرچه زودتر به تمام اسلحه های کشتار جمعی مجهز گردند تا چنین در سرزمین خود به خاک و خون کشیده نشوند. نابود باد صیهونیسم و امپریالیسم.

-- بدون نام ، Jan 5, 2009 در ساعت 06:00 PM