رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۳۸۷

کبودوند اعتصاب غذا می‌کند

محمدصدیق کبودوند «در اعتراض به رفتارهای غیر انسانی با وی» از هفته آینده در زندان اوین دست به اعتصاب غذا خواهد زد.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران با صدور اطلاعیه‌ای، ضمن اعلام این خبر، از مقامات ایران خواست با آزاد کردن فوری این فعال حقوق بشر برای معالجه توسط پزشکان متخصص، مانع از اعتصاب غذای وی شوند.

این کمپین با «خطرناک» توصیف کردن وضعیت سلامتی آقای کبودوند، اعلام کرد که وی از ناراحتی‌های کلیه و مجاری ادرار، کبد، پروستات و بالا بودن فشار خون رنج می‌برد و تا کنون دو بار در زندان دچار حمله قلبی شده است.

به گفته هادی قائمی، سخنگوی کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، علی‌رغم درخواست‌های وکیل آقای کبودوند، خانواده او، پزشکان زندان اوین و مدافعان حقوق بشر برای آزادی وی، نه تنها مقامات قضایی ایران وی را آزاد نکرده‌اند، بلکه «فشارهای وارده به آقای کبودوند به جایی رسیده که ایشان برای رساندن صدای خود به مسئولین، اعلام اعتصاب غذا می‌کند.»


محمد‌صدیق کبودوند، فعال حقوق‌ بشر (عکس: صدای مردم)

پری‌ناز باغانی حسنی، همسر محمدصدیق کبودوند به نتیجه نرسیدن مکاتبات کبودوند با مقامات قضایی، برآورده نشدن درخواست‌های وی و شدت گرفتن رفتارهای غیرانسانی با این فعال حقوق بشر را به عنوان دلایل اعتصاب آقای کبودوند برشمرد و از بی‌نتیجه بودن تلاش برای منصرف کردن وی از اعتصاب غذا خبر داد.

تفتیش وسایل شخصی، متهم کردن به مصرف مواد مخدر، توهین و هواخوری اجباری در ساعات سرد اولیه صبح علی‌رغم سرماخوردگی شدید ناشی از قطع گاز سلول آقای کبودوند، از جمله مواردی است که به عنوان مصادیق رفتارهای غیر انسانی با این فعال حقوق بشر اعلام شده است.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران در پایان اطلاعیه‌اش با بیان این‌که حفظ سلامتی و جان آقای کبودوند طبق قوانین داخلی و بین‌المللی بر عهده مسئولین است، از مقامات خواست که پیش از این‌که اتفاق ناگوار دیگری بیفتد، با آزاد کردن فوری آقای کبودوند مانع از اعتصاب غذای ایشان شوند.

محمدصدیق کبودوند، مؤسس «سازمان دفاع از حقوق بشر در کردستان» و سردبیر هفته‌نامه توقیف‌شده «پیام مردم» است و دادگاه انقلاب، وی را به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به ۱۱ سال زندان محکوم کرده است.

بسیاری از نهاد‌های حقوق بشر در ماه‌های اخیر با صدور بیانیه‌های جداگانه‌ای به محکومیت ۱۱ ساله آقای کبودوند اعتراض کرده‌اند. اول خردادماه امسال نیز ۷۰۰ نفر از فعالان سیاسی و اجتماعی با صدور بیانیه‌ای از مقامات قضایی ایران خواستند تا کبودوند را آزاد کنند.

Share «زندگی کبودوند در خطر است»
نگرانی از وضعیت جسمی کبودوند