رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۳۸۷

«پرداخت مستقیم یارانه‌ها در ایران منتفی شد»

پرداخت مستقیم یارانه‌ها که بخشی از طرح تحول اقتصادی دولت محمود احمدی‌نژاد است به خاطر کاهش قیمت جهانی نفت منتفی شد.

قرار بود در این «طرح» که لایحه آن تاکنون برای تائید به مجلس شورای اسلامی فرستاده نشده، با پرداخت یارانه‌های مستقیم، قیمت برخی کالاها و خدمات به صورت واقعی عرضه شود.

غلام‌رضا مصباحی مقدم نماینده مردم تهران در مجلس امروز (چهارشنبه) به خبرگزاری مهر گفت که «با توجه به کاهش قیمت نفت، طرح تحول اقتصادی بدون پرداخت نقدی یارانه‌ها اجرا خواهد شد.»

بر اساس این گزارش، در دیدار روز گذشته علی لاریجانی و محمود احمدی‌نژاد در خصوص حذف پرداخت یارانه‌های مستقیم، توافق شده است.

به گفته آقای مصباحی مقدم، به دلیل کاهش شدید قیمت نفت و کاهش درآمد‌های نفتی، آن‌چه که دولت برای پرداخت نقدی یارانه‌ها مدنظر داشت محقق نمی‌شود.

این توافق در حالی صورت می‌گیرد که بنابر اعلام مقام‌های دولتی، ببش از ۶۳ میلیون نفر از مردم ایران با پر کردن فرم‌های مخصوص دریافت یارانه‌های مستقیم، در انتظار دریافت مستقیم سوبسید‌های دولتی هستند.


پیش‌تر محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری ایران، تلقی «گداپروری» از طرح هدفمند کردن یارانه‌ها را «توهین» به مردم دانسته بود.

آقای احمدی‌نژاد خطاب به برخی مخالفان اجرای این طرح گفته بود که: «آیا اگر همه این یارانه‌ها را عده‌ای قلیل مثل شمایی که جیب‌هایتان پر است، شکم‌هایتان سیر است و ثروتتان از پارو بالا می‌رود، بخورید این گداپروری نیست، اما اگر در بین ملت توزیع شود، این گداپروری است؟»

طرح تحول اقتصادی عنوان تصمیمی است که آقای احمدی‌نژاد اعلام کرده با اجرای آن قصد دارد بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور را رفع کند.

دولت نهم برای آماده‌سازی مقدمات اجرای این طرح، هم‌اکنون در حال تهیه لایحه‌ای برای ارسال و تصویب به صحن علنی مجلس است.
هنوز مشخص نیست که این لایحه چه زمانی برای تصویب به مجلس ارائه می‌شود.

پیش‌ از این، آقای احمدی‌نژاد گفته بود که دولتش قصد دارد مبالغی بین ۴۰ تا ۷۰ هزار تومان به صورت نقدی تحت عنوان یارانه‌های مستقیم به مردم بپردازد.

برخی تحلیل‌گران سیاسی پرداخت چنین پولی را در فاصله کمتر از هفت ماه مانده به آغاز انتخابات ریاست‌ جمهوری دهم ایران، اقدامی تبلیغاتی از سوی دولت نهم ارزیابی کرده‌اند.

Share
در همین رابطه:
انتقاد لاریجانی از برنامه‌های اقتصادی دولت
ارائه لایحه «تحول اقتصادی» به تعویق افتاد
«می‌توان ایران را سه سال بدون پول نفت اداره کرد»
لاریجانی: طرح اقتصادی جدید تضییع منابع است

نظرهای خوانندگان

اين همان احمدي نژاديست كه در ابتداي بحران جهاني ميگفت خداوند دارد امريكا را مجازات ميكند حالا ببينيد چطور به ... افتاده ضمنآ اين طرح اهداف ديگري داشت با پر كردن فرمهاي پرسشنامه انهم در يك ضرب الاجل چند روزه تقريبآ كليه اطلاعات محرمانه خانوارها را بدست اوردند و از اين اطلاعات هر طور كه به نفعشان باشد در اينده استفاده مينمايند هر چند كه حتي جمع اوري اينگونه اطلاعات هم غير قانوني بوده است ولي چه ميشود كرد اينجا جمهوري اسلامي ايران است.

-- بهنام ، Dec 24, 2008 در ساعت 06:30 PM

یک برگ دیگر بر دفتر شکست و بی برنامگی های جناب رییس جمهور و تیم سر سپرده او اضافه شد.وقتی برنامه ها پشتوانه علمی و تخصصی نداشته باشد با سرعت مطرح و با همان سرعت هم بر چیده میشود.ملت ایران هم مسول است هزینه این بی برنامگی ها را بپردازد.

-- بدون نام ، Dec 24, 2008 در ساعت 06:30 PM

اگر بعداز گذشت ٣٠ سال "تحول اقتصادی" هنوز در مرحله طرح گیر کرده و اگر انهم همانند همه بر نامه های دیگر مملکت ١٠٠% به در امد نفت وابسته است خودبخود ما را به گدایی خانمانسوز خواهد کشاند و نیازی به یارانه نیست که ما را گداتر از انچه که هستیم بپروراند.

-- بدون نام ، Dec 24, 2008 در ساعت 06:30 PM

agar yaraneh ghazaye majlesian ghat shavad, khahand fahmid keh pool hast vali vejdan nist...

-- بدون نام ، Dec 25, 2008 در ساعت 06:30 PM