رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۳۸۷

هوای تهران به شرایط «هشدار» بازگشت

میزان آلودگی هوای تهران، پس از یک روز کاهش نسبی، دوباره به شرایط «هشدار» رسید.


به گزارش خبرگزاری ایسنا، مدیر کل محیط زیست استان تهران با اعلام این خبر، پیش‌بینی کرد که با توجه به ادامه شرایط پایدار جوی، این وضعیت آلودگی تا دو روز دیگر هم ادامه داشته باشد.

محمدباقر صدوق هم‌چنین گفت کمیته «هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران» فردا تشکیل جلسه خواهد داد و به کلیه‌ خردسالان، بیماران قلبی و تنفسی و افراد مسن توصیه کرد از تردد در هوای آزاد جداً خودداری کنند.

به دنبال آلودگی هوای شهر تهران، تمامی اورژانس‌ها و بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران در تهران، به حالت آماده‌باش درآمده‌اند.

در همین حال، خبرگزاری مهر با استناد به گزارش اورژانس کشور، از افزایش قابل توجه بیماران قلبی و تنفسی اورژانسی در شهر تهران در دو روز نخست دی‌ماه امسال نسبت به سال گذشته خبر داد.

به نوشته این خبرگزاری، رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور اعلام کرده است که مأموریت‌های اورژانس در موارد مشکلات قلبی ۶۴ درصد و در موارد مشکلات تنفسی، ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش یافته است.

افزایش بیشتر میزان آلودگی هوای تهران و رسیدن به شرایط «اضطرار» می‌تواند به تعطیلی مدارس و کارخانه‌ها و ممنوعیت تردد خودروهای شخصی منجر شود.


روز سه‌شنبه، روزنامه کارگزاران گزارش داده بود که مطابق آمارهای رسمی، به ‌طور متوسط سالانه ۱۰ هزار نفر بر اثر آلودگی هوا در تهران جان خود را از دست می‌دهند.

آلودگی هوای شهر تهران در فصل‌های پاییز و زمستان به بالاترین میزان خود می‌رسد. چرا که در بیشتر روزهای این فصول، پدیده‌ای موسوم به وارونگی (Inversion) به همراه نوزیدن باد و شرایط پایدار جوی، موجب افزایش میزان آلودگی هوای تهران می‌شود.

«وارونگی دما»، به قرار گرفتن هوای سرد در لایه‌های پایین جوی و هوای گرم در لایه‌های بالایی جو اطلاق می‌شود که مانع از تهویه و جریان طبیعی عمودی هوای شهر می‌شود.

پدیده وارونگی به همراه محاصره شدن شهر تهران توسط کوه‌های بلند از سه جهت، سبب انباشته شدن آلاینده‌ها در هوای شهر تهران است.

بر اساس تحقیقات به عمل آمده،‌ تهران بیش از دو سوم روزهای سال با پدیده وارونگی جوی مواجه است و این حالت بیشتر در پاییز و زمستان روی می‌دهد.

Share
در همین باره:
آلودگی‌ هوا؛ تهران در آمادگی کامل
تصاویری از آلودگی روز دوشنبه هوای تهران