رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۳۸۷

هدفمند کردن یارانه‌ها، محور اختلاف محافل اقتصادی

یک مقام مسوول در گفت و گو با سایت دولت، ارایه هم‌زمان لوایح هدفمند کردن یارانه‌ها و بودجه سال ۸۸ را تکذیب کرد.

این مقام مسوول که نامی از او برده نشده، ضمن رد خبر «برخی رسانه‌ها» به نقل از «مقامات غیر‌مسوول» که از ارایه هم‌زمان لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها و لایحه بودجه ۸۸ کل کشور به مجلس طی روزهای آینده خبر داده‌اند‌، گفت: «بررسی و رایزنی درخصوص لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در مراحل آخر است و این لایحه به‌زودی به مجلس ارائه می شود.»

این اظهارنظر رسمی در حالی صورت می‌گیرد که چند روز پیش وزیر اقتصاد از «ارائه هم‌زمان لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها و لایحه‌ بودجه ۸۸» خبر داده بود.

موضع‌گیری این «مقام مسوول» در مقابل سخنان «غیرمسوولانه» وزیر اقتصاد، در حالی است که مصباحی‌مقدم، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس از منتفی شدن پرداخت نقدی یارانه‌ها خبر داده بود، خبری که بلافاصله از سوی سخنگوی طرح تحول اقتصادی تکذیب شد.

در عین حال، سایت دولت امروز، از زبان «یک مقام مسوول دولت» با تاکید بر این‌که تاکنون در دولت درباره ارایه هم‌زمان دو لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها و بودجه ۸۸ کل کشور به مجلس ،بحثی و سخنی مطرح نشده است، نوشت: «اصولاً تنظیم و تدوین نهایی لایحه بودجه ۸۸ کل کشور نیاز به تصویب لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در مجلس دارد. زیرا باید منابع و مصارف بودجه ۸۸ بر اساس هدفمند کردن یارانه ها و چگونگی آن تنظیم شود».

وی هم‌چنین از رسانه‌ها به‌خاطر تحت فشار قرار دادن دولت برای ارائه‌ی هر چه زودتر لایحه بودجه سال ۸۸ انتقاد کرد و گفت : «این‌که ‌برخی‌ها با اشاره به زمان ارائه لایحه بودجه در سال‌های قبل می‌گویند که دولت در حال تاخیر در ارایه این لایحه است، حرفی نادرست است. زیرا به‌دلیل تغییرات ساختاری که دولت از سال گدشته در شیوه بودجه‌نویسی ایجاد کرده است، حجم این لایحه بسیار کم شده و قابل مقایسه با گذشته نیست و به همین دلیل مجلس پارسال در چهار روز و شورای نگهبان در یک جلسه کوتاه بودجه را بررسی و تایید کردند.»

علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی نیز امروز در حاشیه‌ی گردهمایی ائمه جماعت استان تهران با تکذیب خبر ارائه هم‌زمان لوایح، از تغییرات در لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها به خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: «‌حتماً تفاوت‌هایی باید داشته باشد، چون آن موقع نفت ۱۲۰ دلار بود و الان به بیش از ۳۰ دلار رسیده است.»

از سوی دیگر نایب رییس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی نیز در گفت و گو با خبرگزاری ایلنا، از اصرار دولت بر پرداخت نقدی یارانه‌ها خبر داد.

نماینده اردکان تاکید کرد که با توجه به کاهش قیمت نفت، لازم است تا دولت به مجلس توضیح دهد که از چه منبعی می‌‏خواهد به ارایه نقدی یارانه‌‏ها بپردازد. اگر دولت منابعی در اختیار دارد که بدون کسب مجوز از مجلس نیز می‌‏تواند آن‌‏را صرف پرداخت نقدی یارانه‌‏ها کند؛ باید آن‌‏را به مجلس گزارش دهد.

اما به گفته مقام مسوول دولت، لایحه بودجه که در آن منابع هزینه‌های لایحه هدفمند کردن تعیین خواهد شد، بهمن ماه و پس از ارایه لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها به مجلس ارائه خواهد شد.

Share