رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۵ اسفند ۱۳۸۷

خاتمی: قانون اساسی وحی منزل نیست

محمد خاتمی رئیس جمهوری سابق می‌گوید که قانون اساسی ایران «وحی منزل» نیست و راه‌هایی برای تغییر آن وجود دارد.

در قانون اساسی ایران از سال ۱۳۶۸ تاکنون هیچ تغییری صورت نگرفته است.

به گزارش امروز (شنبه) خبرگزاری ایلنا، آقای خاتمی که در دیدار با اعضای هسته مرکزی «پویش دعوت از خاتمی» سخن می‌گفت، اشاره‌ای به این تغییرات نکرد، اما گفت که «در خود قانون اساسی هم راه‌هایی برای ایجاد تغییر و ترمیم در آن پیش‌بینی شده است.»

محمد خاتمی یکی از نامزد‌های مطرح جریان اصلاحات در انتخابات آتی ریاست جمهوری ایران است که تاکنون به دعوت‌ها برای حضور در این دوره از انتخابات پاسخ روشنی نداده است.

به گفته رئیس جمهوری سابق ایران، برخی از روش‌ها و رویه‌ها در چند سال گذشته در ایران «درست نبوده است» و بهتر است که متصدیان امر برای تغییرات این رویه‌ها خودشان پیشقدم شوند.


این برای چندمین بار طی ماه‌های اخیر است که آقای خاتمی انتقاد‌هایی متوجه سیاست‌های دولت نهم در اداره کشور می‌کند.
وی پیش از این، از نخبگان و تمام جریان‌های سیاسی در ایران خواسته بود که برای «نجات کشور» اقدام کنند.

در ششم شهریور ماه سال ۱۳۸۱ یعنی حدود یک سال پس از آغاز دور دوم دولت اصلاحات، خاتمی دو لایحه معروف به لوایح «دوقلو» را به مجلس تقدیم کرد.
یکی از این لوایح مربوط به تعیین اختیارات رئیس جمهوری و دیگری لایحه اصلاح قانون انتخابات بود که خاتمی سرانجام هر دوی آنها را از مجلس پس گرفت.

در صورتی که لایحه نخست به تصویب شورای نگهبان می‌رسید، رئیس جمهوری در ایران به عنوان مسئول اجرایی قانون اساسی این اختیار را داشت که در صورت مشاهده امری که ناقض قانون اساسی است، جلوی آن را بگیرد.

لایحه دوم نیز خواستار حذف نظارت استصوابی، جلوگیری از ردصلاحیت‌های گسترده و پاسخگو کردن نهاد ناظر بود.

Share

نظرهای خوانندگان

ای کاش آقای خاتمی دست از مبهم صحبت کردن بر میداشت. واقعا نمیدونم نتیجهٔ این کلی‌ بافی‌ها از طرف کسی‌ که قصد فعالیت سیاسی داره چیه ؟ ایشون که اهل عمل نیست بهتره حرف نزنه.

-- mehdi ، Dec 27, 2008 در ساعت 03:15 PM

یک ١٢ سالی دیر گفتی و دیگر ملت هم اعتباری به حرف باد هوا نمی دهد.

-- بدون نام ، Dec 27, 2008 در ساعت 03:15 PM

تمامی صحبت های آقای خاتمی درست. بعضی ها معتقدند؛ که وحی منزل نیست، و عده ای دیگر می گویند؛ وحی منزل است.
سئوال این است؟ چه کنیم با این مسئله ای که قابل حل نیست؟ توجه کنید، بهای این مسئله را مردم ایران پرداخت می کنند، با پوست و خون.
توجیهی،


-- Tojihi ، Dec 27, 2008 در ساعت 03:15 PM

آقای خاتمی، اگر فرصتی پیدا کردند، سری به مکاتب دیگر، از جمله مکتب شیمی، بیولوژی، فیزیک، و ریاضیات ... بزنند.
بعد متوجه خواهند شد‌، بعضی اجسام در بعضی از مایعات و گازها به سادگی حل نمی شوند. یا زمان حل شدن آنها هزاران سال طول می کشد.
مکتبی،

-- Maktabi ، Dec 27, 2008 در ساعت 03:15 PM

آقای خاتمی، از کاندید شدن در پست ریاست جمهوری اسلامی صرف نظر کنید! تشریف ببرید قم و به این مکتب خانه های اسلامی، سر و سامانی بدهید. مسئولیت و کار شما این است.
کاردان،

-- Kardan ، Dec 27, 2008 در ساعت 03:15 PM

تا وقتی که در کشوری شخصی مانند رهبر و مجلسی مانند خبرگان که آن هم زیر نظر رهبر است، وجود داشته باشد که قدرتشان حتی بالاتر از مجلس به اصطلاح مردمی و رئیس جمهور می باشد، هیچ امیدی به تغییرات و اصلاحات وجود ندارد.

-- محمدرضا ، Dec 27, 2008 در ساعت 03:15 PM

آقای خاتمی در زمان ریاست جمهوری شان، تغییر قانون اساسی را "خیانت" خواندند. احتمالا زمان انتخابات نزدیک است و به خاطر نمی آورند.

