رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱ دی ۱۳۸۷

«زندگی کبودوند در خطر است»

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران به نقل از نسرین ستوده وکیل محمدصدیق کبودوند از تشدید وخامت جسمی این فعال حقوق بشر در زندان خبر داد.

این کمپین با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرده که آقای کبودوند «در وضعیت کاملا خطر قرار دارد و به جای بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان همچنان در سلول سرد خود نگه داشته شده است.»

نسرین ستوده وکیل این فعال مدنی به مسئولان این کمپین گفته که آقای کبودوند به‌ خاطر سکته دوم قلبی در وضعیت «کاملا خطر سلامتی» قرار دارند و تا کنون «حتی یکبار هم مورد ویزیت» قرار نگرفته است.

نگرانی فعالان حقوق بشر از وضعیت جسمی آقای کبودوند پس از آن‌که وی برای دومین بار دچار عارضه قلبی در زندان شد، افزایش یافته است.

پری‌ناز باغانی حسنی همسر آقای کبودوند تهدید کرده که اگر اتفاقی برای همسرش بیفتد «از معاونت امنیت و قوه قضائیه شکایت» خواهد کرد.

خانم ستوده وکیل آقای کبودوند نیز به نقل از مسئولان بهداری زندان اوین اعلام کرده که موکلش نیاز به عمل جراحی دارد و باید یک سال در بیمارستان تحت مراقبت‌های پزشکی باشد.

خانم ستوده ابراز امیدواری کرده که «قبل از این‌که دیر شود، قوه قضائیه و معاونت امنیت دادگاه انقلاب برخورد شایسته‌ای با این موضوع بکنند.»

کمپین بین‌المللی حقوق بشر نیز به مقام‌های ایران هشدار داده است که طبق قوانین بین‌المللی، «آنها کاملا مسئول سلامتی کبودوند» هستند و جلوگیری از درمان پزشکی وی «عملی غیرانسانی و در نقض فاحش تعهدات ایران» است.

کبودوند سردبیر هفته‌نامه‌ توقیف شده‌ «پیام مردم» و رئیس سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان است که هم‌اکنون در زندان به سر می‌برد.

دادگاه انقلاب تهران، کبودوند را به اتهام «فعالیت علیه امنیت ملى» به ۱۱ سال زندان محکوم کرده است.
بسیاری از نهاد‌های حقوق بشر در ماه‌های اخیر با صدور بیانیه‌های جداگانه‌ای به محکومیت ۱۱ ساله آقای کبودوند اعتراض کرده‌اند.

اول خردادماه سال‌جاری نیز ۷۰۰ فعال سیاسی و اجتماعی با صدور بیانیه‌ای از مقامات قضایی ایران خواستند تا کبودوند را آزاد کنند.

Share
در همین رابطه:
نگرانی از وضعیت جسمی کبودوند
کبودوند عضو افتخاری انجمن قلم سوئد شد