-- هاتف ، Dec 27, 2008 در ساعت 03:15 PM

آقای خاتمی، از متصدیان امر، کسی در فکر تغییر نیست که بخواهد پیشقدم شود. رهبران و مدیران و نمایندگان مجلس و بازار و کسبه و پاسداران حکومت جمهوری اسلامی، هم کر شده اند و هم کور. نه دیگر می شنوند، و نه می بینند. و اوضاع مملکت به قدری از هم پاشیده، که کسی دیگر جرات ندارد پیشقدم شود. مگر اشخاصی امثال احمدی نژاد که طبقه بالا را بطور کلی بسته.

اجاره ای،

-- Ejarei ، Dec 27, 2008 در ساعت 03:15 PM

آقای خاتمی، شما ابتدا باید تکلیف خود را با مکتب خمینی که مسئولیت آنرا آقای مصباح، پدر معنوی این مکتب خانه بعهده دارد و تولیدات و محصولات آن دولت نهم است، روشن کنید.
تولیتی،

-- Toliyati ، Dec 28, 2008 در ساعت 03:15 PM

متاسفانه هر 4 كامنت بالا بنظر از يك فرد مي آيد
. زنده باد خاتمي

-- محسن ، Dec 28, 2008 در ساعت 03:15 PM

پدرجان،
به نظر می رسد که تمامی دوستان فوق پيرو مشی نخبه کشی ايران تشريف دارند.
يادآور می شود که دو راه بيشتر وجود ندارد:
الف - انقلاب و تغيير وضعيت موجود با عملکردی خشونت آميز
ب - مسير رفورم و تغيير وضيعيت موجود با روش های مسالمت آميز، آرام و پيوسته
با حاميان روش اول سخنی نيست وليکن روی سخن با حاميان روش دوم است که اشتباه مکرر تاريخ ايران که جايگزينی گام اول با گام آخر است که نتيجه ای جز عقيم ماندن حرکت و کشته شدن نخبه ای ديگر است اجتناب کنند.

-- زوربای یونانی ، Dec 28, 2008 در ساعت 03:15 PM

آقای زوربای یونانی درست می گویند «مسير رفورم و تغيير وضيعيت موجود با روش های مسالمت آميز، آرام و پيوسته» ممکن می باشد. امّا با برگذاری انتخابات مجدد در مورد حکومت جمهوری اسلامی با نظارت سازمان های بی طرف بین المللی، امکان رفورم و تغییر میسر است.
زوربای هندی،

-- Zorba of Indian ، Dec 28, 2008 در ساعت 03:15 PM

از شعار، زنده باد و مرده باد به انداز کافی مصرف شده است. بهتر است، دوستان با مدارک و اسناد محکمتری به این بازی انتخابات وارد شوند.
جمکرانی،

-- Jamkarani ، Dec 28, 2008 در ساعت 03:15 PM

عجب ملت نخبه کشی هستیم ما !

-- Ali ، Dec 28, 2008 در ساعت 03:15 PM

آقای خاتمی، تقریبأ تمام داروها را از سموم تهیه می کنند. برای نابودی زهر و سم باید از سم دیگری استفاده شود.
خاری به پا دارید، برای بیرون کشیدن آن خار باید از خار دیگری استفاده کنید.

خرّات،

-- Kharrat ، Dec 28, 2008 در ساعت 03:15 PM

خاتمي يعني اميد به آينده

-- محمود ، Dec 31, 2008 در ساعت 03:15 PM

یکی از تلخترین خاطرات من در دوران دانشجویی پاسخ صریح آقای خاتمی به گروههای خواستار رفراندوم و اصلاح قانون اساسی و به ویژه دانشجویان بود. ایشان گفتند ما هم خائن به دین هستیم و هم خائن به کشور . گمان میکنم سخنان اخیرشان تنها یک ژست انتخاباتی است. اگر ایشان حقیقتا خواهان اصلاح قانون اساسی در جهت دموکراتیزاسیون رژیم حاکم هستند اولا باید ملزومات آن را بپذیرند و ثانیا باید بندهای مورد نظر خود را به ملت اعلام کنند و ثالثا راهکار مشخصی برای اصلاح قانون اساسی ارائه دهند.

-- صمد ، Dec 31, 2008 در ساعت 03:15 PM

دوستانی که میگویند اقای خاتمی به وعده های خود در زمینه ازادی سیاسی و مدنی و کلی مباحث دیگر عمل نکرده اند پر بیراه نمی فرمایند اما به این مساله هم توجه کرده اند که در حال حاظر به جز ایشان گزینه انتخاباتی دیگری وجود ندارد
؟. کسانی که هر روز از گذشته مینالند لطفا به این مهم اشاره کنند که اگر خاتمی نه پس که ؟ اینجا جمهوری اسلامی است که با نظارت استصوابی گلوی مردم را می فشارد .

-- ایراندخت ، Feb 23, 2009 در ساعت 03:15 PM